Gå til innhold

Dødsstraff i særlig grove saker?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5a7cb1345152f7a82ac8317b

 

ER sånne folk verdt å spare?

 

Jeg mener nei. ABB også, burde bare avrettes. Jeg er ikke for dødsstraff i vanlige mordsaker, men sånne svin som dette ja takk.

Nei, er i mot dødsstraff.

Men gi dem gjerne livstid i en mørk og kald celle på vann og brød. 

Anonymkode: 74a00...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot dødsstraff fordi jeg mener det er galt at andre mennesker bestemmer om noen skal leve eller ikke.

Derimot er jeg tilhenger av livsvarig forvaring. Pluss at de som dømmes til dette kan velge selv om de vil sitte inne resten av livet eller få aktiv dødshjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også imot dødsstraff. Synes det er galt at andre skal bestemme hvem som skal leve eller ikke. Da er vi ikke bedre enn den kriminelle som tar liv. Dessuten så synes jeg den kriminelle slipper for lett. Et langt liv i fengsel er bedre synes nå jeg.

En annen ting er at det hender at noen uskyldige blir dømt, hva med dem? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Jeg er også imot dødsstraff. Synes det er galt at andre skal bestemme hvem som skal leve eller ikke. Da er vi ikke bedre enn den kriminelle som tar liv

Veldig enig - det er fullstendig ulogisk at samfunnet skal signalisere at "vi dreper deg fordi det er galt å drepe".

1 time siden, emilie321 skrev:

En annen ting er at det hender at noen uskyldige blir dømt, hva med dem? 

Nettopp. Hvis vi avslører justismord, noe som ikke er helt utenkelig med dagens teknologi (f.eks. DNA), kan vi ta den uskyldige ut av fengslet, beklage at vi ødela vedkommendes liv og gi X millioner i erstatning. Det er ikke fullgodt, men det er noe. Har vi drept den uskyldige, er det for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, emilie321 skrev:

Jeg er også imot dødsstraff. Synes det er galt at andre skal bestemme hvem som skal leve eller ikke. Da er vi ikke bedre enn den kriminelle som tar liv. Dessuten så synes jeg den kriminelle slipper for lett. Et langt liv i fengsel er bedre synes nå jeg.

En annen ting er at det hender at noen uskyldige blir dømt, hva med dem? 

 

Nå skrev jeg jo svært alvorlige saker som ABB og torturistene i IS. der er det ikke tatt feil folk.. De har tilstått og noen har til og med filmet sadismen sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Nå skrev jeg jo svært alvorlige saker som ABB og torturistene i IS. der er det ikke tatt feil folk.. De har tilstått og noen har til og med filmet sadismen sin....

Vi kan ikke ha straffer som bare skal brukes "når vi er helt sikre". Falske tilståelser forekommer, selv om det også selvfølgelig finnes opplagte saker. Det er likevel ikke anstendig å ta livet av folk for å vise at det er galt å ta liv, etter min mening.

Dødsstraff kan også gi inntrykk av at f.eks. terrorister lider en slags martyrdød for saken sin. Det er ikke noe ønskelig signal.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her går lørdagen med til å FEIRE selve livet ja. Psykiatrien må være dårlig dop dealer om pillene kun gjør at dere pasienter ønsker å lese vg og diskutere strafferammer!!!!

Kanskje dere burde lese min kamp av karl ove knausgård!!!!

 

Anonymkode: 38074...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Nå skrev jeg jo svært alvorlige saker som ABB og torturistene i IS. der er det ikke tatt feil folk.. De har tilstått og noen har til og med filmet sadismen sin....

Ja, men hvor skal grensen være? Er det ved video bevis eller tilståelse? Bilder? Både bilder og video kan manipuleres og som Laban skriver, falske tilståelser forekommer. Synes også det er feil signal å ta liv for å straffe det å ta liv. 

I hvilke saker skal en ha dødsstraff?  Holder det med å ha drept et menneske eller må en ha drept flere? I så fall, hvor mange?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og her går lørdagen med til å FEIRE selve livet ja. Psykiatrien må være dårlig dop dealer om pillene kun gjør at dere pasienter ønsker å lese vg og diskutere strafferammer!!!!

Kanskje dere burde lese min kamp av karl ove knausgård!!!!

Anonymkode: 38074...091

Hæ? Noen minutter på DOL rundt midnatt er ikke det "lørdagen går med til", vel? 

Jeg har aldri vært i psykiatrien og foretrekker Dagbla' framfor VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lavt kompetansenivå vi holder oss med snart i absolutt alt så kan lett det skje dessverre også her tror jeg.

Anonymkode: 9ab2b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller farligste som kan skje et samfunn er et så lavt kompetansenivå at vi ikke tar vare på alle mennesker uansett livsskjebne er mitt syn.😊

Anonymkode: 9ab2b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ante hvor mye feil som sikkert gjøres i strafferettspleien som i alt annet i livet så får man sikkert behov for psykiater for å " lære å leve med det".tror jeg. Spørs om tvilen kommer folk til gode som er det grunnleggende prinsipp. Jeg forsvarer ikke urett Tvertom. MegJeg tror at menneskesinnet er mer komplisert enn universet tilsaman.

Anonymkode: 9ab2b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei aldri. Jeg mener et menneskeliv er " noe mer" enn alt annet.Noen medstudenter jeg hang litt sammen med for et halvt århundre siden var veldig mot dette tenkesettet med regnskapsanalyse på samfunnsoppgaver. Feil tenkemåte husker jeg en sa mot lyset fra Grunerløkkas paviljonger.Vet ikke om han tok seg bryet å uttdype nærmere i en eller annen avhandlinghvordn det hele kunne tenkes løst " lysluggen".

Anonymkode: 9ab2b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at mennesker som ikke skriver avhandlinger i livet og holder doktorgradsselskap svikter sin bestemmelse i livet eller noe sånt. Bare så ingen misforstår. Jeg føler meg ikke selv "tapt bak noens vogn" selv om jeg aldri har sett mulighet til det selv iallefall.

Anonymkode: 9ab2b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...