Gå til innhold

Er dagens skolesystem en utfordring for barn med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.utdanningsnytt.no/utdanning/reportasjer/2017/-ikke-alle-trenger-venner/

– Jeg er ikke utredet. Men da et av barna mine ble utredet og fikk diagnosen Aspergers syndrom (AS), forsto både jeg selv og utrederen at dette var noe jeg, mor, også hadde.

Det var en lettelse for Gro at hun endelig, etter alle disse årene, kunne forstå hvorfor hun var annerledes. Hun hadde strevd slik i oppveksten og på skolen. I mange situasjoner slet hun seg ut.

Du har også barn med samme diagnose. Hvordan har du opplevd skolegangen deres?

– Skolen har blitt vanskeligere å holde ut for elevene siden den gang jeg var barn. Det har blitt mye større fleksibilitet. Mye mer kaos og ulike gruppeorganiseringer, elevstyrt undervisning, valgfri ukeplan, åpne løsninger. Mer mangel på forutsigbarhet og struktur. Når læreren i prinsippet skal være mer veileder enn autoritet som strukturerer dagen, blir det større sosialt uro, mer uberegnelige dager.

Barna hadde i løpet av én uke ti-tolv ulike sosiale organiseringer. Sånn som storklasse, halvklasse, mellomtrinnet, smågrupper, de som var flinke i matte, guttene og jentene atskilt, fri organisering (sitte og jobbe hvor de vil og med hvem de vil), gruppearbeid med selvvalgte grupper, valgfagsgrupper. Dette gav for stor sosial uforutsigbarhet til at barna orket å være på skolen.

**

Jeg tror jeg hadde hadde store problemer med å takle skolen i dag. Det var vanskelig nok "den gang", men i dag tror jeg det ikke hadde gått i det hele tatt. Det er ikke noe lettere i arbeidslivet, hvor alle skal være så sosiale, utadvente, blide og det er åpne kontorlandskap, prosjektjobbing og skiftende forhold hele tiden. Ikke rart mange faller utenom og blir uføre når det er slik.

Anonymkode: 8d9e6...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

innlagtonline

Vet ikke jeg, arbeidslivet er jo slikt, selve skolen opplevde jeg ikke slik der gjaldt det bare å eksistere ikke "prestere", nivået var så lavt syntes jeg, men jeg er ekstremt intelligent da så sikkert derfor jeg klarte skole selv om jeg var udugelig sosialt og ikke takler arbeidslivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...