Gå til innhold

Provera, Femar / Letrozol


FrustrertPrøver

Anbefalte innlegg

FrustrertPrøver

Hei, (Beklager, LA INN PÅ FEIL KATEGORI, DENNE ER RETT)

Er prøver. 37 år. Vært gravid 3 ganger (to MA da vi ikke planla for litt over 3 år siden og 7 år siden og en SA desember 2017/ januar 2018).

Litt historie: Fikk Provera i oktober (tas i 5 dager, 1 stk per dag), kun rosa blødning i form av bittelitt spotting, så startet ikke Letrozol (resept på Femar, men dette er visst det samme). De fant celleforandring så fikk beskjed om å vente aktiv prøving. Etter biopsi ble jeg "godkjent". Ny runde november / desember, da ble det blødning og jeg startet Letrozol på dag tre med blødning. Endte med SA. Alt kom ut av seg selv. Så kunne starte på nytt, men tok 2 forskjellige blodprøver også. På skriv fra gynekolog står det at jeg er positiv på et antistoff som er mulig årsak til SA. Ny kontrollprøve om 2 måneder nå ca. Aner ikke hva dette er. Den andre blodprøven var «ikke nok materiale til kontroll» så måtte ta ny. Denne ble tatt for noen uker siden. Gynekologen sier at skulle jeg bli gravid mens vi venter på svar så vil jeg settes på blodfortynnende uansett "for sikkerhetsskyld".

Tok ny runde med Provera 29.01.-02.02. og det har ikke kommet noe blødning enda. Jeg tenker at det ikke er graviditet nå, det er vel for kort til at jeg kan ha blitt gravid? Tenker at det ikke er "vits" å sjekke (og bli skuffet) for graviditet 15.februar når jeg gikk på Provera 29.01.-02.02.

Jeg har gått på p-piller siden jeg var 19 (litt av og på i noen perioder) og som regel hadde jeg "aldri" pauser mellom brettene. Er ikke "vandt" med mensen, men begge gangene vi ble gravide var det ikke planlagt, jeg hadde ikke menstruasjoner og jeg gikk på pillen. Men den ene gangen hadde jeg omgangssyken og den andre gangen kan jeg ha vært uforsiktig. Begge gangene ville vi beholdt om vi hadde hatt muligheten. Sluttet helt på p-pillen for over 2 år siden og det kom aldri noe graviditet, noe vi syns var rart for dette skulle jo gå veien. Men over to år senere og ingenting skjedde. Derfor gynekolog. Og utredning og piller.

SÅ - jeg blir jo gravid! Men dette med EL er jo litt vanskelig da jeg faktisk aldri har menstruasjon. De sier jo at man ikke kan ha graviditet uten mensen (og EL) men jeg har jo vært det to ganger. Har ikke hatt mens ved SA-graviditeten heller, denne var jo fremprovosert av Provera og Letrozol.

Hva feiler det meg?! Umulig å svare på slik utfra et innlegg, men jeg har privat gynekolog og hun virker ikke bekymret, men jeg er jo bekymret med tanke på alderen min. Gynekologen min tror nok jeg har en slags grad av PCOS / PCO siden jeg er normalvektig og det ikke er noe som skulle være grunn til at jeg ikke blør eller skulle bli gravid eller klare å beholde det lenge nok.

Jeg blir gravid, men jeg holder tydeligvis ikke på dem lenge nok. Leser om så mange forskjellige piller, diabetesmedisiner, PCOS, blodfortynnende, metformin, osv. Men jeg har jo også no negativt i blodet mitt (eller testet positivt på noe som i tur ER negativt). Leser om folk som har gått i årevis og mistet flere ganger som plutselig får det til og sitte med hjelp av andre piller enn det jeg har (sikkert de jeg har også altså) så hva må jeg gjøre for å få disse?

Gynekolg er på ferie og tilbake tirsdag neste uke så får ikke mye svar, og jeg vet ikke hvor mye "fokus" hun har på meg. Hun er den eneste gynekologen, driver for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Forstår jeg deg rett, så har du ikke fått normal menstruasjonssyklus etter at du sluttet med p-pille for 2 år siden unntatt når du har fått provera? Man kan bli gravid uten å ha menstruasjoner, men ikke uten eggløsning. Hvis du under bruk av p-pille får eggløsning og så blir gravid, så vil du ikke ha hatt menstruasjon.

Du har nå hatt tre aborter, og da er det grunn til utredning. Det har du åpenbart startet på? Det er tilsynelatende påvist et antistoff, og det kan muligens forklare abortene. Det kan da gis blodfortynningsmedisin  fra tidlig i graviditeten.

