Gå til innhold

Skolemassakre


Mari Y

Anbefalte innlegg

Saa hva faar egentlig unge til aa begaa skolemassakrer? Dersom man tar bort lett tilgjengelighet paa vaapen(som er ganske aapenbart, i hvert fall i USA). 

 

Man snakker ofte om mobbing, men jeg lurer paa om det kan vaere andre aarsaker? Columbine har vel vaert mye omdiskutert for aa forsoeke aa finne svar paa hvorfor. Er det mulig at man f eks setter lite soekelys paa psykisk helse? Kan det vaere at gjerningsmennene rett og slett kan vaere psykopater uten empati? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Saa hva faar egentlig unge til aa begaa skolemassakrer? Dersom man tar bort lett tilgjengelighet paa vaapen(som er ganske aapenbart, i hvert fall i USA). 

 

Man snakker ofte om mobbing, men jeg lurer paa om det kan vaere andre aarsaker? Columbine har vel vaert mye omdiskutert for aa forsoeke aa finne svar paa hvorfor. Er det mulig at man f eks setter lite soekelys paa psykisk helse? Kan det vaere at gjerningsmennene rett og slett kan vaere psykopater uten empati? 

Veldig mange er psykopater. Mange har asperger. Alle er utstøtte misfits.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenforskap i et samfunn som har ekstremt fokus på å være vellykket og "innenfor", aggresjon / trang til å gi noen skylden kombinert med altfor enkel tilgang på våpen er en svært farlig kombinasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Tror smitteeffekt er det viktigste. Når noen gjør noe avskyelig vil alltid noen få tenke i samme baner. Man ser jo hvordan lastebil inn i folkemengde ble en ny form for terror, som raskt ble "vanlig".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

Saa hva faar egentlig unge til aa begaa skolemassakrer? Dersom man tar bort lett tilgjengelighet paa vaapen(som er ganske aapenbart, i hvert fall i USA). 

 

Man snakker ofte om mobbing, men jeg lurer paa om det kan vaere andre aarsaker? Columbine har vel vaert mye omdiskutert for aa forsoeke aa finne svar paa hvorfor. Er det mulig at man f eks setter lite soekelys paa psykisk helse? Kan det vaere at gjerningsmennene rett og slett kan vaere psykopater uten empati? 

Nå sporer jeg av, beklager, men hva antok de var årsaken til skyteren i Las Vegas? Jeg vet Trump snakket om psykiske lidelser, det gjør han jo alltid, men er det kommet frem flere årsaksforklaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva forklaringen var men tror det er flere ting. En stille ungdom som ikke helt har passet inn. Som var utvist pga disiplinære årsaker. Så mister han begge foreldrene sine. Tror at det er svært viktig å være oppmerksom på ungdommer som går alene og viser aggressiv adferd. De blir kanskje bare utvist , kjeftet på og enda mer isolert på grunn av oppførselen sin. Og i land der skyting er vanlig og våpen er lett tilgjengeligelig kan det være lettere å ty til våpen enn her i Norge feks. Forebyggende arbeid er så viktig i slike tilfeller. Han skulle ha fått hjelp før dette skjedde. 

Anonymkode: d7170...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange er psykopater. Mange har asperger. Alle er utstøtte misfits.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Tror ikke det funker saa enkelt, alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, XbellaX skrev:

Nå sporer jeg av, beklager, men hva antok de var årsaken til skyteren i Las Vegas? Jeg vet Trump snakket om psykiske lidelser, det gjør han jo alltid, men er det kommet frem flere årsaksforklaringer? 

Jeg tenker mer generelt, ikke bare denne ene hendelsen. Saavidt jeg vet er det Columbine som er mest forsket paa. Det skjer jo skoleskytinger nesten daglig i USA. Men ser man ut til aa finne noen solid forklaring eller er det bare tilfeldige hendelser? Columbine-massakren var ogsaa noyaktig planlagt god tid i forveien, saa det kan ikke bare ha rablet for dem. De hadde tydeligvis tenkt ganske noye over hva de gjorde. Men i motsetning skal man sikkert ikke utelukke at noen kan gjoere det i et anfall av raseri. Men jeg tror ikke det naar det er saa noyaktig planlagt I forveien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hva mener du da?

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Det er nok ikke bare saa enkelt som at de alle er autister eller psykopater. Sosial isolasjon kan selvfoelgelig si litt, i tillegg til at man har psykiske problemer kan ha litt aa si, men og aa ukritisk paastaa at de er autister fordi Alex Jones mener det, blir jo helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Det er nok ikke bare saa enkelt som at de alle er autister eller psykopater. Sosial isolasjon kan selvfoelgelig si litt, i tillegg til at man har psykiske problemer kan ha litt aa si, men og aa ukritisk paastaa at de er autister fordi Alex Jones mener det, blir jo helt feil

Ikke bland inn tosken Alex Jones.

