Gå til innhold

Flyskrekk, og jeg skal på en langdistanseflyvning... hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flyskrekk, og jeg skal på en langdistanseflyvning... på 8 timer. Jeg tenker iblant at jeg tror jeg trekker meg. Jeg våger ikke å fly så langt. Greit nok: Jeg har klart å sitte meg i fly på flyvninger som tar ca 2 timer, men er redd da også. Men 8 timer!!!!!! Samtidig så forteller folk at jeg må bare sove gjennom flyvningen. Men da måtte jeg i såfall ha sovetabeletter, for jeg får ikke til å sove når jeg er så redd som jeg er , og jeg vil ha kontroll og sånn.. Altså følge med ;) . :D . 

Noen tips? 

Anonymkode: d49ee...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike skrekkfølelser er ikke nødvendigvis påvirkelige av rasjonelle argumenter, men her er noen allikevel:

Risikoen for at det skal skje noe, er størst ved avgang og landing.  Så det spiller egentlig liten rolle om selve flyturen tar 40 min eller 8 timer, så lenge det er direktefly.

Du har ikke kontroll når du tar annen transport heller, forskjellen (i flyturens "favør") er at ved en flyreise gjennomgås det grundige sjekklister for alt mulig.  Når du f.eks. setter deg på en buss, er det statistisk mer sannsynlig både for at det er noe feil med bussen og at sjåføren er bakfull eller blir distrahert av f.eks. mobilen.  Ingen av delene er ufarlig på motorveien. 

Du blir bare stresset av å "følge med".  Hvis dere f.eks. kommer ut i tordenvær eller turbulens, skal du liksom gi kapteinen gode råd? Det beste er å ignorere alle lyder og andre småting og sove eller lese noe spennende.  Pass på å ha litt søvnunderskudd, i kombinasjon med suselyden som ofte forekommer om bord i fly og kanskje litt alkohol, kan det gjøre at du dupper av noen timer.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flyskrekk, og jeg skal på en langdistanseflyvning... på 8 timer. Jeg tenker iblant at jeg tror jeg trekker meg. Jeg våger ikke å fly så langt. Greit nok: Jeg har klart å sitte meg i fly på flyvninger som tar ca 2 timer, men er redd da også. Men 8 timer!!!!!! Samtidig så forteller folk at jeg må bare sove gjennom flyvningen. Men da måtte jeg i såfall ha sovetabeletter, for jeg får ikke til å sove når jeg er så redd som jeg er , og jeg vil ha kontroll og sånn.. Altså følge med ;) . :D . 

Noen tips? 

Anonymkode: d49ee...0e0

Ett tips:  Lytte til mindfulness lydfiler og konsentrere deg fullt og helt om dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Slike skrekkfølelser er ikke nødvendigvis påvirkelige av rasjonelle argumenter, men her er noen allikevel:

Risikoen for at det skal skje noe, er størst ved avgang og landing.  Så det spiller egentlig liten rolle om selve flyturen tar 40 min eller 8 timer, så lenge det er direktefly.

Du har ikke kontroll når du tar annen transport heller, forskjellen (i flyturens "favør") er at ved en flyreise gjennomgås det grundige sjekklister for alt mulig.  Når du f.eks. setter deg på en buss, er det statistisk mer sannsynlig både for at det er noe feil med bussen og at sjåføren er bakfull eller blir distrahert av f.eks. mobilen.  Ingen av delene er ufarlig på motorveien. 

Du blir bare stresset av å "følge med".  Hvis dere f.eks. kommer ut i tordenvær eller turbulens, skal du liksom gi kapteinen gode råd? Det beste er å ignorere alle lyder og andre småting og sove eller lese noe spennende.  Pass på å ha litt søvnunderskudd, i kombinasjon med suselyden som ofte forekommer om bord i fly og kanskje litt alkohol, kan det gjøre at du dupper av noen timer.  

I fjor så bytter jeg fly mange ganger under en flytur, men det var en lettelse å bytte for da følte jeg at jeg fikk en liten pause før jeg skulle videre med neste fly ;). Må le av det selv, for det er litt morsomt at det går å være så redd som jeg er , og allikevel så skal jeg ut å reise. Jeg sitter helt stiv i hele meg hele veien helt til jeg lander. Og det er hva jeg er redd for vil skje i hele 8 timer... Det er jo litt lang tid i strekk. Men mulig at det kan hjelpe med litt alkohol før jeg drar slik at jeg klarer å slappe av.... 

