Gå til innhold

HCG stigning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Målte HCG på torsdag og hadde et nivå på 7000. Målte igjen på mandag, 4 dager etter og hadde ett nivå på 9000! Er ikke en stigning på 2000 lite? 

Beskjed fra gynekolog som mente at jeg hadde hatt en fin stigning! 

Er 6+4 og har tidlig UL på fredag! 

Merker jeg ble litt bekymret, men har lest at stigningen tar litt lenger tid etter HCG på 6000! 

Håper på ekspertsvar :) 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at en skal dobble 2-3 hvert døgn gjelder bare frem til uke 6. Etter det stiger en fortsatt noen uker, før man går litt ned i hcg og blir liggende lavere enn toppen resten av svangerskapet. Man kan derfor ikke si noe ut i fra dine hcg verdier alene. Du har stigning, det er alt de trenger å se nå.

Du ligger innenfor normalverdier for uke 6.

Her er det bare UL som vil fortelle om alt er vel. Lykke til!

Anonymkode: ddcdd...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hva er grunnen til å måle hCG ? Har du hatt blødning eller andre tegn på at svangerskapet ikke fungerer som det skal?

Det er veldig store variasjoner i hCG hos den enkelte kvinne, og man har nok overestimert økningen hvor man har sagt fordobling på to dager.

Toppen er etter ca 8 uker, så faller hCG. Det beste vil vel være en ny ultralyd som det er avtalt og se om fosteret vokser og har det bra.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hva er grunnen til å måle hCG ? Har du hatt blødning eller andre tegn på at svangerskapet ikke fungerer som det skal?

Det er veldig store variasjoner i hCG hos den enkelte kvinne, og man har nok overestimert økningen hvor man har sagt fordobling på to dager.

Toppen er etter ca 8 uker, så faller hCG. Det beste vil vel være en ny ultralyd som det er avtalt og se om fosteret vokser og har det bra.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Det var gynekologen min som bestemte dette! Hun trodde jeg var lenger på vei en det jeg mente selv, så da jeg var der på UL i forrige uke så hun bare en plommesekk(5+6)...hun ville derfor sjekke stigning av HCG! 

Grunnen til oppfølging er pga. IVF! Men, klarte å bli gravid i en pausemnd.. Da tilbys TUL :) 

 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at en skal dobble 2-3 hvert døgn gjelder bare frem til uke 6. Etter det stiger en fortsatt noen uker, før man går litt ned i hcg og blir liggende lavere enn toppen resten av svangerskapet. Man kan derfor ikke si noe ut i fra dine hcg verdier alene. Du har stigning, det er alt de trenger å se nå.

Du ligger innenfor normalverdier for uke 6.

Her er det bare UL som vil fortelle om alt er vel. Lykke til!

Anonymkode: ddcdd...2c2

Håper at dette stemmer :) 

takk for svar! 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på TUL i dag, akkurat 7+0! 

Hun så det hadde vokst og kunne se at det var en graviditet i livmoren! Målte det hun så til 11mm, i tillegg sa hun at hun kanskje så noe pulserende - men, at hun ikke var helt sikker! 

Hun mente at alt i livmoren hadde vokst siden TUL for en uke siden! 

Ny UL om en uke - jeg blir så stresset av å gå slik å vente :( 

Alle andre ser jo hjerte lenge før 7 uker, jeg mister så troen på dette! Kan det være at det ikke vokser så raskt i begynnelsen? (Jeg er helt sikker på EL) 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun så det hadde vokst og kunne se at det var en graviditet i livmoren!

 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mente at alt i livmoren hadde vokst siden TUL for en uke siden! 

Hvis det vokser, er det levende ;) 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle andre ser jo hjerte lenge før 7 uker, jeg mister så troen på dette!

"Lenge før" er vel en overdrivelse?  Det kommer an på utstyret - og husk på at man vanligvis ikke er så sikker på alle tidspunkt som du er pga. omstendighetene.  Ikke la den ekstra uka være en stressfaktor.  Så lenge du ikke blør, kan du være optimistisk.  Skriv her igjen når du har fått se et tikkende hjerte og en "amøbe" som spretter omkring, for det tror jeg du vil få!  Jeg gjorde det selv sommeren 1998 (herlighet, det er snart 20 år siden), og det endte godt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, laban skrev:

 

Hvis det vokser, er det levende ;) 

"Lenge før" er vel en overdrivelse?  Det kommer an på utstyret - og husk på at man vanligvis ikke er så sikker på alle tidspunkt som du er pga. omstendighetene.  Ikke la den ekstra uka være en stressfaktor.  Så lenge du ikke blør, kan du være optimistisk.  Skriv her igjen når du har fått se et tikkende hjerte og en "amøbe" som spretter omkring, for det tror jeg du vil få!  Jeg gjorde det selv sommeren 1998 (herlighet, det er snart 20 år siden), og det endte godt. Lykke til!

Ja, jeg håper jo at det er en forklaring :) Hun har aldri sagt at det er et foster som har vokst, men plommesekk og der det ligger! «Området» hadde vokst...  

Hva gjorde du selv sommeren 1998? 

Dette er ikke en graviditet pga. IVF altså, jeg ble gravid i en pausemnd :) 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du selv sommeren 1998? 

Fikk se en liten amøbe på UL som rykket og hoppet med tikkende hjerte - slampen er nesten 19 år nå :wacko:

Vi hadde også strevd, faktisk i flere år, men fikk det til med naturmetoden. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

Fikk se en liten amøbe på UL som rykket og hoppet med tikkende hjerte - slampen er nesten 19 år nå :wacko:

Vi hadde også strevd, faktisk i flere år, men fikk det til med naturmetoden. 

Det er fantastisk da det skjer, vi tror nesten ikke på det selv :) blir jo derfor litt bekymret da vi ikke ser noe ordentlig på en måte, vi får krysse alt vi har <3 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, dessverre :( det gjorde ikke det! 

Fikk så vidt sett ett bankende hjerte 7+4, men mistet i SA 4 dager etter! 

Anonymkode: ddf6b...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre :( det gjorde ikke det! 

Fikk så vidt sett ett bankende hjerte 7+4, men mistet i SA 4 dager etter! 

Anonymkode: ddf6b...90a

Det var veldig leit å høre 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre :( det gjorde ikke det! 

Fikk så vidt sett ett bankende hjerte 7+4, men mistet i SA 4 dager etter! 

Anonymkode: ddf6b...90a

Uff..klem til deg. Triste greier. 

Anonymkode: ddcdd...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...