Gå til innhold

Enda en masseskyter med Autisme/Asperger, er folk på spektrumet mer voldlige enn andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://heavy.com/news/2018/02/nicolas-nikolas-nick-cruz-florida-school-shooter-gunman-instagram/

A 19-year-old former student with a fixation for weaponry has been identified as the suspect in a shooting at a Florida high school that left at least 17 people dead and 15 others wounded.

The family member said Nikolas Cruz had been diagnosed with autism.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178914000305

Neurodevelopmental and psychosocial risk factors in serial killers and mass murderers - a significant proportion of mass or serial killers may have had neurodevelopmental disorders such as autism spectrum disorder.

Among all the 239 eligible killers, 28.03% had definite, highly probable or possible ASD.

Ca 1% av befolkningen har autisme/asperger, men altså 28% av masseskytere har det. Mulig det er litt spesielle forhold som spiller inn i USA, hvem vet?

Anonymkode: bd021...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det er jo også mange paranoid schizofrene som begår drap. Det er min diagnose.

Jeg synes det er ekstra stigmatiserende å ha en slik diagnose, fordi enten tror folk man er dum , eller farlig. Nå vet jeg ikke hva folk tror om meg, men men..

Anonymkode: 572f4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det er jo også mange paranoid schizofrene som begår drap. Det er min diagnose.

Jeg synes det er ekstra stigmatiserende å ha en slik diagnose, fordi enten tror folk man er dum , eller farlig. Nå vet jeg ikke hva folk tror om meg, men men..

Anonymkode: 572f4...213

Var en som paapekte at Breivik var autist, også. 

 

Jeg skjoenner tankegangen din, men som en med autisme, tenker jeg som saa er at har han autisme har det ingenting med meg aa gjoere annet enn at vi deler samme diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene hvor schizofrene ikke har rusproblem OG er korrekt medisinert, er det ingen overhyppighet av vold.

Noe på samme måten er det med personer med asperger/autisme. Sykdommen/tilstanden alene gir ikke økt forekomst av vold. Men om disse personer i tillegg har lidelser med mye aggresjon, vil autismen kunne gi færre hemninger mot vold og særlig grov vold. Det kan en forstå når en kjenner til empatisvikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, kupton skrev:

I de tilfellene hvor schizofrene ikke har rusproblem OG er korrekt medisinert, er det ingen overhyppighet av vold.

Noe på samme måten er det med personer med asperger/autisme. Sykdommen/tilstanden alene gir ikke økt forekomst av vold. Men om disse personer i tillegg har lidelser med mye aggresjon, vil autismen kunne gi færre hemninger mot vold og særlig grov vold. Det kan en forstå når en kjenner til empatisvikten.

Personer med autisme har lavere empati enn nevrotypsike personer. I tillegg har de vanskelig for å uttrykke seg og kan da reagere med vold istedenfor å snakke som vanlige mennesker. Mange autister/aspergere har jo også vært utsatt for mye mobbing på skoler noe som også gjør de mer disponert til å bli skoleskytere.

https://www.infowars.com/family-says-shooter-autistic-may-have-been-on-medication/

 

Anonymkode: 4205c...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, kupton skrev:

I de tilfellene hvor schizofrene ikke har rusproblem OG er korrekt medisinert, er det ingen overhyppighet av vold.

Noe på samme måten er det med personer med asperger/autisme. Sykdommen/tilstanden alene gir ikke økt forekomst av vold. Men om disse personer i tillegg har lidelser med mye aggresjon, vil autismen kunne gi færre hemninger mot vold og særlig grov vold. Det kan en forstå når en kjenner til empatisvikten.

Men da skyldes det da også autismen.

Anonymkode: bd021...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.infowars.com

 

Anonymkode: 4205c...549

Ukjente bivirkninger til medisiner kan være et interessant tema å diskutere, men forhåpentligvis vil en slik debatt finne sted andre steder enn på "Infowars" :P 

Som du vet er infowars en "nyhetskilde" som peprer seerne med konspirasjonsteorier 24/7 uten kilder eller faglig hold for dem, ofte finner de opp "kilder" i løse lufta, de utnytter enkelte lytteres manglende evne til kildekritikk og de lager "show" de bryr seg ikke om sannhet.

