Gå til innhold

Hvorfor går folk i harnisk fordi Sylvi Listhaug kaller pedofile overgripere for "monstre"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Fordi at det er barna som kommer i foerste rekke. Og derfor er monster-begrepet ikke passende aa bruke i mange tilfeller. Barnet vil ikke noedvendigvis kjenne igjen personen som et monster, selv om resten av befolkningen har en annen oppfatning. Barnet vil kanskje se de gode og daarlige sidene, dersom overgriperen er far eller mor eller en naer slektning. Noen vil kanskje ikke engang skjoenne hva de blir utsatt for foer etterpaa. Proev aa se dette litt fra utsattes side. Det er ikke sikkert at barnet selv kjenner seg igjen i dette. 

Dere som stoetter Listhaug her, tenker sikkert som folk flest at de er monstre, drittsekker, os

Listhaug henvendte seg ikke til barna.

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.2.2018 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har nære venninner som er utsatt for overgripere og de er så preget at jeg ikke ser noe stort problem med å kalle deres sadistiske pedofile overgripere for monstre.

 

De svelger gjenstander så de må ha stomi.

De svelger barberblader og drikker batterisyre så spiserøret etses vekk.

De dør i ung alder.

De fikk gjenstander stappet opp i rompa og var tvungen å suge dyr.

 

 

Anonymkode: b4abf...f27

Du maa kontakte Alarmtelefonen for barn og unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Listhaug henvendte seg ikke til barna.

Anonymkode: 40a83...84d

Nei, men det er barna det dreier seg om. Og hun er et offentlig bilde. 

 

Hvis vi ikke tar hensyn til hvordan barnet oppfatter Verden rundt seg, hvordan skal man da klare aa loese dette problemet? Hvordan vet du at barnet selv kjenner igjen overgriperen i Sylvi Listhaugs ordbruk? 

Og husk paa at barn faar med seg ting, selv om det kanskje ikke er myntet paa dem. For hvordan skal et barn kjenne igjen dette monsteret, dersom det er en person barnet har tillitt til? Dessuten er det fagfolk som jobber med barn som advarer mot denne retorikken. Jeg stoler paa at de har rett naar de sier at dette er farlig spraakbruk. Ikke minnst dersom det holder barn borte fra aa melde ifra, og ikke minnst dersom denne retorikken skremmer pedofile ikke-overgripere fra aa oppsoeke hjelp eller aapne seg opp. Det har vist seg at sosialt stigma mot denne gruppen kan gjoere risikoen for overgrep stoerre, ikke mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2018 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Nå ufarliggjør og alminneliggjør du grove overgrep mot barn.

Anonymkode: 40a83...84d

Nei, det er ikke slik jeg leser det. Aa alminneliggjoere dem kan bety at man tydeliggjoer at de er mennesker blant oss. Dessverre. Man skal ikke ufarliggjoere det, men man maa vaere klar over at det er mennesker som eksisterer i blant oss. Saa lenge man ikke ufarliggjoer selve handlingen, saa bagatelliserer man det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2018 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Tror nok at Listhaug snakket om den type overgrep som ble omtalt i Aftenposten forrige dagen. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/l1zaQM/Dette-er-de-norske-nettovergriperne

Anonymkode: 40a83...84d

De utsatte er jo litt flere enn bare disse, fordi et overgrep er alt fra aa skaffe seg seksuell omgang med mindreaarige til grov vold mot barnet i tillegg. Listhaug snakker i tillegg generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Nei, men det er barna det dreier seg om. Og hun er et offentlig bilde. 

 

Hvis vi ikke tar hensyn til hvordan barnet oppfatter Verden rundt seg, hvordan skal man da klare aa loese dette problemet? Hvordan vet du at barnet selv kjenner igjen overgriperen i Sylvi Listhaugs ordbruk? 

Og husk paa at barn faar med seg ting, selv om det kanskje ikke er myntet paa dem. For hvordan skal et barn kjenne igjen dette monsteret, dersom det er en person barnet har tillitt til? Dessuten er det fagfolk som jobber med barn som advarer mot denne retorikken. Jeg stoler paa at de har rett naar de sier at dette er farlig spraakbruk. Ikke minnst dersom det holder barn borte fra aa melde ifra, og ikke minnst dersom denne retorikken skremmer pedofile ikke-overgripere fra aa oppsoeke hjelp eller aapne seg opp. Det har vist seg at sosialt stigma mot denne gruppen kan gjoere risikoen for overgrep stoerre, ikke mindre. 

Du undervurderer barn, og lager et sabla oppstyr av en ikke-sak. Bare så du skal få mulighet til å "ta" Listhaug og booste din egen godhet.