Jeg er veldig å ha kontroll. Kan jo ikke gjøre noe til eller fra uansett, men jeg skal liksom følge med hele tiden osv. Men det hjelper jo ingenting.

Var ute for en kraftig turbulens en gang på en flytur som jeg aldri glemmer. Da hadde jeg nettoppp overvunnet flyskrekken min etter mange flyturer, og så kom det plutselig en kraftig turbulens, og jeg sa høyt: "Det var det..." ;) . Men jeg får håpe at jeg er tøffere denne gangen om jeg i det hele tatt kommer meg avgårde. Hadde flyturen bare vært kortere... Liker ikke å sitte så høyt oppe over skyene for å si det sånn... :D

Anonymkode: d49ee...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Xtra skrev:

Ett tips:  Lytte til mindfulness lydfiler og konsentrere deg fullt og helt om dét.

Jeg bør minst gjøre noe sånnt ;) 

Anonymkode: d49ee...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere mulige måter å kurere angst på, men dette tror jeg er den sikreste:

1. Du må akseptere at du er dødelig. 2. Du må akseptere at du ikke kan kontrollere døden. 

Du kan påvirke det i noen grad, men ikke mye. Du kan la være å røyke, du kan avstå fra misbruk av rusmidler, du kan spise sunt, mosjonere litt hver dag og være oppmerksom i trafikken. De ekstra årene du får ved dette, får du på slutten av livet. Kanskje blir du 93 i stedet for 90 om du levde usunt. Du får dessverre ikke de tre årene som en gang til fra 40 - 43 :-(

Så kan du velge: Skal du bruke livet, frem til døden en dag kommer, til å leve livet, ha det hyggelig, kose deg med familien osv? Eller skal du bruke den tiden du lever på å grue deg for et eller annet du likevel ikke kan kontrollere?

Anonymkode: 4e9e2...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har selv utrolig stor flyskrekk, og jeg sitter superanspent med svette hender hver gang flyet tar av. Jeg syntes det verste er når flyet tar av og da er jeg nesten på gråten hver gang mens stemmen i hodet skriker at jeg vil av og at jeg ikke vil mer. Selv om jeg har flyskrekk, har den aldri vært stor nok til at jeg har nektet å gått ombord på et fly. Jeg har fløyet både 8 timer, og en flyreise i 18 timer uten mellomlandinger. Jeg syntes de kortere flyturene er de verste av en eller annen grunn. I de lengre flyturene har jeg etterhvert klart å slappe mer av rett og slett fordi jeg ikke hadde kapasitet til å sitte anspent og redd i 8 timer. Jeg forteller også hver gang flyvertene at jeg har flyskrekk, og i de fleste tilfellene har de vært utrolig hjelpsomme. For meg er det utrolig viktig å bli komfortabel, så jeg har bestandig med ørepropper, nakkestøtte og slikt øyebind. På de lengre flyturene får du pledd. Jeg har også investert i et noise cancelling headset og er helt frelst med det. Jeg var også hos legen og fikk sovetabeletter for jeg får heller ikke sove så godt når jeg reiser. Når vi er i luften sier jeg til meg selv mange ganger at det ikke er noe jeg kan gjøre nå, at jeg ikke har noe valg, jeg må bli med helt til vi lander igjen. Noen ganger roer det meg litt ned. Føler du deg usikker på lyder turbulens eller noe annet så er det bare å plinge på flyvertene. De er der for å hjelpe, så spørr om alt mulig som kan gjøre deg mer komfortabel.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen din kan sikker skrive ut litt Sobril. Det er mange som får det lettere på flyturer på den måten. Ellers kan jeg anbefale å ha noe du liker på ørene. Det være seg favorittmusikk, lydbøker, mindfulness... Invester i et par gode hodetelefoner som stenger lyden godt ute / har aktiv støydemping. Funker veldig bra for meg :)

Det er nok av saker som er mye farligere. Turen til flyplassen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang det føltes som om flyet skulle styrte. Det har bare en kraftig turbulens men det føltes virkelig ubehagelig. Jeg trodde aldri at jeg ville fly igjen etter det men jeg gjorde. Men jeg glemmer aldri turbulensen. Husker at det kom mange pipesignaler fra høyttaleren men at ingenting ble sagt. Flyet ristet, vugget og hoppet opp og nedover.. Og plutselig så sier kapteinen at dette var en kraftig turbulens og at han håpet på at vi snarest mulig kom oss ut av den. Vi landet på en merkelig måte. Etter det ble jeg veldig redd for å oppleve det samme. 

