Gå til innhold
AnonymBruker

Hvis din frisør var en taxi - Et lite tankeeksperiment for å belyse en vernet bransje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenk deg at det er 1780 frisørsalonger i Oslo. Det kan bare være 1780. Ikke flere, ikke færre. Det er politisk bestemt. Antallet ble satt i 1999, og opprettholdt senest i 2016. 1780 frisørsalonger i Oslo er akkurat nok.

For å eie salong må du ha tillatelse fra offentlig myndighet. Et løyve. Dette sikrer at frisørvirksomheten utøves i samsvar med samfunnets beste.

Frisørløyvene er «behovsprøvd». Det vil si at fylkeskommunen vurderer behovet for salonger, på vegne av innbyggerne. Hvis de eksisterende salongene har så høye priser at etterspørselen blir lav, konkluderer kommunen at det ikke er behov for nye og billigere salonger.

Frisørløyve gis til dem som har god vandel, tilfredsstillende økonomisk evne, tilstrekkelig faglig kompetanse og tilstrekkelig ansiennitet. Ansiennitetslisten for frisører i Oslo er offentlig på kommunens nettssider.

Du kan bare søke når det lyses ut ledige løyver. Det skjer når noen dør, eller gir fra seg løyvet. Forrige utlysning var for halvannet år siden. Har du ventet lenge nok til å bli utvalgt, kan du lage eget AS, men plikter å knytte deg til en av de store frisørkjedene. Den største heter Oslo Hair. Å få løyve der, krever 18 års ansiennitet.

Det koster ingenting å ha et løyve, og du beholder det til du er 75 år. Du behøver ikke selv å være frisør eller drive salongen. Du kan lovlig leie ut frisørløyvet via en «bestyrerordning», og dermed tjene over 100 000 i året på noe kommunen har gitt deg gratis.

Nei, det er ikke så tenkelig. Systemet ligner på planøkonomi og det gamle laugsvesenet. Men i Oslo har 1780 taxieiere enerett på persontransport. I tjue år har de profitert på en perfekt kombinasjon: Full regulering av markedsadgang, ingen regulering av pris.

https://www.dagbladet.no/kultur/hvis-din-frisor-var-en-taxi/69438158

Anonymkode: d8cd1...dc2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321

Noe form for løyve bør det iallefall være, slik at de som tar taxi kan føle seg trygge. Over alt og til alle døgnets tider.

Synes det blir feil å sammenligne med en frisørsalong som vanligvis er på et sted, vanligvis på dagtid. Hvem som helst bør ikke få lov til å kjøre taxi, på lik linje med flere andre yrker. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Noe form for løyve bør det iallefall være, slik at de som tar taxi kan føle seg trygge. Over alt og til alle døgnets tider.

Synes det blir feil å sammenligne med en frisørsalong som vanligvis er på et sted, vanligvis på dagtid. Hvem som helst bør ikke få lov til å kjøre taxi, på lik linje med flere andre yrker. 

Det ene behøver ikke utelukke det andre. 

Anonymkode: d8cd1...dc2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Worrysome plenty

Har inntrykk av att det er dårlig betalt å kjøre drosje. Selv på helger og enkelte helligdager. Riktig fete dager er det vel bare i jula og 17de mai, Har aldri hatt problemer med å få tak i drosje, så noe rett må jo Oslo taxi gjøre..... Tror ikke det blir billigere hvis det kommer en masse nye løyver, eller helt frislipp... Det er allerede en dårlig betalt jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Samtidig har alle bransjer kompetanseproblemer.

Anonymkode: fc105...401

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her