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.2.2018 den 16.33, AnonymBruker skrev:

For  meg blir det feil å kalle denne gruppen monstre. Ikke bare fordi det som sagt (for meg) vitner om kunnskapsløshet, men og, som sagt, fordi det gjør blant annet varslings-situasjonen til barna langt vanskeligere. Jeg orker ikke delta på en lang og kveruleringsdebatt ala facebook med mindre motargumentene styrkes.  

Internasjonal forskning har slått fast at mellom 30- 50% av seksuelle overgrep og krenkelser på mindreårige utføres av andre mindreårige. Det er mao ikke kategorisering som burde vært fokuset men på forebygging.

Anonymkode: a6666...fad

Der er du inne paa noe, og jeg er redd denne retorikken kan skremme pedofile fra aa oppsoeke hjelp, dersom de selv er redd at det skal gaa saa langt som aa begaa overgrep.  Vi har i dag en offentlighet som er veldig uvitende rundt hva pedofili er for noe. Det er en grunn til at i utlandet har man opprettet hjelpetelefon for pedofile ikke-overgripere. Det er fordi at sosialt stigma og avskrekking har den effekten at den pedofile kan ikke snakke med noen om hva de sliter med, og dette igjen oeker f eks faren for overgrep. De kan ikke snakke med familie, for da kan de risikere aa bli utstoett, de er redde for hva som skjer dersom de oppsoeker lege eller psykiater. Derfor er jeg for at vi skal opprette hjelpetelefon for pedofile. Dette er noe som maa snakkes Ihjel, og da har jeg ikke noen tro paa at Listhaugs retorikk er forebyggende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/5/2018 den 16.33, AnonymBruker skrev:

For  meg blir det feil å kalle denne gruppen monstre. Ikke bare fordi det som sagt (for meg) vitner om kunnskapsløshet, men og, som sagt, fordi det gjør blant annet varslings-situasjonen til barna langt vanskeligere. Jeg orker ikke delta på en lang og kveruleringsdebatt ala facebook med mindre motargumentene styrkes.  

Internasjonal forskning har slått fast at mellom 30- 50% av seksuelle overgrep og krenkelser på mindreårige utføres av andre mindreårige. Det er mao ikke kategorisering som burde vært fokuset men på forebygging.

Anonymkode: a6666...fad

De virkelig alvorlige overgrepene begås av voksne. 

Anonymkode: 40a83...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du undervurderer barn, og lager et sabla oppstyr av en ikke-sak. Bare så du skal få mulighet til å "ta" Listhaug og booste din egen godhet.

Anonymkode: 40a83...84d

Det er ikke en 'ikke-sak',eller om aa gjoere aa 'ta' Listhaug. Det handler om hva som skal til for aa forebygge overgrep. Det er ikke allmennhetens foelelser mot overgripere vi skal ta hensyn til, men de utsatte. Dette tror jeg Listhaug ogsaa vet, men selvfoelgelig hoerer hun ikke paa de som jobber med dette og fraraader retotokken. Det er dem vi egentlig boer hoere paa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De virkelig alvorlige overgrepene begås av voksne. 

Anonymkode: 40a83...84d

Sikker? En ganske stor andel overgripere er barn og unge selv. Dessuten hvem skal definere hva som er et alvorlig overgrep, slik du beskriver det? Det boer vel den utsatte faa kjenne paa selv? La oss si at ett barn opplever aa bli tatt paa paa en upassende maate og det andre blir jevnlig tvunget til samleie. Hvem skal da si at overgrep nmr 1 er mindre traumatisk enn overgrep nmr 2? Hvordan vet vi at offer nmr 2 tar mer skade enn offer nmr 1. Det lurer jeg paa. Fordi mennesker reagerer ulikt paa ulike ting

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mente vel å si at man burde fokusere så mye mer i stedet på at stadig flere og flere faller ut av arbeidslivet. Det å være organisert i et fagforbund er jo også avhengig av dette. Det betyr at kampen mot arbeidsledighet får enda dårligere kår. Dette er problemer som burde å ha nestemann fokus synes jeg og ikke retorikk. Kriminalitet og stor arbeidsledighet henger sammen som hånd i handsker. Mange har også så store hjelpebehov at det ordinære arbeidsliv er en umulighet. Ikke for ingen ting at andelenav de som bare må jobbe ulønnet bare er økende.Store og alvorlige problemer av strukturell art som virkelig burde ha fokus blant dem som har det ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2018 den 16.25, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 40a83...84d

Hva gjoer deg saa sikker isaafall? Og hvorfor kan man ikke definere alle overgrep som alvorlige?

For som sagt, det er et ganske stort antall overgripere som selv er barn. Jeg mener aa huske at i Norge er det saa mye som en tredel av alle overgripere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...