Gå til innhold

Nettmobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke at man skal tenke " bare pytt pytt" om alt men mer hva som er så spesielt med nett. Det spesielle er jo at man aner ikke hvem man snakker med utover at de enkelte forane har et tema man prøver å holde seg innenfor rammen av som jeg har forstått. Leste i avisa at man blir hekta på dette som alt annet. Tror også vi overfører mye til andre ting og sjøl føler at mye er liksom tvunget på en i og med at man i så stor grad henvises tilnettøløsning snart i det meste av hva som til nå er en. husholdnings vanlige behov. Med andre ord her er mye negativt også men hva er et samfunn uten også kritiske stemmer?problemet er desinformasjon som jeg ser det. Og bærere av desinformasjon behøver jo ikke vite noe om det selv. Kanskje det skumleste. Er der hjernevask noe sted? Er der noen som frykter slik utvikling. Eller er det kunne salgstriks av effekter og firmaaksjer???

Anonymkode: 70a85...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.2.2018 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen til nettmobbing?

Jeg vil si at der å latterliggjøre andres tanker og følelser er en slags mobbing. Har noen her ikke følt seg mobbet som bruker på forumet før?

Anonymkode: 636fc...97c

Jeg mener at det er aa henge ut andre. Det er vel noen som har forsoekt, men jeg blokkerer dem ganske raskt. 

 

I debatten om islam, synes jeg folk lett kan bli ganske ufine. 

 

Ellers er det lett for at man er mer feig paa nettet. Tror det vaerste jeg har sett er folk som oppfordrer til drap. 

 

Det gir en litt vond bismak i munnen fordi hvordan kan vi stoppe at barn mobber, saa lenge voksne gir signaler om at dette er helt greit? 

Jeg tror det er noe i menneskets natur. Mobbing handler ikke om 'de andre', det handler om samfunnet vaart og holdninger om hva som er greit og ikke. Noen ganger tror jeg ikke den som mobber helt skjoenner det selv, heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2018 den 23.42, ColaZero skrev:

Det var sær og ekkel også ja. Mener personen dro deg inn i saken også?

Takk for innspill. Du mener det samme som meg, ble litt usikker en stund. TS er den som mobber.

Jeg synes at en del folk på forumet er frekke. Man kan veie sine ord. Og jeg mener at en god del av de som svarer er mobbere. Er ikke slike typer mennesker som jeg omgås til vanlig. 

Anonymkode: 636fc...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt at jeg er Mina? Er en anonym tråd. 

Anonymkode: 636fc...97c

Altså, det er ikke så vanskelig å forstå du er det.

Anonymkode: cb8c0...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at en del folk på forumet er frekke. Man kan veie sine ord. Og jeg mener at en god del av de som svarer er mobbere. Er ikke slike typer mennesker som jeg omgås til vanlig. 

Anonymkode: 636fc...97c

Det er du som ikke tåler at folk er ærlige.

Anonymkode: cb8c0...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2018 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen til nettmobbing?

Jeg vil si at der å latterliggjøre andres tanker og følelser er en slags mobbing. Har noen her ikke følt seg mobbet som bruker på forumet før?

Anonymkode: 636fc...97c

Helt enig i at latterliggjøring av andre er en form for mobbing. Har heldigvis ikke sett noe til det her på DOL, i hvertfall ikke som jeg kan huske nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Helt enig i at latterliggjøring av andre er en form for mobbing. Har heldigvis ikke sett noe til det her på DOL, i hvertfall ikke som jeg kan huske nå.

Enig i at latterliggjøring KAN være mobbing men da er kravet for min del at det også foregår over TID, ikke kun en enkelthendelse eller to. 

Jeg har heller ikke sett noen form for mobbing på DOL men at det finnes diskusjoner og konfrontasjoner er helt klart, noe annet ville vært merkelig på et diskusjonsforum.

Anonymkode: 33b88...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes ikke latterliggjøring eller enkelte kommentarer alene er mobbing.

