Gå til innhold

Enda en masseskyter med Autisme/Asperger, er folk på spektrumet mer voldlige enn andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 timer siden, Mari Y skrev:

Det med empati  er en paastand som er omstridt. F eks tar man utgangspunkt i at det er fordi de kan ha vansker med aa lese andre. Men saa hevder andre kilder igjen at mange autister har empati, men de klarer ikke aa gi uttrykk for at de leser andre menneskers foelelser. Det er noen som også oppgir at de kan ha for mye av det. Igjen tror jeg dette har med at autisme kan vaere mye forskjellig. Til sist boer man skille empati og sympati. To ting som ikke er det samme, men som ofte blir forvekslet

Jeg eier ikke empati, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2018 den 19.58, Mari Y skrev:

Kilder? 

trenger vel ikke skrive kilder. Dersom du er interessert kan du vel bare søke på navnet hans + autism, så kommer det opp skal du se..

Anonymkode: 4205c...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke autister er mer voldelige enn andre. Men mange av de har store problemer med å passe inn, og blir kanskje mobbet også. De har problemer med sosiale koder og havner utenfor. Det kan vel kanskje gjøre at du får et visst hat mot de du føler gjør deg vondt. 
 

Og ang. empati, så er det forskjell på kognitiv og affektiv empati. Kognitiv empati handler om å forstå hvorfor og kunne forutse hvordan noen vil føle seg i gitte situasjoner og lese andre mennesker. Affektiv empati er å være lei seg hvis andre er lei seg, føle selv hvordan andre har det. Det første kan aspergere ha problemer med, det andre ofte ikke, jeg vil til og med påstå at enkelte har mer affektiv empati enn nevrotypiske. Jeg kjenner meg ihvertfall igjen i det, det er ikke alltid like lett for meg å vite hvordan andre har det, men hvis jeg først gjør det kan jeg føle det dypt. Nesten altfor dypt, sånn at jeg må trekke meg unna, og da kan jeg virke overfladisk og kald tror jeg. 

Anonymkode: 5c5a6...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA stoler de ikke på at politiet beskytter dem, tar ansvar selv.

https://www.corneredcat.com/article/why-a-gun/why-i-carry-a-gun/

Anonymkode: bd021...ade

Det er hva jeg synes er kjedelig i USA, fordi da kan de feile menneskene få tilgang til skytevåpen... Men i utgangspunktet så er jo kniver og andre redskaper farlige også. Og de fleste tar ikke å begår en kriminell handling tross at de har kniv og andre redskaper tilgjengelige i Norge. 

Til skytevåpen i USA: uansett.. jeg får frysninger av at de bærer på de. Og mener at det er kun politi og millitær som burde ha våpentillatelse. Men det er min mening. USA må få ha sine regler. Men jeg er litt redd den regelen der selv om vi har kniver og alt rundt oss til alle kanter i Norge, men folk kan jo begå grufulle handlinger med det også. Men det er jo få som gjør det heldigvis. Gjør de det så gjør de jo seg selv vondt i tillegg. . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er hva jeg synes er kjedelig i USA, fordi da kan de feile menneskene få tilgang til skytevåpen...

De som vil ha våpen får tak i det uansett.

Anonymkode: bd021...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som vil ha våpen får tak i det uansett.

Anonymkode: bd021...ade

Er noen farlige for andre mennesker så er de nok farlig både med og uten skytevåpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mina1 skrev:

Synes at det er rart at de får bære skytevåpen i USA. Er helt imot at enhver person kan bære skytevåpen. 

Veldig enig med deg. Ei av jentene på skolen der så mange ble drept, sa at han kunne jo ha skadet mange med kniv, men han hadde ikke klart å drepe så mange. Det blir så uendelig store konsekvenser med skytevåpen dersom det klikker helt for en person :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, påskelilje skrev:

Veldig enig med deg. Ei av jentene på skolen der så mange ble drept, sa at han kunne jo ha skadet mange med kniv, men han hadde ikke klart å drepe så mange. Det blir så uendelig store konsekvenser med skytevåpen dersom det klikker helt for en person :-(

Det er sant. Det er mye farlig rundt oss på alle kanter. Heldigvis så er det sjelden det går så gale at noen klikker.

Jeg har hittil aldri opplevd så mye galt rundt meg av slike hendelser/ hvor nesten-drap eller drap finner sted.. Men jeg husker at det var en nabo i nabolaget som ble påført skade av mannen hennes, og kjempet for livet, og overlevde. Men det var ikke et skytevåpen. Han havnet på psykriatrisk avdeling. Han kunne i verste fall drept henne. Hun havnet på sykehus med såpass alvorlige skader at det var ganske flaks at hun overlevde, og at hun kom seg til hektene igjen. Men vet at han hadde psykiske alvorlige problemer på forhånd av hendelsen. Og at det skyldes de psykiske problemene hans som gjorde at det klikket for han, Men det var tragisk og trist sak. Jeg synes det var skremmende at jeg og barna hadde gått forbi han ute i mørke rundt der vi bor når vi skulle ned med søppel-spannene mange ganger. 

