Gå til innhold

Midt i livet


Håndarbeidfrua

Anbefalte innlegg

Håndarbeidfrua

Hei ☺️ ser noen for et par dager siden spurte om noe av det samme som jeg nå skal spørre om,men ikke helt det samme. 

Jeg har må i en uke hatt menssmerter /eggløsningsmer svake. uten at det har kommet noe mens, for å nevne så har jeg i lang stund hatt uregelmessig mens, noe som vel er normalt siden jeg er midt i førtiårene. 

Har fulgt opp celleprøve hvert år, samt gynekologisk undersøkelse m ultralyd en gang i året, alt har hver gang vært fint. 

Så det jeg egentlig spør om her er, kan disse såkalte menssmerter skyldes at jeg er i begynnelsen av overgangsalderen? 

Skulle hatt mensen, men den har ikke kommet. 

Er ikke gravid. 

Synes du på noen måte at jeg burde være bekymret for dette, skal på vinterferie, og klarer ikke å nyte ferien med tanke om hva dette er, høres dette farlig ut? 

Mvh jente midt i livet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessige menstruasjoner med kortere eller lengre intervaller er typisk i årene før det stopper opp (ved menopausen). Smerter er ikke typisk, men har du før hatt smerter før menstruasjonen kommer, så kan de smerter du nå kjenner kanskje være varsel om kommende menstruasjon? Jeg synes ikke du behøver å være bekymret. Du har utelukket at du kan være gravid? (du har ikke opplyst om din alder og evt bruk av prevensjon).

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndarbeidfrua
51 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Uregelmessige menstruasjoner med kortere eller lengre intervaller er typisk i årene før det stopper opp (ved menopausen). Smerter er ikke typisk, men har du før hatt smerter før menstruasjonen kommer, så kan de smerter du nå kjenner kanskje være varsel om kommende menstruasjon? Jeg synes ikke du behøver å være bekymret. Du har utelukket at du kan være gravid? (du har ikke opplyst om din alder og evt bruk av prevensjon).

Vennlig hilsen Mette

 

 

Takk for svar ☺️ 

Er 45,5år og går ikke på prevensjon. 

Har tidligere kjent menstruasjon smerter et par dager før, men ikke en uke som nå. 

Smertene er ikke sterke, 

Det jeg tenker mest på er om det kan være kreft... Vond tanke å gå rundt med😑men er fulgt opp med gynekologisk undersøkelse og celleprøve som anbefalt.. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Underlivskreft (livmorhals, livmor og eggstokker) gir sjelden smerter i tidlig stadium. Du har bare hatt smerter i en uke og smertene er ikke sterke. Det kan være andre ting som forstoppelse, tarmbetennelse eller irritabel tarm, så jeg synes at du skal ta det helt med ro og se det an.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndarbeidfrua
57 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Underlivskreft (livmorhals, livmor og eggstokker) gir sjelden smerter i tidlig stadium. Du har bare hatt smerter i en uke og smertene er ikke sterke. Det kan være andre ting som forstoppelse, tarmbetennelse eller irritabel tarm, så jeg synes at du skal ta det helt med ro og se det an.

Vennlig hilsen Mette

Takk😃for 15år siden fikk jeg diagnose irretabel tarm, da jeg ofte hadde vondt i magen, ble tatt undersøkelse i tarmen med slange, og samt slange i halsen og mage. Ingen funn. Ble da sagt at jeg trolig har irretabel tarm, smertene satt da litt lengre opp, midt i magen. Men er blit nesten helt god med årene. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håndarbeidfrua
3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Da har vi kanskje forklaring på dine smerter? Hilsen Mette

Det har jeg ikke tent på at det kan være, men stemmer sikkert.. Nevnte det for legen min, traff på henne i går. 

Hun mente også at det kunne være litt hormonell, at det ikke var nok hormoner til å få igang mensen, vanskelig å forklare, men at kroppen på en måte gikk inn i syklus, men ikke fikk mens, og da kunne en kjenne litt mensmurringer. Men at smertene jeg beskrev ikke hørtes farlige ut😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vanlig at hormonelle forandringer gir smerter. Men jeg er enig i at det ikke lyder som nor farlig. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndarbeidfrua
1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ikke vanlig at hormonelle forandringer gir smerter. Men jeg er enig i at det ikke lyder som nor farlig. Hilsen Mette

Takk for svar. Blir litt forvirret når legen sier man kan få mensmurringer, men tror kanskje hun mente at jeg kunne ha mensmurringer helt frem evt til mensen kom, selv om d gikk en uke eller to før den kommer. 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...