Gå til innhold

Hvorfor går folk i harnisk fordi Sylvi Listhaug kaller pedofile overgripere for "monstre"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare fordi det er Listhaug som sier det, og hun skal tas, om bare av prinsipp?

Er ikke dette en passende betegnelse på disse krekene av noen menneskelige avskum? 

Kjør debatt!

Anonymkode: 4d1cf...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi tror jeg at på den annen side tror jeg det drives mere innsidehandel også på rålavt  nivå enn noensinde. Gevinst er arbeid og penger. Ting som vanlige mennesker står aldeles maktesløse overfor. Ikke rart det ene tar det andre. Alle ser hva som skjer.

Anonymkode: a6074...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi tror jeg at på den annen side tror jeg det drives mere innsidehandel også på rålavt  nivå enn noensinde. Gevinst er arbeid og penger. Ting som vanlige mennesker står aldeles maktesløse overfor. Ikke rart det ene tar det andre. Alle ser hva som skjer.

Anonymkode: a6074...3a1

Hva i alle dager er det du svarer på her?

Anonymkode: 4d1cf...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og teologene ser til snitt til å kritiere Listhaug.

Teolog Paul Leer-Salvesen mener det går i mot den kristne lære å bruke en «monsterteori».

– Som en kristen kan jeg ikke være med på å stemple en gruppe mennesker som monstre. Det går imot den kristne lære om synd og tilgivelse å forklare det ondes problem ved hjelp av en monsterteori, sier Paul Leer-Salvesen til Vårt Land. Han er teolog og etiker med en doktorgrad i kriminologi ved Universitetet i Agder.

https://www.vl.no/nyhet/ber-listhaug-vaske-munnen-sin-1.1090946?paywall=true

Snakk om å prioritere det rette.

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i nær slekt med to « monstere». Faktisk helt vanlige mennesker med både gode og dårlige sider som alle andre. Generalisering er farlig. 

Anonymkode: 1d9d1...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i nær slekt med to « monstere». Faktisk helt vanlige mennesker med både gode og dårlige sider som alle andre. Generalisering er farlig. 

Anonymkode: 1d9d1...188

Nå ufarliggjør og alminneliggjør du grove overgrep mot barn.

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ufarliggjør og alminneliggjør du grove overgrep mot barn.

Anonymkode: 40a83...84d

Jeg er absolutt 100% imot grove overgrep mot barn. Jeg er imot en hver form for overgrep mot barn. Men i dag blir til og med blotting og feks å ta på en person i skrittet utenpå buksen sett på som grove overgrep. Ordet voldtekt er blitt mye videre og innbefatter mye mer enn før. Og alle som har begått overgrep mot barn blir kalt pedofile. Det å samle alt i en gruppe uansett alvorlighetsgrad er etter min mening feil. 

Anonymkode: 1d9d1...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt 100% imot grove overgrep mot barn. Jeg er imot en hver form for overgrep mot barn. Men i dag blir til og med blotting og feks å ta på en person i skrittet utenpå buksen sett på som grove overgrep. Ordet voldtekt er blitt mye videre og innbefatter mye mer enn før. Og alle som har begått overgrep mot barn blir kalt pedofile. Det å samle alt i en gruppe uansett alvorlighetsgrad er etter min mening feil. 

Anonymkode: 1d9d1...188

Tror nok at Listhaug snakket om den type overgrep som ble omtalt i Aftenposten forrige dagen. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/l1zaQM/Dette-er-de-norske-nettovergriperne

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare fordi det er Listhaug som sier det, og hun skal tas, om bare av prinsipp?

Er ikke dette en passende betegnelse på disse krekene av noen menneskelige avskum? 

Kjør debatt!

Anonymkode: 4d1cf...86d

Opplever ikke at dette handler om Listhaug men den skivebommen det er å kalle disse menneskene monstre. De er fedre, brødre, mødre, søstre, onkler, tanter, både nære og kjære. Men det er klart det blir jo langt "enklere" å håndtere dette når man kan sette et vi-de -skille, som i at "vi vanlige mennesker" utfører ikke disse handlingene. Jeg opplever utsagnet som ikke bare kunnskapsløst men det gjør også situasjonen for de utsatte barna vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er Sylvi som sier det. De bruker enhver anledning til å angripe henne som person.

Anonymkode: b4742...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Opplever ikke at dette handler om Listhaug men den skivebommen det er å kalle disse menneskene monstre. De er fedre, brødre, mødre, søstre, onkler, tanter, både nære og kjære. 

Og så what? Det er fortsatt perverterte overgripere. Og "monstre".

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så what? Det er fortsatt perverterte overgripere. Og "monstre".

Anonymkode: 40a83...84d

For  meg blir det feil å kalle denne gruppen monstre. Ikke bare fordi det som sagt (for meg) vitner om kunnskapsløshet, men og, som sagt, fordi det gjør blant annet varslings-situasjonen til barna langt vanskeligere. Jeg orker ikke delta på en lang og kveruleringsdebatt ala facebook med mindre motargumentene styrkes.  

