Gå til innhold

Jenta på broa


Underbar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si litt om hva det gikk i?

Anonymkode: 989fe...770

Det er en lang artikkel over mange sider om hun som var på broer mange ganger i fjor og var så fortvilet, og som endte med å knivstikke to i sommer, hvirav den ene ble drept. Fryktelig tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Det er 20 sider om hvordan livet til jenta har vert. Mesteparten er om hvordan hun ble sendt hit og dit det siste året før hun ble fengslet. Hun ble (og hun fikk selv være med å bestemme hvor i mange tilfeller) flyttet 67 ganger det siste året. Det er ett anonymt intervju med fosterfaren. Absolutt verdt å lese.

30 ganger er det dokumentert trusler om å hoppe fra ulike broer og steder. 107 ganger er hun registrert i politiets logg og en hel del annet. 

Saken viser vel hvor galt det går når psykiatrisk og barnevern kaster ansvar frem og tilbake seg i mellom. Politiet har gjort en kjempejobb men de ble ikke hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Jenta skrev på dol like før hun gjorde det 

Anonymkode: ce0b9...944

Huff... , var den jenten på dol  og skrev? 

Nå lurer jeg på hvilke innlegg hun har skrevet. Huff... så trist. Hun må jo ha hatt store psykiske problemer. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Å knivstikke andre bør aldri sees på som ett rop om hjelp, det bør sees på som psykopati..

Jeg tror ikke alle som knivstikker nødvendigvis er en psykopat, men jeg tror at en som gjør har svært alvorlige psykiske problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
43 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg tror ikke alle som knivstikker nødvendigvis er en psykopat, men jeg tror at en som gjør har svært alvorlige psykiske problemer. 

Jeg har store psykiske problemer, det fratar meg ikke empati i den grad att jeg synes det er greit.å drepe andre for å få hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
10 timer siden, XbellaX skrev:

Skulle det ikke komme en konklusjon i denne saken med sykehuset? Står det noe om hva det ble?

Det sto ingen ren konklusjon i avisen men det antydes at jenta bla har fått lov til å bestemme for mye når barnevernet har forsøkt å finne bosted  (hun har selv ønsket mange av flyttingene hit og dit). Sto nok mere små hint men jeg tror ikke saken i sin helhet blir klar før etter rettsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har store psykiske problemer, det fratar meg ikke empati i den grad att jeg synes det er greit.å drepe andre for å få hjelp...

Jeg sliter selv. Men jeg ønsker aldri å drepe andre. Men jeg tror den personen er syk på en annen måte enn oss. Man skal ikke forsvare det for det er forferdelig og grusomt gjort. Men jeg tror vedkommende er syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen åpne artikler, med link til rapporten som oppsummerer hele suppa.  I rapporten ligger det henvisninger til innlegg hun selv har publisert (ikke her på DOL, men andre steder):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mK3Wl/rapport-etter-knivdrapet-paa-soerlandssenteret-barnevernet-og-helsevesenet-broet-loven

https://www.dagbladet.no/nyheter/tilsynsrapport-jente-15-som-knivdrepte-hadde-ikke-fatt-forsvarlig-behandling/69427116

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes ærlig talt det er synd at man fokuserer på hjelpeapparatet og ikke den kriminelle. Når hun har flyttet 65 ganger tyder det på at noen har prøvd hardt å hjelpe. Jeg tror man kan få en smitteeffekt av å fremstille henne som offer, og ikke morder. 

Hun er over den kriminelle lavalder, og bør ta ansvaret selv. En 15 åring vet forskjell på rett og galt. Jeg har en datter på samme alder, og hun et voksen og reflektert nok til å ikke stikke folk med kniv. Dette er ikke barn i den forstand.

Hun er opplagt syk, men det gjør ikke automatisk at man ikke har moralsk ansvar. Hvis hun var psykotisk og utilgjengelig vil jeg gå med på at hun er uskyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en ekstremt lang artikkel om henne i går som er abonnementsbundet.

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/A2LLaj/Jenten-pa-broen

Og kan vise til denne artikkelen på NRK nå:

https://www.nrk.no/sorlandet/tilsynsrapport-etter-knivdrap_-_-helsevesenet-brot-loven-1.13903229

Jeg ble ganske sjokkert i går da jeg lest den lange artikkelen i BT. Jenta fikk absolutt en del hjelp fra barnevernet sin side, men det var svært tydelig at hun har blitt kastet rundt i systemet på en antagelig voldsomt opprivende måte over tid. Der spesielt psykiatrien har avvist henne så griner hele veien. Det gjorde meg rasende å lese om hvordan psykiatrien behandlet henne. De tok henne typisk inn for noen dager her og der. 

Vel er hun ansvarlig for sine handlinger siden en 15 åring vet hva som er rett og galt. Men når en presser et menneske helt fra konseptene som her, er det lite overraskende at det mennesket til slutt handler ekstremt og grenseløst. 

 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Hun totalskadet to boliger og psykiatrien mener hun ikke er til fare for andre...jeg blir matt. Den ene boligen er det kun grunnmur igjen av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noen av dere innleggene hennes her på dol, eller innlegget hennes i psykmagasinet? Ingen tvil om at denne jenta kunne blitt reddet tidligere. Hun var unormalt reflektert i det hun skrev, og ønsket virkelig å få hjelp. 

Jeg forsvarer ikke handlingene hennes, men jeg synes oppriktig synd på henne 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...