 

Ganske interessant hvordan psykiatriske medisner blir til de endrer hjernen til folk og håper det er positivt og det er positivt på noen områder (som de måler) men hva slags endringer fører det til på områder de ikke måler/bryr seg om, og hvor mye jukser legemiddelverkene for å overdrive positiv effekt gjennom "studiene" som publiseres. Hvem vet, hvertfall ikke infowars ^_^ 

Anonymkode: 8f60f...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ukjente bivirkninger til medisiner kan være et interessant tema å diskutere, men forhåpentligvis vil en slik debatt finne sted andre steder enn på "Infowars" :P 

Som du vet er infowars en "nyhetskilde" som peprer seerne med konspirasjonsteorier 24/7 uten kilder eller faglig hold for dem, ofte finner de opp "kilder" i løse lufta, de utnytter enkelte lytteres manglende evne til kildekritikk og de lager "show" de bryr seg ikke om sannhet.

 

Ganske interessant hvordan psykiatriske medisner blir til de endrer hjernen til folk og håper det er positivt og det er positivt på noen områder (som de måler) men hva slags endringer fører det til på områder de ikke måler/bryr seg om, og hvor mye jukser legemiddelverkene for å overdrive positiv effekt gjennom "studiene" som publiseres. Hvem vet, hvertfall ikke infowars ^_^ 

Anonymkode: 8f60f...e39

Infowars ligger på nivå med Nyhetsspeilet. Ikke særlig seriøst og troverdg med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gråstein skrev:

Infowars ligger på nivå med Nyhetsspeilet. Ikke særlig seriøst og troverdg med andre ord.

Det er ikke kun Infowars som hevder at han har autisme, også andre mer anerkjente nyhetssider har snakket med familiemedlemmer som har sagt at han har autisme.

Anonymkode: 4205c...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det men jeg tror problemer er vokst seg store blandt så mange ungdomsgrupper. De har ingen "sykdommer "tror jeg men også få muligheter for hjelp og korrektiver. Når man er ung skal liksom alt være bra.

Anonymkode: f3cee...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2018 den 19.38, AnonymBruker skrev:

https://heavy.com/news/2018/02/nicolas-nikolas-nick-cruz-florida-school-shooter-gunman-instagram/

A 19-year-old former student with a fixation for weaponry has been identified as the suspect in a shooting at a Florida high school that left at least 17 people dead and 15 others wounded.

The family member said Nikolas Cruz had been diagnosed with autism.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178914000305

Neurodevelopmental and psychosocial risk factors in serial killers and mass murderers - a significant proportion of mass or serial killers may have had neurodevelopmental disorders such as autism spectrum disorder.

Among all the 239 eligible killers, 28.03% had definite, highly probable or possible ASD.

Ca 1% av befolkningen har autisme/asperger, men altså 28% av masseskytere har det. Mulig det er litt spesielle forhold som spiller inn i USA, hvem vet?

Anonymkode: bd021...ade

Hvor staar det at han er autist? Ifoelge det jeg leser staar det at han har en fiksering paa vaapen, men det staar ikke at han er autist av det jeg kan finne? Du kan jo selvfoelgelig ha fiksering paa ting uten aa vaere autist. I USA tror jeg ikke det er noe utenom det vanlige aa vaere vaapen-entusiast, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gråstein skrev:

Infowars ligger på nivå med Nyhetsspeilet. Ikke særlig seriøst og troverdg med andre ord.

Alex Jones er jo litt av en type. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kun Infowars som hevder at han har autisme, også andre mer anerkjente nyhetssider har snakket med familiemedlemmer som har sagt at han har autisme.

Anonymkode: 4205c...549

Kilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ukjente bivirkninger til medisiner kan være et interessant tema å diskutere, men forhåpentligvis vil en slik debatt finne sted andre steder enn på "Infowars" :P 

Som du vet er infowars en "nyhetskilde" som peprer seerne med konspirasjonsteorier 24/7 uten kilder eller faglig hold for dem, ofte finner de opp "kilder" i løse lufta, de utnytter enkelte lytteres manglende evne til kildekritikk og de lager "show" de bryr seg ikke om sannhet.