Det er noen flere elementer som må til. Selve ordet kommer av mob- altså at det er flere som hakker på en person. Det har nok også blitt vanlig å kalle det mobbing hvis en enkeltperson plager noen systematisk.

Jeg synes ikke det som skjer her kan kalles mobbing, men tror det kan føles litt på samme måte for mottakeren.

Alle må tåle å få en streng og kritisk tilbakemelding fra sjefen på kammerset. Det er verre å få samme tilbakemelding fra en flokk med sjefer på en gang, og attpåtil på en offentlig plass. Det kan ligne veldig på mobbing, selv om det i og for seg er rimelig kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvorfor folk mener de mååå gi beskjed om hva de mener om en annen person eller hvorfor de mååå reagere på noe de misliker. Og hvor de har fått den ideen i fra at det alltid er til hjelp for folk. Hvorfor kan ikke dere innrømme at noen av dere liker å påpeke feil hos andre for å føle at de selv er litt bedre. Og andre syns det er så kjedelig innpå her at de elsker litt drama og fyrer litt oppunder for å holde det i gang. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er hvorfor folk mener de mååå gi beskjed om hva de mener om en annen person eller hvorfor de mååå reagere på noe de misliker. Og hvor de har fått den ideen i fra at det alltid er til hjelp for folk. Hvorfor kan ikke dere innrømme at noen av dere liker å påpeke feil hos andre for å føle at de selv er litt bedre. Og andre syns det er så kjedelig innpå her at de elsker litt drama og fyrer litt oppunder for å holde det i gang. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Kanskje noen blir ditt lei av side opp og side ned av drama-tråder, noen skrevet med nick, noen som anonym, med motstridene informasjon?

Anonymkode: cb8c0...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje noen blir ditt lei av side opp og side ned av drama-tråder, noen skrevet med nick, noen som anonym, med motstridene informasjon?

Anonymkode: cb8c0...abc

Men man er helt fri til å la være å bry seg. Trenger ikke lese eller svare. Om man er dritt lei er vel desverre også svarene preget av det. Det blir mer i affekt enn saklig. 

Dessuten er ofte svarene våre preget av hvordan vi selv har det sånn generellt. Om vi er deprimert, irritabel, er bitter, frustrert, har utfordringer på jobb eller privat osv. Det blir som det klassiske eksempelet  : sjefen kjefter på mannen, mannen kommer hjem å kjefter på kona, kona kjefter på ungen og ungen sparker katta. I dagens samfunn kan nettet lett bli katta. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke tåler å høre andre meninger så bør man ikke være inne på et forum. Starter man en tråd så vil man få ulike meninger, men enkelte personer liker ikke det og kan bli irritert og sint hvis de ikke får svarene de selv ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Fionys skrev:

Hvis man ikke tåler å høre andre meninger så bør man ikke være inne på et forum. Starter man en tråd så vil man få ulike meninger, men enkelte personer liker ikke det og kan bli irritert og sint hvis de ikke får svarene de selv ønsker. 

Hvis en ønsker endring er det lurt å høre på de råd en ikke liker, spørre seg selv om det faktisk er noe i det vedkommede sier. 

Anonymkode: 8e9b2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fionys skrev:

Hvis man ikke tåler å høre andre meninger så bør man ikke være inne på et forum. Starter man en tråd så vil man få ulike meninger, men enkelte personer liker ikke det og kan bli irritert og sint hvis de ikke får svarene de selv ønsker. 

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en ønsker endring er det lurt å høre på de råd en ikke liker, spørre seg selv om det faktisk er noe i det vedkommede sier. 

