Gå til innhold

Jenta på broa


Underbar

Anbefalte innlegg

Jeg står for min mening om at jeg tror ikke at hun drepte noen bare pga et valg. Jeg tror at hun var virkelig syk av andre årsaker.  Det er min tro, og jeg sier det ikke for å unnskylde drap. Jeg sier det fordi jeg tror det. Herved trekker jeg meg ut av denne diskusjonen. Den er for trist. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Mina1 skrev:

Så samfunnet kan oppfostre barn i misshandlingens land frata seg ansvaret for det, og allikevel forvente at personen skal bli et normalt menneske i adferd, og at det barnet skal kunne klare å ta valg som alle andre når det har levd i en tortur helt fra det var født? Nei jeg står for det jeg mener ennå: Jeg mener at hun er uskyldig utifra hva hun har gått igjennom..  og at det er samfunnet sin skyld. Det er som sagt lettere å gi henne skylden enn de som lot henne bli misshandlet og dårlig behandlet. Fordi da slipper man å gi de andre skyld, og så kan man peke på en. Altså peke på den som ble misshandlet og dårlig behandlet helt fra det var nyfødt som syndebukken.... Det blir så feil etter min mening. Men vet at dere kommer til å si imot meg nå med å si at meningen min er helt syk, men jeg mener det. 

Hun var bare et barn som kom inn i en verden som var altfor vanskelig for et barn. - min mening. 

Jeg har full sympati for den personen og familien til den drepte, og sier at det er forferdelig at en kunne bli drept pga dette. Men jeg mener at samfunnet har sviktet en person, som gjør at den gikk rundt som en farlig bombe. 

Hva om dere som mener dette hadde vært født i et liv der dere ble misshandlet helt fra starten av deres liv... : hadde dere blitt helt normal av det, og kan man ikke sette skyld over på de som misshandlet dere littegrann? 

Ville du tatt på deg skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fionys skrev:

Ville du tatt på deg skylden?

Nå tenkte jeg å trekke meg ut: hvilke skyld? Jeg kjente ikke jenta og har aldri pratet med henne på forumet. Tror hun var her før min tid, så jeg kan umulig være den i samfunnet som har gjort henne syk. Tror ikke den jenta vet om min eksistens engang. 

Eller mener du skyld dersom jeg hadde handlet som jenta? Dersom jeg hadde handlet som jenta så hadde jeg vært riktig så syk og forskrudd i hodet mitt. Jeg har en bedre oppvekst enn henne, og har ikke vært utsatt for incest og overgrep av den slag som jenta har. Så jeg har aldri sett for meg at jeg ville "klikke" slik at jeg handlet som henne. Aldri. Men jeg hadde hatet meg selv hadde jeg gjort det jenta gjorde. Og jeg hadde følt meg skyldig, men saken er at jeg har en mening om at hun er uskyldig dersom hun har blitt nærmest torturert fra hun var spebarn av og misshandlet. 

Men jeg trekker meg ut av diskusjonen, for synes ikke dette er en bra underholdning for noen!. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å frita henne helt for skyld samtidig som det ikke er riktig å pålegge skyld. Det har vert såpass mange drap begått av unge nå og flere av de har hatt sine psykiske problemer uten at vi kan si at de skal fritas skyld. 6 unge drapsmenn innenfor en radius på 4 mil. 5 av dem er dømt og ingen kunne påvise å være psykotiske (selv om en forsøkte å gi inntrykk av det). Hvor skal grensa gå for å bli helt fritatt om ikke den vedtatte rettspraksis skal gjelde for alle? 

Anonymkode: 95417...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Jeg skjønner at dere opplever moderering av disse trådene som streng. Grunnen er at vi ikke kan spekulere i årsakssammenhenger vi ikke kjenner til, og det dreier seg her om en mindreårig jente i en pågående straffesak som er under etterforskning. Jenta må bekskyttes ekstra ettersom hun er mindreårig, og det å spekulere i diagnose, skyld og lignende kan være til skade for jenta. Vi beskytter mindreårige ekstra, og vi er også ekstra påpasselige når det dreier seg om saker som er under etterforskning og/eller behandlingi rettsvesenet. Samtidig har vi ikke lenger en fagperson på sidene her innenfor psykiatrifeltet, og dermed ingen som kan være med å holde styr på debatten eller komme med faglig innspill. Derfor må vi være mer nøye på hva som kan publiseres og ligge åpent på internett.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Jeg skjønner at dere opplever moderering av disse trådene som streng. Grunnen er at vi ikke kan spekulere i årsakssammenhenger vi ikke kjenner til, og det dreier seg her om en mindreårig jente i en pågående straffesak som er under etterforskning. Jenta må bekskyttes ekstra ettersom hun er mindreårig, og det å spekulere i diagnose, skyld og lignende kan være til skade for jenta. Vi beskytter mindreårige ekstra, og vi er også ekstra påpasselige når det dreier seg om saker som er under etterforskning og/eller behandlingi rettsvesenet. Samtidig har vi ikke lenger en fagperson på sidene her innenfor psykiatrifeltet, og dermed ingen som kan være med å holde styr på debatten eller komme med faglig innspill. Derfor må vi være mer nøye på hva som kan publiseres og ligge åpent på internett.