Anonymkode: d49ee...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg fløy så satt jeg å tenkte på at piloten helt sikkert ville hjem til sine, han/hun også. Det hjalp meg. Nå er jeg mest redd når flyet tar av eller lander.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha kontroll når du sitter i bil eller buss også, som beviselig er minst 100 ganger farligere enn å fly?

Tror du at flyet lettere holder seg i lufta hvis du følger med? 

Tror du at det er farlig å være redd på flyet? 

Er sjansen for at flyet faller ned mindre om du tar Sobril?

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Må du ha kontroll når du sitter i bil eller buss også, som beviselig er minst 100 ganger farligere enn å fly?

Tror du at flyet lettere holder seg i lufta hvis du følger med? 

Tror du at det er farlig å være redd på flyet? 

Er sjansen for at flyet faller ned mindre om du tar Sobril?

Du slipper i hvert fall en del ubehag med en liten pille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest franklyscarlet

Jeg har hatt voldsom flyskrekk. Type løpt fra gaten og blitt hjemme. På et tidspunkt bestemte jeg meg for å trosse frykten. Det betydde høylytte angstanfall på flyet, høy gråt, hyling, hyperventilering - total krise-oppførsel - uten at det egentlig var krise. I en periode der jeg fløy 12 turer på to måneder, ble jeg faktisk litt bedre. Ble mer vant til lyder, lukter og bevegelser. Lærte meg hva som var normale fenomener på en flytur. 

Samtidig har jeg tatt Sobril på noen av turene. Må ha en ganske kraftig dose for å få effekt med den angsten. Hjelper ikke helt, men hjelper litt. 

Det går bedre å fly nå, selv om det fortsatt er forferdelig. Jeg forsøker å fokusere mest mulig på målet med turen; hvor jeg skal, hva jeg skal der, hvordan jeg tror det ser ut, osv. Å endre fokus bort fra flyturen, og "tvinge" meg til å tenke på alt annet hjelper litt. Særlig mot gruingen på forhånd. Ellers synes jeg at musikk og film på flyet også hjelper litt. Prøve å ikke måtte ha kontroll på alt som skjer, hvis du skjønner. Og noen å snakke med. Kan hjelpe å fortelle noen, sidemannen, flyvertinnen, piloten, at man er redd. Jeg synes i alle fall det.

Byte babbel fra meg. Lykke til, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, cilie skrev:

Du slipper i hvert fall en del ubehag med en liten pille...

Grunnen til at jeg spør: Har man flyskrekk eller er man redd for angst? 

Har man flyskrekk, skjønner man at flyet like gjerne detter ned uavhengig av hvor mange Sobril man tar (med mindre man er piloten, selvsagt). 

Er man redd for å få angst på flyet, er ikke det det samme som flyskrekk. Min påstand er at 90% av de som sier de har flyskrekk (deg selv inkludert) ikke har flyskrekk men er redde for angst på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Grunnen til at jeg spør: Har man flyskrekk eller er man redd for angst? 

Har man flyskrekk, skjønner man at flyet like gjerne detter ned uavhengig av hvor mange Sobril man tar (med mindre man er piloten, selvsagt). 

Er man redd for å få angst på flyet, er ikke det det samme som flyskrekk. Min påstand er at 90% av de som sier de har flyskrekk (deg selv inkludert) ikke har flyskrekk men er redde for angst på flyet.

Jeg er ikke enig med deg! Jeg er redd for at det skal skje noe med flyet, og da er jeg helst litt beroliget. Jeg er overhodet ikke redd for å utagere på flyet - det vil jeg uansett ikke gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
42 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Må du ha kontroll når du sitter i bil eller buss også, som beviselig er minst 100 ganger farligere enn å fly?

Tror du at flyet lettere holder seg i lufta hvis du følger med? 

Tror du at det er farlig å være redd på flyet? 

Er sjansen for at flyet faller ned mindre om du tar Sobril?

Til den siste setningen der. En eneste gang var jeg skikkelig nervøs for å fly. Det var da bare 4 av 5 familiemedlemmer skulle ut å fly. Jeg var så redd for at den femte i familien skulle miste alle de andre i familien å bli værende igjen alene. 

Noen her på Dol foreslo beroligende tabletter og jeg synes det var det dummeste rådet jeg hadde fått . Skulle flyet styrte , var det ikke noe større sjanse for å overleve om jeg hadde tatt beroligende ;)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...