Anonymkode: 8e9b2...972

Jeg forstår hva dere mener. Samtidig er jeg forundret over den ansvarsfraskrivelsen dere utrykker her. Når en sårbar person utlevere seg selv mer enn hun/ han burde velger jeg heller å beskytte personen enn å « skyte» på henne/han. Men jeg har i denne debatten mange ganger lurt på hvem som har rett. Burde jeg slå følge med de som mener at irettesettelse  og relitetsorientering er best ? Er det galt å « stryke noen med « hårene som noen utrykker det?. Så lenge jeg ikke er overbevist om dette så velger jeg å beskytte og snakke vennlig til folk som har utfordringer. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg forstår hva dere mener. Samtidig er jeg forundret over den ansvarsfraskrivelsen dere utrykker her. Når en sårbar person utlevere seg selv mer enn hun/ han burde velger jeg heller å beskytte personen enn å « skyte» på henne/han. Men jeg har i denne debatten mange ganger lurt på hvem som har rett. Burde jeg slå følge med de som mener at irettesettelse  og relitetsorientering er best ? Er det galt å « stryke noen med « hårene som noen utrykker det?. Så lenge jeg ikke er overbevist om dette så velger jeg å beskytte og snakke vennlig til folk som har utfordringer. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Det går an å være vennlig selv om en er irettesettende. Jeg mener måten en gjør det på er avgjørende. Er en vennlig, er det også lettere å ta til seg råd som svir. Men så har vi også ulike måter å tolke ting på. Så det blir liksom galt uansett. 

Anonymkode: 8e9b2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å være vennlig selv om en er irettesettende. Jeg mener måten en gjør det på er avgjørende. Er en vennlig, er det også lettere å ta til seg råd som svir. Men så har vi også ulike måter å tolke ting på. Så det blir liksom galt uansett. 

Anonymkode: 8e9b2...972

 Ser at dere er urokkelige i dette.Det å kunne lytte til andre og være villig til å se den andre sine synspunkter er også bra i en diskusjon. Det handler heller ikke alltid om å vinne en diskusjon. Og dette sier jeg i en meget vennlig tone. For det er faktisk ikke lett gjennom nettet å “høre ”om  det som skrives er sagt i en venlig tone. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Ser at dere er urokkelige i dette.Det å kunne lytte til andre og være villig til å se den andre sine synspunkter er også bra i en diskusjon. Det handler heller ikke alltid om å vinne en diskusjon. Og dette sier jeg i en meget vennlig tone. For det er faktisk ikke lett gjennom nettet å “høre ”om  det som skrives er sagt i en venlig tone. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Urokkelige?? Det er din negative tolkning. Hadde du valgt å tolke det annerledes hadde du kanskje sett at vi to faktisk er enige i mye. 

Anonymkode: 8e9b2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er hvorfor folk mener de mååå gi beskjed om hva de mener om en annen person eller hvorfor de mååå reagere på noe de misliker. Og hvor de har fått den ideen i fra at det alltid er til hjelp for folk. Hvorfor kan ikke dere innrømme at noen av dere liker å påpeke feil hos andre for å føle at de selv er litt bedre. Og andre syns det er så kjedelig innpå her at de elsker litt drama og fyrer litt oppunder for å holde det i gang. 

Anonymkode: c55dc...c1b

Tja... for meg er det like nærliggende å spørre om hvorfor du jevnlig har behov for å påstå denne typen ting om andre her på dol? Beskyldningen om at folk liker å påpeke feil hos andre for å føle at de selv er litt bedre, synes jeg er ganske grov og lite treffende. En helt annen sak er at flere kanskje bør stoppe litt tidligere i diskusjoner, da det jo er litt som Gargamel sier, at det kan bli ganske voldsomt å få kontante tilbakemeldinger fra mange på en gang. 

Anonymkode: 032ac...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urokkelige?? Det er din negative tolkning. Hadde du valgt å tolke det annerledes hadde du kanskje sett at vi to faktisk er enige i mye. 

Anonymkode: 8e9b2...972

Fremdeles så snakker jeg i en vennlig tone :). Ikke ment som negativt men det er din tolkning. Som du ser er det veldig lett å missforstå over nettet. Spesiellt fordi jeg ikke vet hvem du er som anonym og det er vanskelig å vite om du er av de som er ufin i sine kommentarer men påstår det er sagt i beste mening. Da må jeg beklage hvis du ikke er en av de. :)

Anonymkode: c55dc...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...