Gå til innhold

Urtemedisin


ktqueen

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lest noe om urter som medisinbruk. Før i tiden var de flittigere å bruke urtekunnskapen som medisin og den medisinkunnskapen var da tilgjengelig for folk flest. Den var gratis, noe som var rett uti i naturen!

Jeg anbefaler dette nettstedet som er et urteleksikon hvor du kan studere hva for eks. et bjørkeblad kan brukes som medisin mot:
http://rolv.no/urtemedisin.htm

Les grundig på nettstedet om hvordan en urt skal brukes, m.m. Visste du at et bjørkeblad sies å for eksempel kurere leddgikt, fibromyalagi? En løvetann som de fleste ser på som ugress er også en medisin, les her hvilke bruksområder den har og hvilke helseplager den kan brukes mot: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/tara_off.htm

Er det flere som er interessert i urter eller har vært inne på tanken før?

Jeg håper ikke å bli forhåndsdømt for at mange ser på det alternative som noe som ligger til de med lav utdanning og status i samfunnet.

Endret av ktqueen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, ktqueen skrev:

I det siste har jeg lest noe om urter som medisinbruk. Før i tiden var de  flittigere å bruke urtekunnskapen som medisin, men etterhvert som legene kom med sin medisinkunnskap som mest er til for å tjene penger på syke folk, ble all den medisinkunnskapen som lå hos folket selv glemt. Nå er det nesten som en tvang at vi må kureres med en lang medisinliste på det meste, som sprøyter, og andre rare kjemikaler du ikke i grunn vet hva inneholder.
 

Jeg anbefaler nettstedet som er et urteleksikon hvor du kan studere hva for eks. et bjørkeblad kan brukes som medisin mot:
http://rolv.no/urtemedisin.htm

Les grundig på nettstedet om hvordan en urt skal brukes og at du ikke skal ta for mye av en plante enn det du vet du trenger. Visste du at et bjørkeblad sies å for eksempel kurere leddgikt, fibromyalagi? En løvetann som de fleste ser på som ugress er også en medisin, les her hvilke bruksområder den har og hvilke helseplager den kan brukes mot: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/tara_off.htm

Er det flere som er interessert i urter eller har vært inne på tanken før?

Jeg håper ikke å bli forhåndsdømt for at mange ser på det alternative som noe som ligger til de med lav utdanning og status i samfunnet.

Jeg brukte endel urter en periode og alternativ medisin,men det hjalp ikke på meg da. Men har tro på det da, sjamaner har jo brukt det i alle år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urtemedisin er meget enkelt.

Det er en urt/plante som tilfeldigvis inneholder et kjemisk stoff som har et bruksområde i medisinen. 

Fermentert ris inneholder lovastatin, som selges som et kolesterolsenkende stoff. Revebjelle inneholder digitalis, som kan brukes mot hjertesvikt. Opiumsvalmuen inneholder bl.a morfin, som også syntetiseres. Kaffeplanten koffein, osv. Det finnes mange eksempler.

Men ulempen ved å innta stoffene som urter, er at du ikke har kontroll på dosen. Noen planter inneholder mye, andre lite. Knasker du revebjelle mot hjertesvikt vil du sannsynligvis dø. 

Men uansett. Et stoff er ikke noe sunnere om det kommer fra en urt eller er laget på laben. Det er akkurat det samme stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Urtemedisin er meget enkelt.

Det er en urt/plante som tilfeldigvis inneholder et kjemisk stoff som har et bruksområde i medisinen. 

Fermentert ris inneholder lovastatin, som selges som et kolesterolsenkende stoff. Revebjelle inneholder digitalis, som kan brukes mot hjertesvikt. Opiumsvalmuen inneholder bl.a morfin, som også syntetiseres. Kaffeplanten koffein, osv. Det finnes mange eksempler.

Men ulempen ved å innta stoffene som urter, er at du ikke har kontroll på dosen. Noen planter inneholder mye, andre lite. Knasker du revebjelle mot hjertesvikt vil du sannsynligvis dø. 

