Gå til innhold

Jenta på broa


Underbar

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes ærlig talt det er synd at man fokuserer på hjelpeapparatet og ikke den kriminelle. Når hun har flyttet 65 ganger tyder det på at noen har prøvd hardt å hjelpe. Jeg tror man kan få en smitteeffekt av å fremstille henne som offer, og ikke morder. 

Hun er over den kriminelle lavalder, og bør ta ansvaret selv. En 15 åring vet forskjell på rett og galt. Jeg har en datter på samme alder, og hun et voksen og reflektert nok til å ikke stikke folk med kniv. Dette er ikke barn i den forstand.

Hun er opplagt syk, men det gjør ikke automatisk at man ikke har moralsk ansvar. Hvis hun var psykotisk og utilgjengelig vil jeg gå med på at hun er uskyldig. 

Jeg tror det er på sin plass å fokusere på spesielt psykiatrien i denne saken. Saken hennes er ikke unik i det hele tatt når det kommer til at folk som er uomtvistelig hjelpetrengende ikke får psykiatrisk hjelp. Vanligvis ender det med selvmord og ikke drap som her, men det er ikke som om det ikke er tegn her til at hun over tid handlet mer og mer desperat og ustabilt, der psykiatrien velger å gi en lang dag i det hele veien. 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Underbar skrev:

Leste noen av dere innleggene hennes her på dol, eller innlegget hennes i psykmagasinet? Ingen tvil om at denne jenta kunne blitt reddet tidligere. Hun var unormalt reflektert i det hun skrev, og ønsket virkelig å få hjelp. 

Jeg forsvarer ikke handlingene hennes, men jeg synes oppriktig synd på henne 😢

Er det mulig å finne innleggene hennes? Altså linke til dem? Jeg har ikke fått med meg det, men det er sikkert før min tid her inne. Altså nå vet jeg ikke om det er heller lov å linke til innleggene hennes, men om det er mulig så hadde det vært interessant å sett hvordan hun skrev, om hun var reflektert, og hva hun skrev om. Jeg forsvarer heller ikke hennes handlinger, men jeg synes også oppriktig synd på henne :( . Og tror dette må bunne i en stor tragedie hvor hun hadde ekstremt store psykiske problemer desverre, som igjen bidrar til noen grsomme handlinger som er helt forferdelige. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mina1 skrev:

Altså nå vet jeg ikke om det er heller lov å linke til innleggene hennes, men om det er mulig så hadde det vært interessant å sett hvordan hun skrev, om hun var reflektert, og hva hun skrev om.

I avisartiklene jeg la ut link til, henvises det til en diger rapport fra fylkesmannen.  Nederst på side 6 i den, som fotnote, ligger det kopierbare (ikke klikkbare) linker til to lange innlegg hun har hatt på andre nettsider.  De er lenger enn de som lå her, men det er samme historien.

Det påfallende er at hun uttrykker seg akkurat som fagfolkene - som en offentlig utredning ispedd litt "SiD"-sjargong. En skulle tro hun hadde lært å snakke ved å sitte under bordet hos BUP eller Barnevernet, ikke ved normal kontakt med verden. Jeg synes nesten det er mer skremmende enn imponerende når man kjenner resten av historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 518d3...1c2

Uffda.. og det er dette hun har skrevet som Jessicaxdx. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra innlegget her på Dol så ser jeg at jenta har tydelige store problemer, som hun sliter med, og det virker som om hun ikke er i stand til å ta hånd om seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Nå skal jeg fortelle noe jeg tror på:

 

Folk med ekstrem EUPF/Borderline lærer å reagere på en uhensiktsmessig måte. De kan utagere, og belønningen er "omsorg". Det tror jeg denne jenta har fått. Men så har hun lært seg att det å utagere gir noen slags belønning. Dette kan gi smitteeffekt, å se att det tolkes som "ett rop om hjelp". 

Denne mekanikken så jeg på lukket avdeling. Men det gjalt da selvmords adferd. Til slutt ble vedkommende pasient ignorert når "hun ropte etter hjelp". Med alle de gangene denne jenta har utagert så har hun nok fått masse hjelp. Men hvor langt skal psykiatrien støtte en selvforsterkende effekt? Jo mer "omsorg" jo mer utagering. Jeg sier ikke det er sånn for alle med EUPF, det er ikke ment som generalisering, men slik tror jeg det er for en del. Og kobler man det da med trekk av lav empati, kan man fort få en smitteeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skumlest den 90 sider lange tilsynsrapporten som Fylkesmannen har skrevet.  Næromsorg Sør, som hadde ansvar for jenta fra april får flengende kritikk. Det samme gjør barneverntjenesten og sykehuset. 

