Gå til innhold

Barnas Trygghet og Borgerverngrupper


Mari Y

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, gråstein skrev:

For å ta det ett steg videre, er det like syndt på familien om vedkommende blir tatt av politiet?

En handling rammer jo sjelden kun den ene personen som begår lovbruddet, uansett hva det gjelder, men dette handler ikke om å "synes synd på". Det handler mye om spekulasjoner og rykter, og etter hva jeg har sett "konfrontasjoner på gata" og offentlig halshugging som ikke hører hjemme noe sted.  Disse gruppene har gode intensjoner men selve utførelsen er jeg helt uenig i. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, XbellaX skrev:

En handling rammer jo sjelden kun den ene personen som begår lovbruddet, uansett hva det gjelder, men dette handler ikke om å "synes synd på". Det handler mye om spekulasjoner og rykter, og etter hva jeg har sett "konfrontasjoner på gata" og offentlig halshugging som ikke hører hjemme noe sted.  Disse gruppene har gode intensjoner men selve utførelsen er jeg helt uenig i. 

Dette er langt mer enn kun spekulasjoner og rykter. De kan bare takke seg selv.

Anonymkode: 3aae4...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er langt mer enn kun spekulasjoner og rykter. De kan bare takke seg selv.

Anonymkode: 3aae4...09c

Alltid så givende å diskutere med mennesker som ser verden i svart- hvitt og er salig bastante. God fredag til deg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, gråstein skrev:

Hvis overgriperen er bekymret for familien sin burde han kanskje tenkt på dette tidligere?

Det er ikke bare overgriperen som skal kunne tenke. Det boer ogsaa dem som tar disse personene kunne gjoere. Er det riktig aa gi fullstendig blaffen i hvordan dette rammer de utenforstaaende? Og satt litt paa spissen: Hadde du likt aa bli identifisert som en barnemisshandler pga andre menneskers handlinger? Har jo skjedd at feil mennesker har blitt identifisert pga offentlig eksponering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er ikke bare overgriperen som skal kunne tenke. Det boer ogsaa dem som tar disse personene kunne gjoere. Er det riktig aa gi fullstendig blaffen i hvordan dette rammer de utenforstaaende?

Det er et dårlig argument. "Utenforstående" vil alltid bli rammet i slike saker. Det får overgriperen selv ta ansvaret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg litt opptatt av grenser. Hvis det er greit at en borgervern gruppe får holde på, så må jo også andre borgervern grupper få lov. Har man først dyttet grensen noe, så er det også lettere å dytte den mer. Hva skal tilslutt være greit?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, gråstein skrev:

For å ta det ett steg videre, er det like syndt på familien om vedkommende blir tatt av politiet?

Ja. Er det derfor riktig at alle plutselig vet hvem du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mari Y skrev:

Ja. Er det derfor riktig at alle plutselig vet hvem du er?

De er nøye med å anonymisere. Det er ikke slik at de legger ut foto, navn og adresse som det gjøres i USA. Jeg syntes det er helt greit at svin som dette avsløres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er langt mer enn kun spekulasjoner og rykter. De kan bare takke seg selv.

Anonymkode: 3aae4...09c

Er det så enkelt, tror du?  Hva med offeret, som ikke vil avsløres? Tror du ikke selv at offeret kan oppleve det stigmatiserende å bli avslørt?

 

Dessuten iflg politiet er det faktisk slik at gapestokk kan ramme utenforstående, som Xbella her sier. Det er politiet som også sier dette. De er ikke så glad i Barnas Trygghet de heller. Det samme sier politiet i andre land. Er det noe slike grupper får kritikk for ikke å være, så er det tryggende for utsatte barn. Jeg tenker heller å jobbe for å utvide politi-etaten. Evt styrke rettsstaten. Det finnes mange andre ting man kan legge vekt på enn borgerverngrupper, så jeg mener det er grunn til å være skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Er det så enkelt, tror du?  Hva med offeret, som ikke vil avsløres? Tror du ikke selv at offeret kan oppleve det stigmatiserende å bli avslørt?

Hvilket offer? Er det ikke representanter for Barnas Trygget som har utgitt seg for å være, for eks, en 12 åring som har avtalt å møte en 60 år gamme mann på hotell? Det er bra å få avslørt disse så de ikke neste gang faktisk avtaler dette en med reell 12-åring.

Og sånn helt generelt, mener du at man ikke skal ta slike overgripere av hensynet til offeret? Det er bedre å bare la det skje i skjulte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, gråstein skrev:

De er nøye med å anonymisere. Det er ikke slik at de legger ut foto, navn og adresse som det gjøres i USA. Jeg syntes det er helt greit at svin som dette avsløres.

Dessverre ikke godt nok når enkelte lett kan bli gjenkjent, jmf mannen som ble gjenkjent i NRK serien av sin huseier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gråstein skrev:

De er nøye med å anonymisere. Det er ikke slik at de legger ut foto, navn og adresse som det gjøres i USA. Jeg syntes det er helt greit at svin som dette avsløres.