Hanne Mari, forumansvarlig

Er helt enig i det. Dette er noe som ingen her inne kjenner til. Og det blir feil å spekulere i skyld. Det er også snakk om et mindreårig barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Underbar skrev:

Jeg linket bare til rapporten, og den er offentlig.

Er veldig lei meg på alle tre jentenes vegne. 

Jeg synes at det er leit for alle de 3 jentene.. Det er så mye årsaker som kan spille til rolle i en slik sak. En lei tragedie. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mina1 skrev:

Er helt enig i det. Dette er noe som ingen her inne kjenner til. Og det blir feil å spekulere i skyld. Det er også snakk om et mindreårig barn. 

Det er ikke nødvendig å spekulere i skyld. Det er et faktum at jenta tok et aktivt valg om å ta et annet menneskes liv. Skyldspørsmålet er avklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er ikke nødvendig å spekulere i skyld. Det er et faktum at jenta tok et aktivt valg om å ta et annet menneskes liv. Skyldspørsmålet er avklart. 

Enig i det. Men det utelukker jo ikke at svikt i apparatet rundt henne påvirker handligene hennes. Det er jo f.eks en drapssak i Bergen akkurat nå som handler om en mann som motsatte seg utskrivelse fra psykiatrien fordi han var redd for hva som kunne skje, der de valgte å la han gå og ikke høre. Han drepte moren sin med øks kort etter utskrivelse. Tilregnelighetsspørsmålet er ikke avgjort, men han har da advart hjelpeappratet i forkant, der de også tok et valg om å ikke hjelpe han. 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Det er ikke nødvendig å spekulere i skyld. Det er et faktum at jenta tok et aktivt valg om å ta et annet menneskes liv. Skyldspørsmålet er avklart. 

Jeg sier hva jeg tenker om saken. Utifra hva jeg har fått med meg så er ikke saken ferdig. Og jeg spekulerte ikke.

Altså at jenta er 15 år, mindreårig og har vært gjennom ganske så alvorlige vanskelige situasjoner i løpet av sitt korte liv. Hun har hatt det vondt pga hendelser i oppveksten hennes. Og hvis det hun skriver er sant ... overgrep og alt det andre osv ... så mener jeg at ingen pålegge henne skyld. Jeg tror at hun ikke kan ha vært med sine "fulle fem" i handlingen.  Jeg kjenner ikke alt i saken og det gjør ikke dere heller. Så blir feil å peke på henne som skyldig. 

Jeg håper at hun får den beste hjelp av psykologer og hjelpeapparat i situasjonen hun er i. Føler det er trist at en jente mistet livet på denne måten. Og føler med de pårørende og håper at de får den hjelp de trenger. 

Samme hva domutfallet blir så har jeg min oppfatning av saken. Så sånn er det. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Men det utelukker jo ikke at svikt i apparatet rundt henne påvirker handligene hennes. Det er jo f.eks en drapssak i Bergen akkurat nå som handler om en mann som motsatte seg utskrivelse fra psykiatrien fordi han var redd for hva som kunne skje, der de valgte å la han gå og ikke høre. Han drepte moren sin med øks kort etter utskrivelse. Tilregnelighetsspørsmålet er ikke avgjort, men han har da advart hjelpeappratet i forkant, der de også tok et valg om å ikke hjelpe han. 

Anonymkode: dbb2c...8a3

Slike saker er forferdelige. Mest av alt så håper jeg på at denne tråden stenges. 

Jeg mener at en som gjør en så grufull handling kan ha vært utsatt for omsorgssvikt osv i barneårene. Og det i seg selv er også tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg er iallefall tøff som tør å si min mening om saken selv om jeg mener det jeg gjør i denne saken. 

Det er flere som har sagt sin mening om saken og alle har ikke vært enig og det må være greit.

18 minutter siden, Mina1 skrev:

Slike saker er forferdelige. Mest av alt så håper jeg på at denne tråden stenges. 

Jeg mener at en som gjør en så grufull handling kan ha vært utsatt for omsorgssvikt osv i barneårene. Og det i seg selv er også tragisk. 

Tråden trengs ikke å stenges, det er bare å la være å kommentere mer så dabber den av. Hvis du ser etter så er du en av de som har vært mest aktiv i denne tråden og jeg tror de fleste har fått med seg hva du mener om saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fionys skrev:

Det er flere som har sagt sin mening om saken og alle har ikke vært enig og det må være greit.

