Gå til innhold

Activelle uten at det har gått ett år siden siste mens


Mysilla

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 57 år og har lenge (flere år) hatt hetetokter, da spesielt tidlig om morgenen før jeg har stått opp. Det har gått greit. De siste månedene har det økt voldsomt! Nå har jeg det annenhver time, noen ganger oftere, døgnet rundt. Noe som gjør at jeg aldri får sove mer enn to timer i strekk. Må ha to håndklær ved senga: ett som jeg legger under meg når tokten kommer og ett til å tørke meg med. Ellers blir senga søl våt. SÅ kraftige er hetetoktene når de kommer. Så til spørsmålet: Jeg hadde siste mens for bare to måneder siden, jeg har allikevel fått Activelle (har tatt det en uke uten forandring), men ser på pakningsvedlegget at det skal ha gått ett år! Kan det da være skadelig? Hvorfor skal det ha gått et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er østrogen som hjelper nesten 100% for hetetokter, men østrogenet har en uheldig innvirkning på livmorslimhinnen, så den kan bli fortykket og i verste fall utvikle kreft. Derfor må det i tillegg til østrogen gis gestagen (et kunstig progesteron).

 

Det er to prinsipper for denne kombinasjonsbehandlingen, enten å gi gestagen syklisk, dvs bare i 10-14 dager per måned. Det vil medføre månedlige blødninger. Den andre mulighet er å gi gestagentilskuddet daglig, det vil i starten gi småblødninger, men etter 3-4 måneder vil blødningene stoppe hos de fleste (hos 90%).

 

I første året etter menopausen (siste menstruasjon) kan kvinnen fortsatt ha østrogenproduksjon som kan stimulere livmorslimhinnen ekstra, men da renses det ut ved neste blødning. Brukes Activelle for tidlig, er det større tendens til blødningsproblemer, og det kan ta lenger tid før blødningene stopper helt opp. Det er forklaringen, men det er på ingen måte farlig å forsøke seg med Activelle fra starten.

 

Hvis du ikke har merket effekt etter første brett, så er det kanskje for lav dose. Trisekvens er en pille med dobbel så mye østrogen og 10 dager med gestagen og månedlige blødninger.

 

En annen mulighet er østrogenplaster som kan fås i mange doser. Det kan kombineres med gestagen i 14 dager hver 3.-4.måned eller med en hormonspiral som inneholder gestagen.

 

Lykke til med behandlingen.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...