Dette har de nemlig ikke gjort tidligere.  Selv om de ikke Gjør det nå.

 

Du skal for all del få synes at slike drittsekker bør  bli avslørt.  Men det er forsåvidt bra det ikke er dine meninger som får diktere. Tviler på at det hadde hatt noe for seg i praksis å følge i USAs fotspor, akkurat der. Litt merkelig hvordan folk vil ha inn det som har vist seg å ikke fungere i andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

Dessverre ikke godt nok når enkelte lett kan bli gjenkjent, jmf mannen som ble gjenkjent i NRK serien av sin huseier. 

Og du syntes synd på han? Stakkars mann, som går etter småunger. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, gråstein skrev:

Og du syntes synd på han? Stakkars mann, som går etter småunger. :blink:

Nei, ..fordi det handler ikke om å synes synd på men hva som er klokt på lang sikt å gjøre, hvordan kan vi få bukt med dette problemet på en sikker og god måte (ikke ikke bare for den ene situasjonen den dagen men lenger frem i tid). Jeg forstår godt behovet for å henge dem ut, men jeg synes ikke dette er en god nok måte å gå frem på. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Nei, ..fordi det handler ikke om å synes synd på men hva som er klokt på lang sikt å gjøre, hvordan kan vi få bukt med dette problemet på en sikker og god måte (ikke ikke bare for den ene situasjonen den dagen men lenger frem i tid). Jeg forstår godt behovet for å henge dem ut, men jeg synes ikke dette er en god nok måte å gå frem på. 

Avskrekking fungerer langt bedre enn bare å la det skure å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gråstein skrev:

Hvilket offer? Er det ikke representanter for Barnas Trygget som har utgitt seg for å være, for eks, en 12 åring som har avtalt å møte en 60 år gamme mann på hotell? Det er bra å få avslørt disse så de ikke neste gang faktisk avtaler dette en med reell 12-åring.

Og sånn helt generelt, mener du at man ikke skal ta slike overgripere av hensynet til offeret? Det er bedre å bare la det skje i skjulte?

Hvis du ikke vet at jeg snakker om overgreps-utsatte,  da lurer jeg på hva det er du ikke har fått med deg i denne tråden. Selvfølgelig er ikke gjerningsmannen offeret. Offeret vil kanskje heller ikke bli avslørt for alt og alle. Og hvordan vet vi at det ikke  skjer dersom gjerningsmannen blir avslørt for alt og alle.

 

Dummeste jeg har lest.  Ta nå å se hva jeg har skrevet lenger opp: Utbygging av politi-etaten hadde vært et bedre forslag. De skal selvsagt taes, men det er ingen her som mener at de ikke skal taes. Det er ikke det dette temaet overhodet dreier seg om. Det er ikke det å få dem straffet det handlet om. Det er en lang avstand mellom å være kritisk til en borgerverngruppe og det å hevde at kriminelle ikke skal taes. Som jeg tidligere skrev er det ikke bare i Norge slike grupper får kritikk, og forskjellen er vel at politiet er profesjonelle mens en borgerverngruppe er vanlige mennesker uten utdanning innen feltet som dreier seg om å etterforske kriminalsaker. Politiet har f eks et eget sedelighetsavsnitt der de etterforsker seksualforbrytelser. 

 

Det du sier blir som å si at man er for voldtekt fordi man ikke støtter Odins Soldater. Eller dersom du ikke er vegetarianer så er du dyreplager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, gråstein skrev:

Avskrekking fungerer langt bedre enn bare å la det skure å gå.

Det er lurt å faktisk fokusere på hva vedkommende sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, XbellaX skrev:

Nei, ..fordi det handler ikke om å synes synd på men hva som er klokt på lang sikt å gjøre, hvordan kan vi få bukt med dette problemet på en sikker og god måte (ikke ikke bare for den ene situasjonen den dagen men lenger frem i tid). Jeg forstår godt behovet for å henge dem ut, men jeg synes ikke dette er en god nok måte å gå frem på. 

Men å henge ut politikere som Leirstein på førstesiden i alle aviser fordi har har sendt en upassende SMS til 15 en åring er helt greit? Jeg kan nemlig ikke huske at du ønsket å beskytte Leirstein i den diskusjonen.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gråstein skrev:

Men å henge ut politikere som Leirstein på førstesiden i alle aviser fordi har har sendt en upassende SMS til 15 en åring er helt greit? Jeg kan nemlig ikke huske at du ønsket å beskytte Leirstein i den diskusjonen.

Jeg har ikke sett noen diskusjoner om Leirstein, hvilken tråd referer du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg har ikke sett noen diskusjoner om Leirstein, hvilken tråd referer du til?

Det har vært diskutert her.

Men du kan gjerne svare på om du syntes det var greit å behandle han slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...