Gå til innhold

Noen som har peiling på lettere kuttskader som kan hjelpe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

For tre og en halv måned siden kuttet jeg meg i fingeren med en kanyle (sprøytenål - svært tynn, spiss og skarp nål). Kuttet var kanskje 7 cm langt, på langefingeren. Tror ikke det var så dypt.

Selve såret har grodd fint. Ser så vidt noe arr. 

Men når jeg bruker hendene litt. Løfter vekter, løfter andre tunge ting, drar i ting osv. så kjennes det ut som om hele kuttet sprekker opp igjen. Det svir som et nykuttet sår. Men huden er hel. 

Under huden, derimot, skjer det noe, fordi fingeren blir blå bak arret. Det blir altså en indre blødning i fingeren hver gang jeg belaster den litt utover lett pusling med ting. Skikkelig blå og. Ordentlig blåmerke. 

Jeg lurer litt på hvorfor dette skjer. Det er jo lenge siden jeg skadet meg nå. Har vevet blitt svekket eller noe? Det må ha blitt skjørt inne under under, siden kjøttet der tydeligvis blør lett. 

Noen som vet hva som skjer, sånn fysiologisk? Er dette vanlig? Og vil det gå over. Mp jeg kanskje ikke løfte ting som veier litt på mange måneder? Og er det farlig på noe vis?

Sist. Er dette noe å klage på til skolen? Kan man få erstatning? Det er vel for lite, sikkert. Det ble skrevet skademelding på skolen etter at det skjedde.

Bør jeg ta det opp meg legen, eller er det no big deal. Vente et år og så er alt bra, liksom.

Tusen hjertelig takk for svar.

Anonymkode: 3e29c...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.2.2018 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Hei :) 

For tre og en halv måned siden kuttet jeg meg i fingeren med en kanyle (sprøytenål - svært tynn, spiss og skarp nål). Kuttet var kanskje 7 cm langt, på langefingeren. Tror ikke det var så dypt.

Selve såret har grodd fint. Ser så vidt noe arr. 

Men når jeg bruker hendene litt. Løfter vekter, løfter andre tunge ting, drar i ting osv. så kjennes det ut som om hele kuttet sprekker opp igjen. Det svir som et nykuttet sår. Men huden er hel. 

Under huden, derimot, skjer det noe, fordi fingeren blir blå bak arret. Det blir altså en indre blødning i fingeren hver gang jeg belaster den litt utover lett pusling med ting. Skikkelig blå og. Ordentlig blåmerke. 

Jeg lurer litt på hvorfor dette skjer. Det er jo lenge siden jeg skadet meg nå. Har vevet blitt svekket eller noe? Det må ha blitt skjørt inne under under, siden kjøttet der tydeligvis blør lett. 

Noen som vet hva som skjer, sånn fysiologisk? Er dette vanlig? Og vil det gå over. Mp jeg kanskje ikke løfte ting som veier litt på mange måneder? Og er det farlig på noe vis?

Sist. Er dette noe å klage på til skolen? Kan man få erstatning? Det er vel for lite, sikkert. Det ble skrevet skademelding på skolen etter at det skjedde.

Bør jeg ta det opp meg legen, eller er det no big deal. Vente et år og så er alt bra, liksom.

Tusen hjertelig takk for svar.

Anonymkode: 3e29c...268

Du skriver at sprøytenålen var svært tynn. Er det mulig at en bitteliten del av tuppen på nålen knakk av og sitter igjen i fingeren din? Altså under huden selvsagt.

Noe lignende skjedde meg, et tynt glass ble kastet og knuste på leggen (foran) min. På sykehuset brukte de lang tid på å plukke ut de små bitene før de sydde igjen. Plaget meg i flere år. Med slike sviende smerter du beskriver hver gang jeg kom borti. Fastlegen skar opp og tok ut et stykke glass som var igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ColaZero skrev:

Du skriver at sprøytenålen var svært tynn. Er det mulig at en bitteliten del av tuppen på nålen knakk av og sitter igjen i fingeren din? Altså under huden selvsagt.

Noe lignende skjedde meg, et tynt glass ble kastet og knuste på leggen (foran) min. På sykehuset brukte de lang tid på å plukke ut de små bitene før de sydde igjen. Plaget meg i flere år. Med slike sviende smerter du beskriver hver gang jeg kom borti. Fastlegen skar opp og tok ut et stykke glass som var igjen. 

Jeg har tenkt tanken, men jeg tror ikke det knakk av en bit. Kan ikke vite helt sikkert, men jeg tror en slik kanylenål kanskje ikke knekker så lett? Er jo veldig uheldig hvis en slik skulle knekke inne i en vene eller arterie. Det var heller ikke mye kraft som skulle til for å ripe opp fingeren. 

Jeg har hatt et bittelite glasskår i foten et par ganger, og da har det vært VELDIG åpenbart at det har vært en irritant under huden. Det har også blitt verk, og glasskåret har verket seg ut av kroppen, heldigvis. Jeg skar meg ikke dypt i fingeren, så hvis det er en liten metallbit innunder huden, så ville den kanskje også komme ut gjennom en verkebyll? Jeg vet ikke.

Jeg kan forresten klemme, ta og føle på fingeren uten å få svie eller smerte. Husker da jeg hadde glasskår under foten så svei det hvis jeg tråkket der, eller presset over den med fingeren. Det er ikke tilfellet nå. Det er bare "tunge" løft og slikt som utløser problemer. 

Anonymkode: 3e29c...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvis det er en bitteliten metallbit som knakk av innunder huden min, kan det være farlig? Virker som en filleting å gå til legen med. Kan den eit flytte seg inn i blodstrømmen, og lage trøbbel i kroppen?

Anonymkode: 3e29c...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.2.2018 den 12.31, AnonymBruker skrev:

En hvis det er en bitteliten metallbit som knakk av innunder huden min, kan det være farlig? Virker som en filleting å gå til legen med. Kan den eit flytte seg inn i blodstrømmen, og lage trøbbel i kroppen?

Anonymkode: 3e29c...268

Tror ikke det har knukket av en bit av kanylen, da ville du vært hoven og hvis du da tok forsiktig borti det så ville du fått veldig vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...