 

Ganske interessant hvordan psykiatriske medisner blir til de endrer hjernen til folk og håper det er positivt og det er positivt på noen områder (som de måler) men hva slags endringer fører det til på områder de ikke måler/bryr seg om, og hvor mye jukser legemiddelverkene for å overdrive positiv effekt gjennom "studiene" som publiseres. Hvem vet, hvertfall ikke infowars ^_^ 

Anonymkode: 8f60f...e39

Saavidt jeg vet er vel egentlig autisme noe man naa gaar ut ifra at er medfoedt. 

Jeg kan se for meg at adferdsproblemer generelt har mer sammenheng med voldelig atferd. Akkurat autisme er vel saa bredt at det ikke finnes saa utrolig mange fellesnevnere, egentlig. I hvert fall sitter jeg paa inntrykket av at spekteret er ganske bredt. Og tenker at mest sannsynlig er det mer enn autisme som skal til for at man gaar saa langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gråstein skrev:

Han må ha en skrue løs.

En grunn til at man ikke boer stole for mye paa 'alternative' medier i saafall 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personer med autisme har lavere empati enn nevrotypsike personer. I tillegg har de vanskelig for å uttrykke seg og kan da reagere med vold istedenfor å snakke som vanlige mennesker. Mange autister/aspergere har jo også vært utsatt for mye mobbing på skoler noe som også gjør de mer disponert til å bli skoleskytere.

https://www.infowars.com/family-says-shooter-autistic-may-have-been-on-medication/

 

Anonymkode: 4205c...549

Det med empati  er en paastand som er omstridt. F eks tar man utgangspunkt i at det er fordi de kan ha vansker med aa lese andre. Men saa hevder andre kilder igjen at mange autister har empati, men de klarer ikke aa gi uttrykk for at de leser andre menneskers foelelser. Det er noen som også oppgir at de kan ha for mye av det. Igjen tror jeg dette har med at autisme kan vaere mye forskjellig. Til sist boer man skille empati og sympati. To ting som ikke er det samme, men som ofte blir forvekslet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personer med autisme har lavere empati enn nevrotypsike personer. I tillegg har de vanskelig for å uttrykke seg og kan da reagere med vold istedenfor å snakke som vanlige mennesker. Mange autister/aspergere har jo også vært utsatt for mye mobbing på skoler noe som også gjør de mer disponert til å bli skoleskytere.

https://www.infowars.com/family-says-shooter-autistic-may-have-been-on-medication/

 

Anonymkode: 4205c...549

Man er ikke automatisk mer disponert for aa bli en skoleskyter kun fordi man blir mobbet paa skolen. Det hoeres i alle fall ut som en subjektiv tankegang. Men det kan vaere at mobbing eller misshandling i barndommen bidrar for noen. 

 

Dette er ogsaa noe man har spekulert i. Man har i tillegg trukket paralleller til Marilyn Manson og goth subkulturen, samt heavy metal. Tipper jeg rett har dette vaert gjenstand for diskusjon i ganske stor grad fordi man hadde Columbine-massakren. Det jeg vet, fant de ikke bevis for noen av delene. Stigmaet mot Goth-kulturenen, osv, synes jeg ligner mer et behov for aa ha en ytre fiende. Er jo saa mye lettere aa bare ha noen aa skylde paa. 

Og igjen er litt vanskelig aa se for meg at man er automatisk mer disponert for aa bli voldelig fordi man er mobbeoffer. Dette fordi at mennesker reagerer ulikt paa ulike ting. Det kan selvfoelgelig likevel vaere at mobbing kan vaere en av flere forklaringer paa hvorfor enkelte mennesker planlegger aa utfoere skolemassakrer. Men saa glemmer man at skoleskyting er minimalt ift 'partnerdrap' som skjer mye oftere enn det skoleskyting gjoer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da skyldes det da også autismen.

Anonymkode: bd021...ade

Ja, det er en medvirkende faktor.

Men det er viktig å vite at personer med asperger uten de andre tilleggsfaktorene ikke er mer voldelige enn folk flest. Når dt gjelder alvorligere former for autisme, kjenner jeg ikke fakta om voldsrisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Nei. Dette må være sanseløst gærne mennesker som det er lite å gjøre ved. Man kan bare prøve å ta godt vare på seg selv og sørge for seg selv og sine så godt man kan.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...