Gå til innhold

Kvinnlige modeller tjener 75% mer enn mannlige modeller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du kan gjøres med denne urettferdige avlønningen?

Jeg tar for gitt at alle som jobber for likestilling vil løfte denne uretten høyt på dagsorden.

Kjør debatt.

https://www.standard.co.uk/fashion/news/gender-pay-gap-in-modelling-industry-sees-women-earn-75-more-than-men-a3597656.html

Anonymkode: 03641...6f3

Er det samme tilfellet i Norge? Jeg gjetter at det samme gjelder kvinnelige bloggere her til lands, men jeg er usikker på at det samme gjelder innen  modellbransjen. 

Uansett syns jeg det er typisk at kvinner topper listen i en bransje der de lever av utseendet, og jeg kommer jeg neppe til å gå i tog for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kayia skrev:

Er det samme tilfellet i Norge? Jeg gjetter at det samme gjelder kvinnelige bloggere her til lands, men jeg er usikker på at det samme gjelder innen  modellbransjen. 

Uansett syns jeg det er typisk at kvinner topper listen i en bransje der de lever av utseendet, og jeg kommer jeg neppe til å gå i tog for dette. 

På samme måte som det er typisk menn tjener mer i bransjer hvor, f.eks., fysisk styrke er viktig?

Anonymkode: 03641...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som det er typisk menn tjener mer i bransjer hvor, f.eks., fysisk styrke er viktig?

Anonymkode: 03641...6f3

Nei. De aller, aller fleste yrker som krever fysisk styrke er langt mer sivilisert organisert og regulert, mens de her skjønnhetsyrkene er cowboybransjer jeg ikke har tro på å la seg inspirere av. 

Men du, jeg angret med en gang jeg bet på agnet og svarte i denne tråden, og kjenner at jeg ikke har lyst til å ta en repeat på denne diskusjonen i dag jeg. Håper noen andre evt melder seg på, og om ikke anbefaler jeg å legge ut spørsmålet på Kvinneguiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kayia skrev:

Nei. De aller, aller fleste yrker som krever fysisk styrke er langt mer sivilisert organisert og regulert, mens de her skjønnhetsyrkene er cowboybransjer jeg ikke har tro på å la seg inspirere av. 

Men du, jeg angret med en gang jeg bet på agnet og svarte i denne tråden, og kjenner at jeg ikke har lyst til å ta en repeat på denne diskusjonen i dag jeg. Håper noen andre evt melder seg på, og om ikke anbefaler jeg å legge ut spørsmålet på Kvinneguiden :) 

Man må begynne å kvotere menn inn i modelloppdrag, sørge for at de får lik lønn for likt positur, og gi menn som søker høyere utdanning innen modellfaget kjønnspoeng, for å gjøre det mer attraktivt for menn å søke.

Anonymkode: 03641...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har definitivt noe med etterspørsel etter å gjøre. Alle som lykkes i en eller annen bransje, skaper seg et navn vil naturlig nok tjene langt mer enn de som ikke gjør det. 

Anonymkode: 43881...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

blandt filmstjerner tjener mannfolka oftest mest. I tv-bransjen også. Det er ikke mange eksempler på att damene tjener best, så det er vel naturlig å gå i sømmene til mer vanlige yrker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker

Det er jo helt naturlig. Det er et mye større marked for kvinnelige modeller og etterspørsel.  Syns det er helt greit. Mannlige fotballspillere tjener jo mye bedre enn kvinnelige, fordi interessen og etterspørselen er større, Lik lønn for likt arbeid i det allmenne arbeidsliv skal det være ellers, selvfølgelig. 

Anonymkode: 8b6b8...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Lorang
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt naturlig. Det er et mye større marked for kvinnelige modeller og etterspørsel.  Syns det er helt greit. Mannlige fotballspillere tjener jo mye bedre enn kvinnelige, fordi interessen og etterspørselen er større, Lik lønn for likt arbeid i det allmenne arbeidsliv skal det være ellers, selvfølgelig. 

Anonymkode: 8b6b8...73f

Altså, enten så må man være for at lønn skal være basert på tilbud og etterspørsel, eller ikke.

Ellers er det lik lønn for likt arbeid i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg vil ikke ha rettferdighet. For det finnes ikke. Drømmer dere virkelig om en verden der alle tjener like mye og har samme muligheter? Alle har begrensninger eller passer ikke inn over alt, noe som begrenset noen og gir muligheter for andre. 
 

Som vanlig er jeg politisk ukorrekt. Jeg vil hverken ha mangfold eller rettferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Frank Lorang skrev:

Altså, enten så må man være for at lønn skal være basert på tilbud og etterspørsel, eller ikke.

Ellers er det lik lønn for likt arbeid i arbeidslivet.

Var det uklart for deg? 

Anonymkode: 8b6b8...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
2 timer siden, Frank Lorang skrev:

Altså, enten så må man være for at lønn skal være basert på tilbud og etterspørsel, eller ikke.

Ellers er det lik lønn for likt arbeid i arbeidslivet.

Såklart inntekt er basert på etterspørsel. Det er derfor noen godtar seg å ta så jævla betalt for ting. Og hvorfor tror dere noen får så mye makt? Folk som er villige til å ofre helsa si for å oppnå noe. Det er fordi det er så mange om det, så de som sitter på toppen og gir ut disse attraktive jobbene kan bare behandle folk som dritt fordi folk kryper likevel. Det står alltid en ny til å ta over plassen din om du ikke gjør som forventet. Eller priser for å bo i Oslo for eks, det er fordi det er attraktivt. Hvorfor leie ut for 2000 når noen er villig og har råd til å betale 7000,-? 
Men slik kan snu. Plutselig står man der uten at noen vil jobbe hos seg, bo hos seg. Da må man lokke med lave priser. 
 

Slik vil det ALLTID være. Og det dere liker å kalle psykopater vil finnes. De vil i skjul betale ekstra til en god venn enn en random kjedelig lydhør hund på gulvet. Men det er nettopp her vi «lydhøre hunder på gulvet» vokter, det er jo så urettferdig at noen har mer enn oss. 
Noen vil alltid prøve å få en forandring på ting og noen vil alltid finne smutthull. Så er det irriterende om noen avslører deg da, og melder deg. Så taper du kanskje alt i form for straff, men hadde ingen brydd seg hadde det ikke vært noe å vinne heller. Merkelige greier... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er deres egen skyld. Hvis menn begynner å bruke like mye penger på klær og annet modellene selger vil herremodellene få like godt betalt som damene. En modell som selger store mengder varer, alt fra klær og sminke til magasiner og drømmer, tjener millioner. En som ikke gjør det tjener mindre.

Anonymkode: 114b6...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...