Undersøkelser viser at 28% av de som står bak masseskytinger har autisme, mens 1% av befolkningen har det. Altså en soleklar overrepresentasjon.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva forklaringen var men tror det er flere ting. En stille ungdom som ikke helt har passet inn. Som var utvist pga disiplinære årsaker. Så mister han begge foreldrene sine. Tror at det er svært viktig å være oppmerksom på ungdommer som går alene og viser aggressiv adferd. De blir kanskje bare utvist , kjeftet på og enda mer isolert på grunn av oppførselen sin. Og i land der skyting er vanlig og våpen er lett tilgjengeligelig kan det være lettere å ty til våpen enn her i Norge feks. Forebyggende arbeid er så viktig i slike tilfeller. Han skulle ha fått hjelp før dette skjedde. 

Anonymkode: d7170...ec6

Jeg har vaert baade offer og mobber. Jeg kjenner igjen at maktesloeshet kan vaere forferdelig naar man staar oppe i det. Mobbing skaper misstillitt til mennesker, daarlig selvbilde, osv. Man mener gjerne at Eric Harris hadde psykopatiske trekk, og meg bekjent reagerer psykopater ofte motsatt: De har overdrevent tro paa seg selv. Han kan selvfoelgelig likevel ha blitt mobbet. Om det var akkurat bare det som var bakgrunnen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bland inn tosken Alex Jones.

Undersøkelser viser at 28% av de som står bak masseskytinger har autisme, mens 1% av befolkningen har det. Altså en soleklar overrepresentasjon.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Da er det fortsatt 72 % som ikke er det 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det har noe med generasjoner å gjøre. Enkelte menneskers herjinger har visst ingen ende.

Anonymkode: 01750...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mari Y skrev:

Da er det fortsatt 72 % som ikke er det 😉 

Jeg mener at dette er ikke noe friske, normale,veltilpassende individer gjør. Det må ligge noe bak, det være seg alvorlig psykiske lidelser, autisme, utenforskap, mobbing og/eller dårlige familieforhold. Eller noe annet.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at dette er ikke noe friske, normale,veltilpassende individer gjør. Det må ligge noe bak, det være seg alvorlig psykiske lidelser, autisme, utenforskap, mobbing og/eller dårlige familieforhold. Eller noe annet.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Ikke egentlig saa sikker paa at normale mennesker ikke kan gjoere forferdelige ting. Det har vel gjerne historisk vist seg aa stemme. Men jeg tror nok at psykiske problemer kan ha litt aa si for skoleskytere, ha. Men ikke dermed sagt at man er autist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari Y skrev:

Ikke egentlig saa sikker paa at normale mennesker ikke kan gjoere forferdelige ting. Det har vel gjerne historisk vist seg aa stemme.

Jeg tror man må ha en skrue løs for å gjøre noe sånt.

5 minutter siden, Mari Y skrev:

Men jeg tror nok at psykiske problemer kan ha litt aa si for skoleskytere, ha.

 

Jeg tror det har veldig mye å si.

5 minutter siden, Mari Y skrev:

Men ikke dermed sagt at man er autist. 

Autisme er ikke en psykisk lidelse.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man må ha en skrue løs for å gjøre noe sånt.

Jeg tror det har veldig mye å si.

Autisme er ikke en psykisk lidelse.

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Er nok ikke saa langt ifra dersom man snakker om skoleskyting. Men historisk er det riktig at til og med helt friske mennesker kan gjoere mye stygt, bare man blir satt til den rette posisjonen. Se bare paa Tyskland under 2 Verdenskrig. 

 

Ja, det har det nok. Men hva dette kommer av kan vaere mye forskjellig. En fortalte at han ble seksuelt missbrukt som barn og at dette var aarsaken til at bhan tok med et vaapen til skolen. Naa skjer egentlig dette saa ofte at jeg tror det kan vaere mye som trigger. Men for at man skal planlegge en massakre er det nok ikke saa enkelt som at det bare plutsig rabler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/18/2018 den 23.42, Mari Y skrev:

Saa hva faar egentlig unge til aa begaa skolemassakrer? Dersom man tar bort lett tilgjengelighet paa vaapen(som er ganske aapenbart, i hvert fall i USA). 

 

Man snakker ofte om mobbing, men jeg lurer paa om det kan vaere andre aarsaker? Columbine har vel vaert mye omdiskutert for aa forsoeke aa finne svar paa hvorfor. Er det mulig at man f eks setter lite soekelys paa psykisk helse? Kan det vaere at gjerningsmennene rett og slett kan vaere psykopater uten empati? 

De er våpenfikserte over der.

Kirke i USA oppfordrer til å ta med automatvåpen til seremoni

En kirke i Pennsylvania i USA oppfordrer par til å ta med AR-15-geværer eller lignende til en kristen seremoni.

Leder for menigheten, Tim Elder, sier til AP at våpnene vil være uladde, at de vil være sikret med lås og at de vil bli sjekket i døra. Han tilføyer at kirken ikke har vurdert å avlyse eller flytte seremonien.

– Nå er det viktigere enn noensinne at gode mennesker står opp og krever verktøyene som er nødvendig for å bekjempe ondskap, mener han.

https://www.bt.no/nyheter/utenriks/i/vmwgA4/Kirke-i-USA-oppfordrer-til-a-ta-med-automatvapen-til-seremoni

Anonymkode: 4c6d9...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...