Internasjonal forskning har slått fast at mellom 30- 50% av seksuelle overgrep og krenkelser på mindreårige utføres av andre mindreårige. Det er mao ikke kategorisering som burde vært fokuset men på forebygging.

Anonymkode: a6666...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For  meg blir det feil å kalle denne gruppen monstre. Ikke bare fordi det som sagt (for meg) vitner om kunnskapsløshet, men og, som sagt, fordi det gjør blant annet varslings-situasjonen til barna langt vanskeligere. Jeg orker ikke delta på en lang og kveruleringsdebatt ala facebook med mindre motargumentene styrkes.  

Internasjonal forskning har slått fast at mellom 30- 50% av seksuelle overgrep og krenkelser på mindreårige utføres av andre mindreårige. Det er mao ikke kategorisering som burde vært fokuset men på forebygging.

Anonymkode: a6666...fad

Jeg aner ikke hvorfor dette kom som anonymt, beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har i Norge lykkes å etablere et rettsapparat og en kriminalomsorg hvor det klart og tydelig skilles mellom deg og dine handlinger.

Av flere ting bidrar dette prinsippet til at vi har en av verdens laveste tilbakefallsprosenter etter endt soning.

Prinsippet er bredt politisk og administrativt forankret, og da er det oppsiktsvekkende at justisministeren -- ministeren med ansvaret for området -- bryter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må skille mellom to ting.

Overgripere kan man gjerne kalle monstre. Uansett om de forgriper seg på barn eller voksne. Det er en fullstendig uakseptabel handling.

Pedofile derimot, er født med en legning som er forvrengt og gal, men de kan dessverre ingenting for det. De aller aller fleste pedofile skjønner at det er galt og uakseptabelt å forgripe seg på barn, og de gjør det heller ikke. De fleste velger å bruke medikamenter som hemmer sexlysten. Jeg synes det er galt å kalle disse for monstre.

På samme måte som de aller aller fleste kåte og kronisk single menn forstår at de ikke skal forgripe seg på jenter.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener man må skille mellom to ting.

Overgripere kan man gjerne kalle monstre. Uansett om de forgriper seg på barn eller voksne. Det er en fullstendig uakseptabel handling.

Pedofile derimot, er født med en legning som er forvrengt og gal, men de kan dessverre ingenting for det. De aller aller fleste pedofile skjønner at det er galt og uakseptabelt å forgripe seg på barn, og de gjør det heller ikke. De fleste velger å bruke medikamenter som hemmer sexlysten. Jeg synes det er galt å kalle disse for monstre.

Listhaug snakket spesifikt om pedofile overgripere.

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Caprioli skrev:

Vi har i Norge lykkes å etablere et rettsapparat og en kriminalomsorg hvor det klart og tydelig skilles mellom deg og dine handlinger.

Resultatet er pulverisering av ansvaret overgriperen har.

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg blir ikke veldig provosert av ordbruken, men synes politikere og andre offentlige personer helst bør unngå å dehumanisere noen, uansett hva de har gjort. Jeg mener at alle bør ansees som mennesker rett og slett. Det vil alltid være en andel uskyldig dømte. Da er det greit å begrense seg litt mhp straff og fordømmelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nære venninner som er utsatt for overgripere og de er så preget at jeg ikke ser noe stort problem med å kalle deres sadistiske pedofile overgripere for monstre.

 

De svelger gjenstander så de må ha stomi.

De svelger barberblader og drikker batterisyre så spiserøret etses vekk.

De dør i ung alder.

De fikk gjenstander stappet opp i rompa og var tvungen å suge dyr.

 

 

Anonymkode: b4abf...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at det er barna som kommer i foerste rekke. Og derfor er monster-begrepet ikke passende aa bruke i mange tilfeller. Barnet vil ikke noedvendigvis kjenne igjen personen som et monster, selv om resten av befolkningen har en annen oppfatning. Barnet vil kanskje se de gode og daarlige sidene, dersom overgriperen er far eller mor eller en naer slektning. Noen vil kanskje ikke engang skjoenne hva de blir utsatt for foer etterpaa. Proev aa se dette litt fra utsattes side. Det er ikke sikkert at barnet selv kjenner seg igjen i dette. 

Dere som stoetter Listhaug her, tenker sikkert som folk flest at de er monstre, drittsekker, osv. Og jeg proever ikke aa endre paa dette. Men dette er statsraaden det er snakk om. Og barna som er ofre. Ikke vaare egne foelelser for disse menneskene. Anne B Ragde synes sikkert det er stas aa faa hoere det hun synes om disse menneskene. Saken er ikke hva Anne B Ragde og Listhaugs tilhengere vil hoere. Saken er barna, de utsatte, som kanskje ikke kjenner seg igjen i Listhaugs ordbruk. Denne kritikken kommer ikke hvor som helst fra. Den kommer fra de som jobber med slike problemstillinger

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...