Men uansett. Et stoff er ikke noe sunnere om det kommer fra en urt eller er laget på laben. Det er akkurat det samme stoffet.

Må du ikke ødelegge morroa for de alternative, da. 

Anonymkode: 4f53f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Urtemedisin er meget enkelt.

Det er en urt/plante som tilfeldigvis inneholder et kjemisk stoff som har et bruksområde i medisinen. 

Fermentert ris inneholder lovastatin, som selges som et kolesterolsenkende stoff. Revebjelle inneholder digitalis, som kan brukes mot hjertesvikt. Opiumsvalmuen inneholder bl.a morfin, som også syntetiseres. Kaffeplanten koffein, osv. Det finnes mange eksempler.

Men ulempen ved å innta stoffene som urter, er at du ikke har kontroll på dosen. Noen planter inneholder mye, andre lite. Knasker du revebjelle mot hjertesvikt vil du sannsynligvis dø. 

Men uansett. Et stoff er ikke noe sunnere om det kommer fra en urt eller er laget på laben. Det er akkurat det samme stoffet.

Cannabis olje skal visst være bra for mye, de amerikanske vennene på spillet til sønnen min anbefaler det. Men det blir vel ikke solgt i Norge det? Kan man bestille det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Cannabis olje skal visst være bra for mye, de amerikanske vennene på spillet til sønnen min anbefaler det. Men det blir vel ikke solgt i Norge det? Kan man bestille det?

Det er merkelig. Remedier som anbefaler av hvermannsen på nettet skal du ha, men legemedisiner vil du ikke ha.

 

Anonymkode: 4f53f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig. Remedier som anbefaler av hvermannsen på nettet skal du ha, men legemedisiner vil du ikke ha.

 

Anonymkode: 4f53f...623

Ja det er vel litt merkelig.  Det er ap jeg avskyr mest og hva det gjør med meg. Er ap en urt?

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er vel litt merkelig.  Det er ap jeg avskyr mest og hva det gjør med meg. Er ap en urt?

Det finnes urter som har vært brukt som AP. Imidlertid var effekten langt mer ubehagelig enn nåtidens medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes urter som har vært brukt som AP. Imidlertid var effekten langt mer ubehagelig enn nåtidens medisiner.

Å urter kunne jeg tatt. Det er jo naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å urter kunne jeg tatt. Det er jo naturlig.

Det er ikke noe bedre av den grunn. Du kan jo prøve en dose belladonaurt. Ikke særlig smart, nei.

Anonymkode: 4f53f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe bedre av den grunn. Du kan jo prøve en dose belladonaurt. Ikke særlig smart, nei.

Anonymkode: 4f53f...623

Belladonaurt? Ja kanskje det. Det er jo gift det. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Belladonaurt? Ja kanskje det. Det er jo gift det. 

Du tok ikke den, nei.

Anonymkode: 4f53f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så gjevt med å være rusa?

Anonymkode: 4f53f...623

Mange fordeler da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mange fordeler da. 

Sånn bortsett fra helseskadene mener du?

Rusmidler er du for, men medisiner vil du ikke vite noe av.

Anonymkode: 4f53f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn bortsett fra helseskadene mener du?

Rusmidler er du for, men medisiner vil du ikke vite noe av.

Anonymkode: 4f53f...623

Ikke det at jeg røyker cannabis da, men hadde gjort det hvis det var lovlig. Det burde det bli. Er helseskader av medisiner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ikke det at jeg røyker cannabis da, men hadde gjort det hvis det var lovlig. Det burde det bli. Er helseskader av medisiner også. 

Å kombinere cannabis med din psykdom er noe av det dummeste du kan gjøre.

Anonymkode: 4f53f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kombinere cannabis med din psykdom er noe av det dummeste du kan gjøre.

Anonymkode: 4f53f...623

Ja mulig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2018 den 10.12, stjernestøv skrev:

Mange fordeler da. 

Du blir ikke rusa av belladonna (atropin). Du får høyt blodtrykk og hjertebank og rødming, men ingen rus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...