Gå til innhold

Overgangsalder og plager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har startet på overgangsalderen da jeg har uregelmessige blødninger og stor forskjell på blødningsmengde fra gang til gang. 

Men det som sliter mest på meg er at jeg blir veldig dårlig form når jeg får menstruasjon. Jeg fryser, blir stiv i kroppen, kroppen verker og jeg føler meg generellt i dårlig form. Allt blir et ork og matlysten er laber.

Kommer dette av overgangsalder eller noe annet?

Anonymkode: 0c074...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Tja, både og. Med alderen blir mange kvinner mer følsomme for de forandringer som skjer med hormonelle forandringer i løpet av syklus. Det kan være de symptomer som kommer før menstruasjon som PMS og symptomer under menstruasjon hvor østrogennivået er lavest. Du er 46 år. Bruker du prevensjon og hvor stor er endringen med hensyn til menstruasjonssyklus? Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kondom. Jer er ellers frisk og rask, dette starter 1. dag jeg blør og varer 3-4 dager. Det har skjedd at jeg har måttet holde meg hjemme fra jobb, er i 100% ganske krevende jobb fysisk, så det er veldig hemmende å ende opp slik som dette. 

Anonymkode: 0c074...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I og med at plagene starter samtidig med menstruasjonen, så er det ikke PMS. I de nevnte dager er østrogennivået meget lavt. Kanskje du skal høre med din fastlege om du kan få resept på østrogenplaster Estradot 50 mikrogram og bruke det annen hver dag (dvs to ganger) i nevnte dager?  Bare som et forsøk. Gi gjerne tilbakemelding om du forsøker det.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
AnonymBruker

Hei igjen 😊

Legen sa det var feil å skrive ut østrogenplaster så jeg har fått cerazette istedet. Legen mente at østrogentilskudd ikke var riktig behandling for plagene. Synes det er litt rart da det eneste jeg finner på nett at gestagen hjelper mot er blødningsforstyrrelser, mens man mot hetetokter og andre plager bruker østrogen. Men sånn ble det nå vertfall så får jeg se om det hjelper 😊

Anonymkode: 0c074...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nå blitt sykemeldt en uke pga mine sterke plager under menstruasjonen, som svimmelhet, kvalme, ledd- og muskelsmerter og veldig dårlig energi. Min sjef ble sint og nekter å tro at man kan bli sykemeldt pga overgangsalder. 

Dette gir noen tanker i hodet mitt om det kan være noe annet som er galt (blodprøvene var normale) når hun mener man ikke kan bli syk av overgangsalder, for syk det er jeg, helt gåen.

Hva mener du?

Anonymkode: 0c074...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har allerede kommet med et forslag om litt ekstra østrogen i de plagsomme dager. Jeg skjønner ikke hva du skal med Cerazette, det brukes kun som prevensjon.

Dette er ikke overgangsaldersymptomer.

Be evt. om henvisning til gynekolog eller betal ekstra for å slippe å ha henvisning.

Hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Årsaken til at jeg har blitt satt på cerazette er for tilførsel av gestagen, da legen mente det var feil å sette meg på østrogenbehandling for de plagene jeg har. Om dette ikke har virkning innen tre mnd'r blir jeg henvist videre til gynekolog. 

Om plagene kommer tilbake like sterkt neste mens så må jeg inn til lege igjen uansett. Får ta det opp igjen da i tilfelle legen har misforstått noe.

Anonymkode: 0c074...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...