Du har dessverre ikke alderen på din side, risiko for abort øker og er ved 40 år ca 50%.

Hvis du kan få opplyst alle blodprøve-verdier, så kan jeg forsøke å vurdere dem. Det er ikke nok med ‘normale prøver’, jeg ber om de eksakte verdiene.

Bor du langt fra byer med fertilitetseksperter? Dere burde kanskje satse fult ut mens tid er?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Stemmer, har ikke hatt normal mensturasjon siden jeg sluttet på pillen for over to år siden. Hadde det ikke før heller, har "aldri" hatt normal menstruasjon selv i de periodene jeg ikke gikk på pillen.

Det er riktig. Utredning var GU hos privat gynekolog der jeg fikk beskjed om tynne slimhinner og flotte eggposer med mye egg. Men at de tydeligvis ikke "slipper" ordentlig. Så fikk jeg Provera og Letrozol. Skal få blodfortynnende om jeg skulle bli gravied igjen, men fått beskjed om å "ikke prøve aktivt" før blodprøver blir tatt andre runde. Det var vanlig om det var noe "galt" ved første takning å ta en runde til 3 måneder senere, så altså om ca 2 mnd.

Dette har jeg skjønt, men gynekologen min virker ikke bekymret for alderen min. Hun gir meg pillene og ber meg ta dem og tar blodprøver.

Dette kan jeg få tak i, har jo relativt nylig tatt utvidede blodprøver.

Bor i Stavanger så bør jo ha noen "eksperter" her?

Tusen takk for svar, Mette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Tisset på en clearblue nå, gravid 2-3 uker. Holder ikke pusten at det går veien med min historikk. Har gått fem dager på provera mens jeg har vært gravid da.. Hvor farlig er det (29.1.-2.2.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer. Det betyr ikke noe at du har brukt provera. Det har tidligere vært brukt for å hindre abort, men her hadde det ingen virkning. Så ingen grunn til bekymring.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrustrertPrøver
18 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Gratulerer. Det betyr ikke noe at du har brukt provera. Det har tidligere vært brukt for å hindre abort, men her hadde det ingen virkning. Så ingen grunn til bekymring.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Takker :-) Og tusen takk for svaret ditt ang faren ved Provera bruk.

Gynekologen min har vært i skiulykke og ødelagt leddbånd og kne, så sykemeldt. Hun er privatlege som er den eneste gynekologen der. Regner med at fastlege kan skrive ut «hjelpemidler» videre nå..? Blodfortynnende  og crinone, lutinus eller cyclogest som jeg har sett folk har fått hjelp av. For det er jo tydeligvis noe galt siden jeg har hatt 3 MA og SA.

Håper jeg får litt svar fra leger på mandag. Jeg må gjøre noe aktivt for å holde på dette fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da jeg ikke vet hvilke antistoffer det dreier seg om, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Fastlegen har helt sikkert fått beskjed og kan hjelpe deg, evt henvise til sykehuset. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Hei Mette,

Da har gynekologen satt seg inn i saken og funnet ut at jeg skal ta Albyl-E OG Klexane. Fikk litt angst rundt Klexane da dette er sprøyter jeg skal ta hele svangeskapet. Jeg er ikke veldig "fan" av nåler og sprøyter, så syns jo dette var litt kjipt. Fikk beskjed fra sekretæren hennes, så alt av spørsmål jeg hadde kunne hun ikke svare ordetlig på.

Ifølge legen min var det disse antistoffene som var grunnen til abortene mine, men helt sikre vil en aldri være. Disse to formene for medisinering var kjent som veldig bra.

Nettopp fått beskjed fra legen min så det er litt skummelt og nytt. Sprøytene skulle stikkes i magen. Vet jo at det er folk med diabetes som gjør dette, men jeg kjenner jeg sliter litt med denne tanken. Sekretæren visste ikke om det var alternativer, siden legen ikke var der lengre. Vet du om alternativer?

OG jeg lurer på hvordan dette settes på magen om man skulle være så heldig og fortsette svangerskapet og mange kommer i veien?

Takk!

Endret av FrustrertPrøver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da jeg ikke vet hvilke antistoffer det dreier seg om, kan jeg ikke vurdere behandlingen. Blodfortynningsmedisin (på samme måte som insulin) settes i underhuden for å kunne absorberes.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Hei, snakket med sekretæren til gynekologen min nå og fikk vite at jeg "testet positivt på Kardiolipin og Beta 2-glykoprotein". Dette kan gjøre at kroppen min avstøter foster, ofte relativt tidlig, innen 2-4/ 5-8 uker.