Jeg chattet en del med jenta i fjor vinter og vår her på DOL, og jeg synes det er forferfelig tragisk at hun ble sviktet på det groveste av de som skulle hjelpe henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

Utrolig tragisk historie.

Helt forferdelig.  Hun har en stor plass i hjertet mitt, selv om jeg aldri traff henne. Jeg så henne imidlertid, en av gangene på Varoddbroa. To av barna mine så henne også, to andre ganger.

Hun ønsket så veldig å få en fosterfamilie og ha et normalt liv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er klar over det. Hun flyttet tilbake til dem i okt 2016, men flyttingen var ifølge fm dårlig planlagt og dårlig forberedt. Så det skar seg og jenta rømte.

Likefullt - våren i fjor ville hun så gjerne ha en familie.

Hun ønsket seg mye men var ikke alltid like flink på å ta i mot den hjelpen hun fikk.

 

I Aust-Agder går det ikke en dag uten at tidligere fosterfar tenker på jenta.

– Jeg mener systemet har tatt tak i ei jente som fungerte dårlig. Det har vært stor takhøyde. Min oppfatning er at hun ikke har villet ha hjelpen hun er tilbudt, og at hun har spilt et spill når ting ikke har gått hennes vei, sier han.

Han er klar over at dette kan virke sterkt. Han legger til:

– Selv om man er barn, er man ikke fritatt for ansvar. Vi tar våre egne valg uansett bakgrunn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, XbellaX skrev:

Hun ønsket seg mye men var ikke alltid like flink på å ta i mot den hjelpen hun fikk.

 

I Aust-Agder går det ikke en dag uten at tidligere fosterfar tenker på jenta.

– Jeg mener systemet har tatt tak i ei jente som fungerte dårlig. Det har vært stor takhøyde. Min oppfatning er at hun ikke har villet ha hjelpen hun er tilbudt, og at hun har spilt et spill når ting ikke har gått hennes vei, sier han.

Han er klar over at dette kan virke sterkt. Han legger til:

– Selv om man er barn, er man ikke fritatt for ansvar. Vi tar våre egne valg uansett bakgrunn.

 

 

Ja, jeg forsvarer absolutt ikke hennes valg om å rasere bygninger, angripe personell og knivstikke to fremmede.  Hun er ikke fritatt for ansvar. 

Men fm gir som sagt flengende kritikk til ulike instanser som har hatt ansvaret for henne fra sep 16 til drapet. I tillegg til mangelfulle tiltak fra barnevernet hos biologisk familie i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Ja, jeg forsvarer absolutt ikke hennes valg om å rasere bygninger, angripe personell og knivstikke to fremmede.  Hun er ikke fritatt for ansvar. 

Men fm gir som sagt flengende kritikk til ulike instanser som har hatt ansvaret for henne fra sep 16 til drapet. I tillegg til mangelfulle tiltak fra barnevernet hos biologisk familie i oppveksten.

Ja jeg så dette. Hele saken er fryktelig trist på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er flere innlegg fjernet her nå? Det var sterke ord fra en her, men likefullt ikke over streken synes jeg, selv om jeg nok er uenig med han som skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Trådene er ryddet for spekulasjoner om helsetilstanden til jenta.

Hanne Mari, forumansvarlig

Jeg har ikke spekulert i jentas helsetilstand eller diagnoser. I stedet har jeg henvist til et offentlig tilgjengelig dokument. 

Slettingen er derfor patetisk og elendig begrunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg har ikke spekulert i jentas helsetilstand eller diagnoser. I stedet har jeg henvist til et offentlig tilgjengelig dokument. 

Slettingen er derfor patetisk og elendig begrunnet. 

Helt enig. 

Anonymkode: ce0b9...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOL er smittet av KG sin modererings-mani. Helt latterlig. 

(Sitter og venter på at dette innlegget også slettes). 

Anonymkode: 4a79d...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Trådene er ryddet for spekulasjoner om helsetilstanden til jenta.

Hanne Mari, forumansvarlig

Hvorfor er det ugreit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...