Gå til innhold

Unormal blødning, cyste med blod


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Min samboer (38) og jeg (nettopp fylt 39), begge barnløse, har et sterkt barneønske. Begge er ved god helse, normalvektige og har ikke tidligere hatt sexuelt overførbare- eller andre nevneverdige sykdommer. Dessverre har vi ikke lykkes tross aktiv prøving i 3 år. Vi er veldig klar over alderen vår, og at den ikke er til vår fordel i dette tilfelle - men velger å håpe;) Han har normal sædkvalitet. Jeg har lav AMH på 4, FSH er ikke målt tidlig i syklus. Syklusen min er regelmessig på 28-29 dager, med ca 5 blødningsdager.  

(Andre blodprøver tatt syklusdag 21-23:  TSH (1,81), fritt T-4 (13,2), FSH (2,9), LH (7,3), prolaktin (481), østradiol (0,22), progesteron (11,1), testosteron (0,42), SHBG (34), FTI (0,1). Vet ikke om disse er av særlig betydning, men nevner dem likevel). 

Vi bor litt «avsides» langt oppi nord. Fordi det ikke er tilbud om fertilitetsutredning her, reiste vi til Oslo for noen mnd siden, og en lege der rekvirerte Letrozol, anbefalte dette i  «3 runder» og da ev. videre forsøk med IVF. 

Vi er nå på «siste runden». Siste menstruasjon startet 10/2-18, varte som normalt 5 dager.. men i de påfølgende dagene har det kommet sporblødninger på papiret ved dobesøk, og noen små dråper i truseinnlegget. For meg er dette helt unormalt. Var hos gynekolog i går (syklusdag 10), men dessverre pga språkutfordringer klarte ikke legen og jeg å kommunisere særlig godt. Han utførte en vanlig UL, og etter hva jeg forsto var alt tilsynelatende normalt (?), men mulig en cyste av noe slag med blod inni seg (?) på den ve. eggstokk. (..Ellers fikk jeg med meg at domminante eggpose var relativt liten på 0,8 mm. (Ved tidligere UL på syklusdag 10 har domminante eggpose vært på ca 1,6 mm).

Spørsmål 1: Hva kan en slik cyste representere? 

Spørsmål 2: Hva kan være årsagen til at eggposene var såpass små denne runden?

Spørsmål 3: Tok celleprøve nov-16, og den var fin. Bør jeg likevel ta en ny nå? Er bekymret for hva disse småblødningene kan representere.

Spørsmål 4: Kan du ut i fra nevnte blodprøver si om noe om våre fertilitetsutfordringer, ev anbefale andre blodprøver som kan tas for å bli klokere på hvordan vi ligger ann?

Tilslutt.. Tar i mot alle gode tips og råd om veien videre med et stort tusen takk :) 

Mvh dame 39

Anonymkode: 757eb...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her ser du mine svar til de ulike spørsmålene:

Spørsmål 1: Hva kan en slik cyste representere? 

Svar: Eggstokkene er arbeidende organer som modner ett egg hver måned. Eggene ligger inne i en eggpose (cyste) som kan bli opp til ca 2 cm før den sprekker. Noen ganger fortsetter posen å vokse, og opp til 4 cm regnes som normalt. Det kan også være blødning i en eggstokk som gjør at det danner seg en blodcyste. Det kan også ses blodcyste ved den godartede tilstand endometriose. Så finnes en del godartede cyster, noen kan bli meget store, Mest sjelden er ondartede cyster. Cyster under 4 cm hos kvinner i fruktbar alder og under 2 cm hos eldre kvinner skal ikke følges opp. Hvis det ikke ble tatt blodprøve (for å utelukke ondartet cyste) eller avtalt kontroll, kan du regne med at cysten var liten og uskyldig. Den har ikke betydning for din fruktbarhet.

Spørsmål 2: Hva kan være årsagen til at eggposene var såpass små denne runden?

Svar: det betyr at egget ikke har vokst så mye, kanskje det er kommet sent i gang med modningen? (‘posen’ måles i 8 mm/16 mm)

Spørsmål 3: Tok celleprøve nov-16, og den var fin. Bør jeg likevel ta en ny nå? Er bekymret for hva disse småblødningene kan representere.

Svar: Jeg går ut fra at legen så inn i skjeden og vurderte livmorhalsen for å se hva som evt. kunne forklare blødningen. En unormal blødning bør alltid vurderes, og ved synlige forandringer tas evt en vevsprøve og kikkertundersøkelse (kolposkopi) av livmorhalsen. Celleprøve er i prinsipp en prøve som tas av kvinner uten symptomer. Hør med gynekologen om hva som ble undersøkt

Spørsmål 4: Kan du ut i fra nevnte blodprøver si om noe om våre fertilitetsutfordringer, ev anbefale andre blodprøver som kan tas for å bli klokere på hvordan vi ligger ann?

Svar: blodprøvene var fine og forteller at du hadde hatt eggløsning. Jeg skulle gjerne vite når du fikk menstruasjon ETTER at prøvene var tatt? AMH er noe lav, men det kan absolutt bli graviditet også med lav verdi.

Konklusjon: Du må regne med at din alder kan være årsak til at det ikke er blitt graviditet. Dere bør overveie IVF, men det haster for noen offentlige klinikker setter aldersgrense ved 40 år for behandling.

Lykke til, det er ikke umulig, men kan ta lenger tid, med eller uten behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for svar på alle spørsmålene mine😊 Jeg tenker å bestille ny GU-us/samtale snarlig, og ta med samboer - så vi er to som kan høre resultatene;) 

Har hatt et ubehag i underlivet siste 2-3 mnd - konstant gjennom hele syklus. Har trodd det skyldtes Letrozol-tabl, men når disse småblødningene nå dukket opp, er jeg redd det er noe annet. Kan det være endomitrose (?) (ikke sterke smerter, mer som konstant mensenmurring). 

Du spør når mensen kom etter at blodprøvene ble tatt: Mensen kom tidligere enn ventet i syklusen etter at nevnte blodprøver ble tatt, faktisk kun 2 dager etterpå. 

Igjen - tusen takk for svar Mette;) 

Anonymkode: 757eb...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose gir ikke småblødninger som du beskriver, og sjelden smerter gjennom hele syklus, men det kan være årsak til redusert fruktbarhet. Endometriose kan stort sett bare påvises ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi), ved samtidig barnløshet er behandlingen også IVF, ikke hormonbehandling!

Da du fikk menstruasjon to dager etter at blodprøven var tatt, er progesteron (test for at det har vært eggløsning og som topper seg en uke før neste menstruasjon) veldig bra.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ;)

Tusen takk for nok en rask og hyggelig tilbakemelding. Et siste spørsmål:

Jeg er veldig glad for å høre at progesteronnivået mitt er bra, men dog litt overrasket (?). Legen jeg har snakket med tidligere  mente ut fra de samme blodprøve-svarene at jeg trengte progesteronstøtte (?), og rekvirert Crinone som jeg skulle bruke fra etter sikker eggløsning, og i 14 dager.

Spørsmål: Dersom progesteronnivået mitt var ok i utgangspunktet - kan det da ha være uheldig med denne ekstra støtten tror du?

Mvh Kvinne 39

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du hadde fått målt progesteron en uke før menstruasjonen startet, hadde verdien vært lav, men den må alltid vurderes i forhold til etterfølgende menstruasjon, og da er verdien helt fin og ikke behov for progesteronstøtte (som faktisk bare brukes i forb. med IVF), men det kan ikke skade.

Vennlig hilsen Mette

PS nå er tråden så lang at jeg ikke kan følge opp med nye spørsmål og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...