Gå til innhold

Blodprøve viste at ssri ikke virker på meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det alternativer? Sliter veldig med GAD, sterk uro, kronisk depresjon og konstant stress. Er utmattet hele tiden. Går på zoloft men skal nå trappe ned på den. Finnes det en annen medisin jeg kan bruke? Det var noe med at hjerna mi ikke er mottakelig for reopptak av serotonin (noe sånt). Har det fælt, er utslitt. Må jeg trappe helt ned på zoloft før jeg begynner på en annen? Og finnes det et AD uten utmattelse som bivirkning?

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det alternativer? Sliter veldig med GAD, sterk uro, kronisk depresjon og konstant stress. Er utmattet hele tiden. Går på zoloft men skal nå trappe ned på den. Finnes det en annen medisin jeg kan bruke? Det var noe med at hjerna mi ikke er mottakelig for reopptak av serotonin (noe sånt). Har det fælt, er utslitt. Må jeg trappe helt ned på zoloft før jeg begynner på en annen? Og finnes det et AD uten utmattelse som bivirkning?

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Har du prøvd et annet ssri, ex Cipralex?

Anonymkode: 243a2...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd et annet ssri, ex Cipralex?

Anonymkode: 243a2...590

Ingen ssri vil fungere på meg. Må velge et annet ad. Jeg har en gentype som ikke tar til seg virkningen av ssri. 

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sirop1365381324 skrev:

Er du utmattet på grunn av Zoloften eller depresjon/angsten?

Ble mye mer utmattet da jeg startet på zoloften så det har nok også med den å gjøre.

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen ssri vil fungere på meg. Må velge et annet ad. Jeg har en gentype som ikke tar til seg virkningen av ssri. 

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Det finnes andre alternativer som snri, som Effexor eller Cymbalta, eller en annen type som Brintellix eller Remeron. Eller kanskje ikke medisiner er det beste for deg.

Anonymkode: 243a2...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buspiron
Lyrica (obs, kan være vanedannende og hard å slutte på - jeg nevner den bare fordi den har GAD som godkjent indikasjon
Eldre antidepressiver som Sarotex.
Div antipsykotika.

Jeg mener ikke dette som anbefaling av medikamenter, men noen forslag til hva du kan ta opp med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange AD som ikke er SSRI.

Mest i slekt er SNRI som Efexor og Duloxetin/Cymbalta

Du kan forsøke

Brintellix, Wellbutrin, Remeron, Anafranil, Aurorix.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en blodprøve vise at det ikke virker? Jeg gikk på ssri i flere år,men følte ikke det virket. Men har aldri hørt at en blodprøve kan avsløre det,ingen har fortalt meg det.

Anonymkode: 8e757...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at du har en genfeil på serotonintransportøren som gjør at SSRI binder seg dårlig. Da må man bruke Aurorix eller serotoninagonister som Brintellix eller Buspiron for å påvirke serotonin annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du ser at du har en genfeil på serotonintransportøren som gjør at SSRI binder seg dårlig. Da må man bruke Aurorix eller serotoninagonister som Brintellix eller Buspiron for å påvirke serotonin annerledes. 

Er du lege?

Anonymkode: 8e757...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du ser at du har en genfeil på serotonintransportøren som gjør at SSRI binder seg dårlig. Da må man bruke Aurorix eller serotoninagonister som Brintellix eller Buspiron for å påvirke serotonin annerledes. 

Ok, takk. Har snakka med psyk nå. Skal starte opp brintellix. Spennende da jeg kun har prøvd ssri.

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en blodprøve vise at det ikke virker? Jeg gikk på ssri i flere år,men følte ikke det virket. Men har aldri hørt at en blodprøve kan avsløre det,ingen har fortalt meg det.

Anonymkode: 8e757...d59

Genprøve eller hva det heter. 

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Det finnes mange AD som ikke er SSRI.

Mest i slekt er SNRI som Efexor og Duloxetin/Cymbalta

Du kan forsøke

Brintellix, Wellbutrin, Remeron, Anafranil, Aurorix.

 

Ok, takk for tips. Skal starte opp på brintellix, har kun prøvd ssri så det blir spennende.

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Buspiron
Lyrica (obs, kan være vanedannende og hard å slutte på - jeg nevner den bare fordi den har GAD som godkjent indikasjon
Eldre antidepressiver som Sarotex.
Div antipsykotika.

Jeg mener ikke dette som anbefaling av medikamenter, men noen forslag til hva du kan ta opp med legen din.

Takk for tips ☺

Anonymkode: 9c5fc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,må man ta denne genprøven når man går på medisin eller kan man se det uten? Sikkert et dumt spørsmål, men her er det noe som har gått meg hus forbi...

Anonymkode: 8e757...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ikke får noen virkning, kan en slik prøve være fornuftig. Den gir også svar på om en er en langsom, normal eller hurtig nedbryter. Det har stor betydning for dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lege?

Anonymkode: 8e757...d59

Men jammen kan han mye.

Anonymkode: a3528...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...