Gå til innhold

Cipralex - Erfaringer?


Panang

Anbefalte innlegg

Det er nå to uker siden jeg fikk utskrevet Cipralex (10mg) av behandleren min på DPS. Har enda ikke tatt dem, mtp at jeg ikke helt tørr å starte med de. Innerst inne har jeg lyst til å prøve de ut. Sliter i perioder med depresjon og angst.

Er det noen som har noen erfaringer med Cipralex? Fikk du bivirkninger i starten? Hvordan følte du deg når de begynte å få virkning? Føler man seg bedre? Blir man helt flat (følelsesløs)? Uendelig med spørsmål.. men vil gjerne vite litt mer før jeg starter på de.

Takk :)

Endret av Panang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andres erfaring vil dessverre si lite om hva som blir din eventuelle erfaring med dem. Om du føler du er i behov av dem, hvorfor ikke bare gi dem en sjanse. Deretter evaluere og evnt slutte om de gir uønsket eller ingen effekt.

Anonymkode: 42258...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dem over et par mnd. Det verste som kan skje er at de ikke virker eller at bivirkningene blir større enn vinningen. Men de kan også gi deg et bedre liv. Det er verdt å bruke noen mnd på å finne ut. 

Anonymkode: ad1f2...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si som de andre at alle har ulike erfaringer og man må veie det ene opp mot det andre. Jeg var veldig skeptisk til cipralex. Hadde en pakke liggende i to år. Diskuterte frem og tilbake , frem og tilbake med legen. Da jeg til slutt var så sliten av å være psyk og jeg ble bare mer og mer deprimert turte jeg å prøve. Jeg begynnte i mars et år.  Den første tiden hadde jeg en del ubehag og bivirkninger og jeg kranglet med legen om å slutte. Men denne gangen var legen urokkelig og jeg fortsatte. Den sommeren ble den beste på mange år. Jeg fikk mer energi og tankekjøret var betydlig bedre. Jeg hadde mindre angst og merket en gryende livsglede. Samtidig plaget bivirkningene meg fremdeles og jeg valgte å gå over på Brintelix. Den virker ikke så bra mot angst og depresjon for min del men jeg har valgt å forsette på denne. Er på nedtrapping nå og merker at det vil ta tid å slutte helt. 

Anonymkode: b8440...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Panang skrev:

Det er nå to uker siden jeg fikk utskrevet Cipralex (10mg) av behandleren min på DPS. Har enda ikke tatt dem, mtp at jeg ikke helt tørr å starte med de. Innerst inne har jeg lyst til å prøve de ut. Sliter i perioder med depresjon og angst.

Er det noen som har noen erfaringer med Cipralex? Fikk du bivirkninger i starten? Hvordan følte du deg når de begynte å få virkning? Føler man seg bedre? Blir man helt flat (følelsesløs)? Uendelig med spørsmål.. men vil gjerne vite litt mer før jeg starter på de.

Takk :)

Det er så mange år siden jeg begynte med dem, så husker ikke hvordan jeg var i oppstarten. Men de hjalp godt på angst og depresjon. Dvs jeg følte at de ikke virket så godt, men da jeg sluttet med dem noen ganger, så ble jeg kjempe dårlig. Ble flat på dem ja og sulten. Etterhvert byttet jeg til brintellix.

Siden legen har gitt deg dem så synes jeg du bør prøve. Det er en mulighet til å kunne bli bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Panang skrev:

Det er nå to uker siden jeg fikk utskrevet Cipralex (10mg) av behandleren min på DPS. Har enda ikke tatt dem, mtp at jeg ikke helt tørr å starte med de. Innerst inne har jeg lyst til å prøve de ut. Sliter i perioder med depresjon og angst.

Er det noen som har noen erfaringer med Cipralex? Fikk du bivirkninger i starten? Hvordan følte du deg når de begynte å få virkning? Føler man seg bedre? Blir man helt flat (følelsesløs)? Uendelig med spørsmål.. men vil gjerne vite litt mer før jeg starter på de.

Takk :)

De hjalp fint, men hadde litt bivirkninger i starten. Kvalme og nervøsitet et par dager. Lurt å begynne med 5 mg. og øke til 10 mg etter to uker.

Anonymkode: d7205...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten alle opplever en lett kvalme den første uka. Mange får også noe forverret angst i 3-4 uker før det blir bedre. Etter en måned er de aller fleste langt bedre enn før de startet.

Den som aldri er villig til å ta på seg noen ulemper i dag for å få fordeler i morgen, vil aldri få til noe i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er ulik virkning, eller regna mest med det iallefall. Ville bare høre deres erfaringer. Takk for svar alle sammen. 

Da får jeg vel bare kjøre på, og teste de ut. Kommer tilbake senere og forteller hvordan det eventuelt har gått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex.  Den har fjernet både angsten (flyskrekken og høydeskrekken også faktisk) og depresjonen.  Går på dem på femte året nå.  

Virkningen startet forsiktig fra ca. uke 2. Så ble jeg gradvis bedre og bedre, men helt bra hele døgnet var jeg først etter ca. 4 måneder. Da var også morgendepresjonen borte.    Siden det har jeg vært helt frisk. Jobber 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...