Gå til innhold

Murring men ingen mens.


lillemor6

Anbefalte innlegg

Hei blir 46 år i april 😄

Blodprøver viser ikke overgangsalderen, men føler at ting har endret seg, mensen er blitt veldig uregelmessig, og kan gå alt fra 20til 40dager mellom,

Tar gynekologisk undersøkelse m ultralyd hvert år, og alt har vært fint.. Vet aldri når jeg får mensen, men har følt den siste uken, at nå kommer den, men ingen mens, har ikke sterke smerter, men litt såre ømme murringer før mensen kommer.. Bare at mensen ikke kommer.. 

Hva kan denne murringen skyldes? 

Blir litt urolig for at det kan være farlig, hva tror du? ☺️ 

Hilsen redd og usikker😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du tidligere har hatt regelmessige blødninger (25-35 dagers intervall) og nå har syklus på 20-40 dager, så er det tegn på at overgangsalderen har begynt. En hormonprøve kan man ikke stole på, for verdiene endrer seg fra uke til uke. Det kan imidlertid være flere år til det stopper helt opp (ved menopausen). Uregelmessigheten skyldes ujevn eggløsning, evt. helt bortfall av eggløsning i perioder. Uten eggløsning dannes ikke hormonet progesteron som regulerer blødningene.

Jeg kan ikke forklare hva murringer kommer av, men hvis du tenker på ‘noe farlig’ som kreft, så er fravær eller utsettelse av blødninger ikke tegn på kreft, tvert imot. Hvis uregelmessigheten blir for plagsom, så kan det gis et kunstig progesteron (Provera) for å regulere. Det kan du evt høre med din gynekolog om.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg har mistenkt at overgangsalderen er i gang, blir plutselig veldig varm, noe som jeg regner med er hetetokter, og mensen har vært sånn det siste året🙂

Bare de murring ene som bekymrer meg, urolig for noe galt, synes du det høres ut som noe åå uroe seg for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ta kontakt med din fastlege eller gynekolog for en sjekk, jeg kan dessverre ikke komme med forklaring på dine murringer.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, lillemor6 skrev:

Takk for svar igjen, kan vel også være mensen som kommer, er d normalt å kjenne menssmerter en uke før mens? 

Ingen mulighet for at du kan være gravid? Mange får mensmurringer uten at mensen kommer når de er gravide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Ingen mulighet for at du kan være gravid? Mange får mensmurringer uten at mensen kommer når de er gravide...

Jeg er ikke gravid, min man er sterilisert 😀

 

Anonymkode: 20630...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis det har vært eggløsning, er det vanlig med smerter. Hilsen Mette

PS gi tilbakemelding

Hadde litt seigt utflod for 6dager siden, som kunne minne om eggløsning slim☺️

Anonymkode: 20630...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...