Jeg vet at Abyl-B og Klexane er blodfortynnende og at jeg må sette Klexane sprøyer selv. Men må man så må man. Mannen er verre enn meg med nåler, så han kan ikke brukes :P Hvis jeg ikke takler dette så må jo noe annet gjøres, men ønsket at denne graviditeten "kommer i mål" må være høyere enn redsel for å sette sprøyter på seg selv en kort periode. Noe en graviditet er i det store og hele, varer jo bare 9 mnd. MEN jeg er litt "redd" for hva blodfortynnende gjør med kroppen og blodet mitt - nå er jo blodet mitt "normalt", plutselig blir det tyntflytende, og når jeg slutter og får "normalt" blod igjen - har jeg da større sjanse for blodpropp? Når blod går fra tynt til "tykt"?

Tusen takk, Mette, det er så godt og støttende hjelp du gir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette har jeg fanget opp, delvis fra Veileder i fødselshjelp for norske gynekologer.

For å diagnostisere antifosfolipid antistoffsyndrom (APS) skal pasienten ha to positive prøver (enten lupus antikoagulant eller kardiolipin antistoff eller begge) med minimum 12 ukers mellomrom. Beta-2-glykoprotein er også en test for APS.

Ved antifosfolipid syndrom (APS): Kombinasjon av ufraksjonert heparin kombinert med lavdose acetylsalicylsyre er vist å redusere abortfrekvensen i forhold til acetylsalisylsyre alene. …………….. Anbefalt dosering er lavdose acetylsalicylsyre (ASA) 75 mg samt LMWH i form av dalteparin (Fragmin®) 5000 eller enoxaparin (Klexane®) 40 mg daglig fra erkjent graviditet.

Det er altså anbefalingen. Jeg har dessverre mindre erfaring innen fødselshjelp enn med gynekologi, men jeg stoler på at effekt er grundig vurdert i forhold til evt bivirkninger.

Mer kan jeg dessverre ikke fortelle deg, men selv et barn lærer å sette sprøyte på seg selv (diabetikere), så det vil du også klare!

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Tusen takk for svaret ditt :) Gynekologen min jobber mye med fødselshjelp og hun ville ha noen dager på å gå gjennom saken min før hun gav meg et svar, så jeg regner med at hun er veldig god på dette.

Som du sier, selv et barn klarer, så derfor burde jeg.. Og guleroten der fremme er jo et barn! Så noe får man stå i.

Nå blir jeg jo redd for at jeg vil få et "sykt" barn om jeg har noe galt med blodet mitt. Lupus er jo en sykdom jeg har hørt om og vet om en som har. Ikke noe man ønsker seg. Hvis man har større sjanse for å skape syke barn er det jo flere aspekter en må ta stilling til i hele prosessen.

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrustrertPrøver
10 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvorfor skulle du risikere å få et sykt barn? det skjønner jeg ikke.

Hilsen Mette

 

Jeg tenker at barnet vil jo få blod fra meg og om jeg har "dårlig" blod og slikt så kan det resultere i sykt barn. Jeg leste bare Lupus i blodtesten som du skrev og vet om en som har Lupus, så da tenker jeg at "dårlig" blod hos meg kan gjøre et foster/ barn sykt.

Endret av FrustrertPrøver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man betegner det lupus antikoagulant fordi det første gangen ble beskrevet hos pasienter med sykdommen lupus erythomatosus (LE) som er en bindevevssykdom. Det er ikke en blodsykdom som kan overføres til et foster. Man har ikke LE bare fordi man har et antistoff.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Jeg føler meg litt "hysterisk". Så man har ikke Lupus eller får Lupus selv (eller overført til barn) bare fordi man har dette antistoffet? Men det er jo litt skremmende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er ikke ekspert på bindevevssykdommer, så jeg kan ikke informere deg om sykdommen lupus (som du ikke behøver å tenke på). Jeg har forklart at man ikke nødvendigvis har lupus fordi man har dette antistoffet. Antistoffet kan ha en uheldig innvirkning på morkaken med blodproppdannelse, derfor blodfortynningsmedisin.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrustrertPrøver

Det er greit, jeg trenger strengt tatt mer ekspertise på gynekologibiten her :) 

Jeg får bare bite tennene sammen og gjøre det..

Tusen takk, Mette, for all hjelpen din her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...