En i familien min opplevde at en hel familie ble drept i nabolaget sitt. Da var det også en med psykiske problemer som klikket, og tok livet av alle barna sine og kona. 

Jeg tror altså at det er ofte folk de kjenner de klikker på, men har jo hørt fremmede også bli angrepet ifølge aviser og slikt. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 10.17, kupton skrev:

Ja, det er en medvirkende faktor.

Men det er viktig å vite at personer med asperger uten de andre tilleggsfaktorene ikke er mer voldelige enn folk flest. Når dt gjelder alvorligere former for autisme, kjenner jeg ikke fakta om voldsrisiko.

De med alvorlig autisme er vel ofte dypt psykisk utviklingshemmede. Uten spraak eller andre ferdigheter. Dyp eller alvorlig psykisk utviklingshemming vil da si at man fungerer paa et nivaa paa 6-aars stadiet og under,tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mina1 skrev:

Det er sant. Det er mye farlig rundt oss på alle kanter. Heldigvis så er det sjelden det går så gale at noen klikker.

Jeg har hittil aldri opplevd så mye galt rundt meg av slike hendelser/ hvor nesten-drap eller drap finner sted.. Men jeg husker at det var en nabo i nabolaget som ble påført skade av mannen hennes, og kjempet for livet, og overlevde. Men det var ikke et skytevåpen. Han havnet på psykriatrisk avdeling. Han kunne i verste fall drept henne. Hun havnet på sykehus med såpass alvorlige skader at det var ganske flaks at hun overlevde, og at hun kom seg til hektene igjen. Men vet at han hadde psykiske alvorlige problemer på forhånd av hendelsen. Og at det skyldes de psykiske problemene hans som gjorde at det klikket for han, Men det var tragisk og trist sak. Jeg synes det var skremmende at jeg og barna hadde gått forbi han ute i mørke rundt der vi bor når vi skulle ned med søppel-spannene mange ganger. 

En i familien min opplevde at en hel familie ble drept i nabolaget sitt. Da var det også en med psykiske problemer som klikket, og tok livet av alle barna sine og kona. 

Jeg tror altså at det er ofte folk de kjenner de klikker på, men har jo hørt fremmede også bli angrepet ifølge aviser og slikt. 

Ei venninne til min søster ble skutt og drept av sin sjalu eks for mange år siden. Det var grusomt. Jeg fulgte rettsaken i tingretten. Jeg kjente jenta jeg også, hun hadde vært hos oss mange ganger.

Det er jo veldig sjelden at noen angriper helt fremmede. Og heldigvis er det sjelden det får slike fatale følger som på den skolen nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Ei venninne til min søster ble skutt og drept av sin sjalu eks for mange år siden. Det var grusomt. Jeg fulgte rettsaken i tingretten. Jeg kjente jenta jeg også, hun hadde vært hos oss mange ganger.

Det er jo veldig sjelden at noen angriper helt fremmede. Og heldigvis er det sjelden det får slike fatale følger som på den skolen nylig.

Huff, grusomt. Veldig trist å høre sånne situasjoner. Ufattelig trist... har ikke ord... grusomt...!. 

Det er som oftest ekser faktisk som går til angrep på en privatperson, eller så er det farlig iblant å være innblandet i noe politiske greier, og det kan sikkert være skummelt å være kjent person iblant også ( men tror at de som oftest får gå i fred). Er jo også en grunn for at kongefamilien må ha livvakter. 

Dette med skolen er helt forferdelig!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte som gjør sånt er bare helt hjernevaska tror jeg på den samme skolen til å bry seg omingenting. Det er sannheten tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anecdotally, people with AS in general are supposed to operate at about 2/3 their chronological age.

use google translate on this please: https://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

https://forskning.no/content/medfolelse-kan-trenes-opp

https://forskning.no/content/meditasjon-endret-genene

https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Deficits can occur in people with autism spectrum disorders, schizophrenia, attention deficit hyperactivity disorder,[2] cocaine addiction,[3] and brain damage suffered from alcohol’s neurotoxicity.[4

interesting quote from Simon Baron Cohens book “Autism and asperger syndrome. the facts”
https://www.amazon.co.uk/Autism-Asperge … +the+facts
page 61: “A final limitation of the mindblindness theory is that a range of clinical conditions show forms of mindblindness(such as patients with schizofrenia, or narcissistic and borderline personality disorders, and children with conduct disorder), so this may not be specific to autism and asperger syndrome.”

Anonymkode: 775b0...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...