Gå til innhold

Endometriose


Dreaa

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ble nylig operert for endometriose, og de fant endometriose i bukhule, tarm, blære og på eggstokker, livmorhalsen (og livmoren tror jeg). Jeg fikk min første menstruasjon da jeg var 12 år, og jeg er nå 29 år. Jeg har hatt smerter i mange år, så dette har vært en årsak til stadige legebesøk, hvor fastlegen min har nektet på at endometriose gir smerter i mage/tarm og til og med har gitt meg beskjed om at jeg bare må finne meg i å ha smerter. Så det var veldig godt å endelig ha fått en forklaring på hvorfor jeg har hatt så store plager i så mange år. 
Like etter operasjonen ble jeg fortalt av gynekologen/kirurgen at jeg ikke burde ha mensen, og at jeg skal inn på ny kontroll om 6 måneder for å se om jeg eventuelt behøver ny operasjon.
 
Det jeg lurer på er, hvem er det som skal følge opp dette i etterkant av en slik operasjon? Jeg var hos fastlegen min i går, hvor jeg fikk beskjed om at jeg selv måtte finne ut av hva slags prevensjon jeg bør ha, fordi det hadde ikke han tid til å hjelpe meg med. Jeg føler meg igjen så tilsidesatt av fastlegen min, og jeg blir helt ærlig skikkelig skuffet over at ingen vil hjelpe meg med å finne en god løsning på dette. Jeg tåler ikke p-piller noe særlig, da jeg blir fryktelig hormonell og nedstemt av de, men jeg skjønner jo at jeg mest sannsynlig bør begynne på hormonell behandling for å unngå menstruasjon. Jeg har lest at man bør begynne med hormonbehandling så snart som mulig etter en slik operasjon, men jeg vet ikke om dette stemmer. 

Er det virkelig min jobb å selv finne ut av hvilke legemidler jeg bør bruke? Legen min har tydeligvis lite kunnskap om og erfaring med behandling av endometriose, men ventetiden hos gynekolog er flere måneder, og jeg vil gjerne starte så tidlig som mulig med behandling, slik at jeg slipper ny operasjon om et halvt år. Hvordan skal jeg da komme i kontakt med noen som vil hjelpe meg med riktig behandling?

Håper teksten ikke ble altfor rotete.

 

På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen frustrert jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre slik at det gjerne tar 6-7 år å få stilt diagnosen endometriose, og mange må kjempe seg frem til laparoskopi for å få sikker diagnose og behandling.

Den videre behandling avhenger bla av om du har barneønske. Det er slik at all hormonbehandling for endometriose også virker som prevensjon, men det er tilsynelatende også aktuelt for deg? Så kan man slå to fluer med et smekk. P-pille ville være det ideelle, hvilket merke har du dårlig erfaring med? Jeg vil anbefale Microgynon tatt uten pause så du slipper menstruasjon. En hormonspiral er også en mulighet. Det finnes andre mulighet som gestagenbehandling (Provera, Visanne og p-sprøyte). Hormonbehandling som setter deg i en kunstig overgangsalder (Procren og Zoladex) er også mulig, men det må være et siste valg.

Jeg synes at det er rart at avdelingen som utførte laparoskopien ikke har gitt deg råd. De vet jo hvor omfattende endometriosen er, og de er villig til å følge deg opp? Du kan ikke regne med at fastleger har nødvendig erfaring. Enten blir det sykehuset eller også en gynekolog i praksis som skal følge deg opp.

Jeg foreslår at du starter med Microgynon og tar det uten pause. Får du ‘gjennombruddsblødning’, så tar du tre dagers pause og fortsetter. Da har du også god prevensjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar!

Jeg er i et fast forhold, og har barneønske ja - om et par år. Jeg har tidligere prøvd mange ulike p-piller, hvor Yasmin kanskje var den som ga mest bivirkninger. Jeg har også hatt Jaydess i 3 år, men hadde en del ubehag med den, så jeg ønsker ikke å sette inn Mirena. Jeg har nå Gynefix, som er den første prevensjonen jeg ikke har noen bivirkninger av, annet enn forlenget blødning, så det er litt synd å måtte begynne på hormonprevensjon igjen. Jeg har dessuten arvelig forhøyet kolesterol, så jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal gå på p-piller, men jeg vil jo helst unngå de plagene jeg har hatt med endometriosen da. 

Jeg har hørt at Microgynon gir mange bivirkninger som humørsvingninger og vektøkning, så jeg er litt redd for å gå på de. Men mulig jeg må gi de en sjanse da, jeg vil jo helst unngå menstruasjon. Jeg har hørt at Zoely skal ha «naturlig» østrogen i seg. Er den kjent for å gi like mange bivirkninger som andre p-piller?

Bør jeg fjerne Gynefixen når jeg begynner på p-piller? Og kan en vanlig gynekolog fjerne denne, selv om det kun er noen få private gynekologer som setter de inn? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kvinner er forskjellige og reagerer ulikt på hormoner så det er bare å prøve seg frem. Du kan gjerne forsøke Zoely. Du kan gjerne beholde gynefixen inntil videre.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,
jeg kommer med et par spørsmål til jeg.
De siste par årene har magen min vært mer eller mindre konstant hoven, oppblåst og veldig øm. Jeg har helt siden barnehagealder hatt irritabel tarm, men oppblåstheten og den hovne og ømme magen har blitt mye verre med tiden. Under laparoskopi fant de jo endometriose både på bl.a. tarm, som de brente og skjærte bort. Er det en mulighet for at magen blir bedre og mindre oppblåst etter en slik operasjon? Og kan tarmfunksjonen bedre seg, om de fjernet sammenvoksninger? Magen er jo fortsatt hoven og utspent etter laparoskopien, så jeg merker naturlig nok derfor ikke forskjell enda. 

Jeg leste også et sted at man må trene opp magen igjen, hvis ikke kan den forbli utspent. Stemmer dette? 
Jeg har fremdeles ubehag i magen, så jeg har ikke turt å trene enda. Men er det trygt å begynne å trene for eksempel styrke eller spinning etter 2 uker, eller bør man vente til sårheten er borte og magen ikke er utspent lengre? 

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig og tungvint  å svare på dine spørsmål da jeg må igjennom hele tråden.

Jeg tror umiddelbart ikke dine mageproblemer som du har hatt siden barneårene er relatert til påviste endometriose. Jeg kan ikke se noe til hinder for at du tar opp trening igjen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...