Gå til innhold

EL etter SA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Hadde en SA 8+0, eller dvs. Begynte så vidt å blø mandag 7+3, men så ett bankende hjerte 7+4 og ikke tegn til blod i livmoren! 

På torsdag 7+6 eskalerte blødningen og det ble konstantert SA fredag! Blødde i vel en uke etter dette og har fått beskjed om at alt er ute og livmor har trekt seg fint tilbake! Når kan jeg regne ut neste EL?

En venninne av meg hadde SA og fikk beskjed av gyn. sin at hun kunne regne EL 20 dager etter første blødningsdag(hun ble gravid på ny og har nå født)? Lurer på hvorfor hun fikk akkurat nevnt 20 dager? 

Hvilken dag ville du regnet min første Blødningsdag? Mandag eller torsdag? 

..og kan man få EL så lenge man har HCG i blodet? Vil man merke vanlig EL- slim osv etter en abort? 

 

Takk for svar :) 

Anonymkode: 02398...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins ingen regler for dette. Du får EL når kroppen er klar for nytt svangerskap, helt enkelt. Det mest normale er ny EL i løpet av én måned etter abort. Du skal ikke ha sex de 2 første ukene etter abort/før blødningen har stanset. Ønsker du å bli gravid igjen nå, overholder du først anbefalingen du er gitt om avhold en stund pga infeksjonsfare, og har deretter sex annenhver dag til du får tilbake menstruasjon eller tar positiv test på ny. Lykke til.

Anonymkode: 25886...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Skal vi først ta en forklaringsrunde. SA betyr spontan abort og EL er eggløsning. Så kan alle følge med.

Man kan ikke si når det kommer eggløsning etter en abort. Det avhenger av hvor langt graviditeten hadde utviklet seg, med andre ord hvor høyt nivået av svangerskapshormonet HCG ble. Nivået av HCG vil halveres for hver dag. HCG vil hemme eggløsning. Om nivået må være null før ny eggløsning, vet jeg faktisk ikke. Det med eggløsning etter 20 dager er altså ikke noe absolutt, men vel noe legen sa for orientering? Erfaringsmessig kommer menstruasjonen tilbake etter 4-6 uker, men man kan bli gravid før det.

Man regner ikke ‘første blødningsdag’ i forbindelse med abort, så om det er mandag eller torsdag er ikke viktig.

Eggløsning vil følge det vanlige mønster med slim osv.

Vi anbefaler vanligvis å vente med å forsøke ny graviditet til etter første menstruasjon, så vet vi at livmorslimhinnen igjen er normal.

Lykke til med neste forsøk, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...