Gå til innhold

p pillen og blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! snart 45 år å går kontinuerlig på pillen. Eller prøver... hopper fra brett 1 til nr 2 så får jeg ofte blødninger. Nå har jeg hatt  små blødninger og mage smerter i 19 dager på brett nr 2 i rekken. Sånn typisk mensen smerter. Stoppet i dag å tar 3 dager pille pause for å få slutt på blødningene på pillene. Orket ikke å fullføre de to siste pillene på brett nr 2 en gang. Hva er det som gjør til at jeg blør samtidlig med at jeg tar pillen? Forstår ikke kroppen at jeg bruker pillen? Tar den ikke opp stoffet fra pillen. Jeg forstår ikke. Celleprøve for 1 år siden. Ingen unormale funn. Frisk og rask ellers. Bruker ingen medisiner. Bruker Yasmin. Burde jeg prøvd en annen sort?

Anonymkode: 190eb...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-piller som inneholder østrogen og gestagen (som Yasmin) har to funksjoner. Dels å stoppe eggløsning og dels å ha kontroll med slimhinnen i livmoren. Å stoppe eggløsning er en grei sak, men å kontrollere livmorslimhinnen kan by på problemer. Livmorslimhinnens oppgave er å nydannes hver måned for å kunne ta imot et befruktet egg, P-pillens østrogen stimulerer slimhinnen til vekst, og gestagenet hemmer veksten. Så det er en balansegang å tilføre begge hormoner. Hos noen går det greit å få kontroll, hos andre er det mer problematisk. Ved tålmodighet vil det hos de fleste bli liten eller ingen blødning med tiden, dvs. etter ca ett år. Men 10-15 % fortsetter med å ha uakseptable blødninger, og det er åpenbart din situasjon. Kroppen tar opp hormonene, men livmorslimhinnen lar seg ikke så lett temme. Hvorfor? Det vet vi ikke.

Du kan selvsagt forsøke en annen pille med et annet gestagen, men det er ikke så lurt å bytte merke, for i det første året med en ny pille er det spesielt øket risiko for blodpropp.

Jeg ser to muligheter, enten å ta Yasmin på vanlig måte med en ukes pause og så få blødning eller å få innsatt en hormonspiral, Mirena. Med Mirena vil det etter hvert være 25 % sjanse for at  blødningene stopper opp.

Jeg regner med at du er skikkelig utredet og at f.eks. polypp i livmoren er utelukket? Det gjøres med ultralyd hos en gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var til gynekolog i mars i fjor. Har ingen polypp eller noe annet. Ble sjekket grundig med ultralyd. Har brukt Yasmin siden mnd skifte okt/ nov 2016. Før der var cerazette. Den blødde jeg bare av. Har ingen barn og har hatt mine menstrasjoner oppover årene. Så hadde ønsket jeg hadde sluppet mer nå. Spiral ønsker jeg ikke. Har ingen kontroll over smerter og kramper. Det har jeg med p pillen. Tror du har rett i at det ikke virker som jeg er en av de som ikke får kontroll på blødningene. Takk for at du ga meg et svar.

Anonymkode: 190eb...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun så i journalen min at jeg hadde brukt de tidligere. Å lurte på om jeg var fornøyd med de.

Anonymkode: 190eb...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...