Tråden trengs ikke å stenges, det er bare å la være å kommentere mer så dabber den av. Hvis du ser etter så er du en av de som har vært mest aktiv i denne tråden og jeg tror de fleste har fått med seg hva du mener om saken. 

Helt greit at vi ikke alle er enige men jeg ble litt lei meg på vegne av 15 åringen pga noen av kommentarene fra dere andre. 

Jeg ville bare få frem hvordan er samfunn kan prege et barn, altså dersom det havner i vanskelige situasjoner som sagt. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Helt greit at vi ikke alle er enige men jeg ble litt lei meg på vegne av 15 åringen pga noen av kommentarene fra dere andre. 

Jeg ville bare få frem hvordan er samfunn kan prege et barn, altså dersom det havner i vanskelige situasjoner som sagt. 

Du blir altså lei deg på vegne av 15 åringen pga noen av kommentarene i denne tråden. 

Da må jeg få spørre om du fått med deg hva hun faktisk har gjort? 

Jeg kan oppsummere: En uskyldig jente på 17 år er brutalt stukket ned med kniv og drept mens hun var på sommerjobb. Hun er død og borte. For alltid. 

Jeg har all sympati for denne 15 åringen som har opplevd ting barn aldri skal oppleve, og som har blitt sviktet av samfunnet. Ikke tro noe annet. 

Men det var ikke samfunnet som valgte å trekke kniven og frarøve en ung jente livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Janus30 skrev:

Du blir altså lei deg på vegne av 15 åringen pga noen av kommentarene i denne tråden. 

Da må jeg få spørre om du fått med deg hva hun faktisk har gjort? 

Jeg kan oppsummere: En uskyldig jente på 17 år er brutalt stukket ned med kniv og drept mens hun var på sommerjobb. Hun er død og borte. For alltid. 

Jeg har all sympati for denne 15 åringen som har opplevd ting barn aldri skal oppleve, og som har blitt sviktet av samfunnet. Ikke tro noe annet. 

Men det var ikke samfunnet som valgte å trekke kniven og frarøve en ung jente livet. 

Jeg tror ikke at hun valgte å drepe jenta. Jeg tror at hun var alvorlig skadet som kunne gjøre det,, som jeg skriver. Jeg tror ikke det var et valg som hun ville tatt om hun var med sine "fulle fem". Jeg tror jenta som gjorde det var kraftig syk. Men det er en tro jeg har. Slik at du vet det: jeg forsvarer alle mordere omtrent, fordi jeg tror at mange av dem som gjør noe så grusomt har klikket eller noe, for jeg kan ikke forstå ellers hvordan man kan drepe et menneske. Hvem har lyst til å drepe et menneske? Jeg tror de fleste ikke ønsker seg selv så vondt at de vil gjøre noe sånnt uten at de har mistet "hode" sitt fullstendig pga sykdom eller noe. 

Nå synes jeg at det er trist at den jenta ble frarøvet livet. Jeg ser på det som en ulykke. Altså at jenta var desverre på feil tid til feit sted. Som en meteor som ramler i hodet på en person. Men det er min mening. Jeg synes det er tragisk at en mistet livet selv om jeg ikke vil skylde på den 15 år gamle jenta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at pårørende kan føle at jenta er skyldig siden hun drepte deres. Men sett fra utsiden ser jeg to triste situasjoner.  De pårørende til den drepte sin, og jenta sin. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Janus30 skrev:

Du blir altså lei deg på vegne av 15 åringen pga noen av kommentarene i denne tråden. 

Da må jeg få spørre om du fått med deg hva hun faktisk har gjort? 

Jeg kan oppsummere: En uskyldig jente på 17 år er brutalt stukket ned med kniv og drept mens hun var på sommerjobb. Hun er død og borte. For alltid. 

Jeg har all sympati for denne 15 åringen som har opplevd ting barn aldri skal oppleve, og som har blitt sviktet av samfunnet. Ikke tro noe annet. 

Men det var ikke samfunnet som valgte å trekke kniven og frarøve en ung jente livet. 

Jeg mener også at det er feil å frata 15-åringen ansvar, og hun er neppe tjent med det heller. 

I tillegg mener jeg det er viktig at barnevernet og psykiatrien lærer av det som skjedde og innser nødvendigheten av økt kompetanse på ungdom med denne typen problemer. 

Anonymkode: 8aca3...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er tragisk med tanke på 15 åringens situasjon: : Det står på nettet følgende:  I rapporten går det fram at den drapssiktede vokste opp med psykisk og fysisk vold, før hun ble flyttet til et fosterhjem i 2013. Derfor mener jeg at det bør sees på i betraktning i saken. Jeg forstå at mange av dere mener at hun bør dømmes. Jeg mener at hun bør bli pålagt psykriatrisk behandlet, og at hun ikke kan ferdes fritt ute uten oppsyn. Men allikevel mener jeg at det ikke er riktig å si at hun gjorde handlingen med vilje og med vitenhet. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...