Gå til innhold

Beroliggende medisiner mot angst og tvangstanker


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur til legen i slutten av måneden anngående en vanlig legekontroll. Men jeg tenker på å spørre legen min om det er noe som kan brukes mot angst og tvangstanker av medisiner slik at jeg får en lettere hverdag. 

Jeg er skeptisk til medisiner, men angsten er så plagsom iblant, at jeg kunne ønske at jeg kunne bare ta en pille og så forsvant mye av symptomene. 

Noen erfaringer med angst / tvangstanker og piller? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg skal en tur til legen i slutten av måneden anngående en vanlig legekontroll. Men jeg tenker på å spørre legen min om det er noe som kan brukes mot angst og tvangstanker av medisiner slik at jeg får en lettere hverdag. 

Jeg er skeptisk til medisiner, men angsten er så plagsom iblant, at jeg kunne ønske at jeg kunne bare ta en pille og så forsvant mye av symptomene. 

Noen erfaringer med angst / tvangstanker og piller? 

 

Har jeg skikkelig angst tar jeg vival, men står på at jeg skal ta om kvelden da. Er som oftest om kvelden jeg tar. Mot tvangstanker fikk jeg fluoxetin,men det forsvant ikke helt. Og nå sier de jeg har hatt det så lenge at jeg bare må leve med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg skal en tur til legen i slutten av måneden anngående en vanlig legekontroll. Men jeg tenker på å spørre legen min om det er noe som kan brukes mot angst og tvangstanker av medisiner slik at jeg får en lettere hverdag. 

Jeg er skeptisk til medisiner, men angsten er så plagsom iblant, at jeg kunne ønske at jeg kunne bare ta en pille og så forsvant mye av symptomene. 

Noen erfaringer med angst / tvangstanker og piller? 

 

Begynn nå for all del ikke med noen form for benzo. Det er i hvert fall ikke løsningen.

Anonymkode: 6b3ae...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril eller vival er en nødløsning. Greit ved panikkanfall feks. Jeg har brukt sobril i perioder. Det løste ikke noen problemer og var veldig vanskelig å stå imot når man har angst. Så veien til å bli avhengig er kort. Så hvis man har angst ofte bør man finne andre løsninger. Psykiateren som var her på forumet anbefalte gjerne antidepressiva mot tvangstanker. OCDteamet anbefalt å ikke ta medisiner men gå i terapi. Jeg er litt usikker på om det er tvangstanker du har, det må en fagperson avgjøre. Tvangstanker er ofte sterke og urealistiske tanker som man ikke klarer å holde unna. De oppleves veldig ekte men man vet innerst inne at det ikke stemmer. Men angsten kan være like sterk som om det skulle stemme. Feks :»noen dør hvis jeg går på den streken «. Ofte begynner man med tvangshandlinger for å unngå den overveldende angsten. Man føler seg tvunget til denne handlingen. Man kan føle seg utslitt og lei og vil ikke men man bare måååå gjøre den handlingen. Det finnes mange grader og typer tvang. Fra moderat ubehag til invalidiserende angst. Fra tvang noen ganger inni mellom til mange timer i døgnet. Så ikke sammenlign deg med andre og hva de sier men få en egen vurdering av din situasjon. OCD er vel en av de psykiske lidelser som har hatt stor fremgang og effektiv behandling de siste årene. 

Anonymkode: f82ec...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg skal en tur til legen i slutten av måneden anngående en vanlig legekontroll. Men jeg tenker på å spørre legen min om det er noe som kan brukes mot angst og tvangstanker av medisiner slik at jeg får en lettere hverdag. 

Jeg er skeptisk til medisiner, men angsten er så plagsom iblant, at jeg kunne ønske at jeg kunne bare ta en pille og så forsvant mye av symptomene. 

Noen erfaringer med angst / tvangstanker og piller? 

 

Ta dette opp med legen og ikke dol du :) Legen bør henvise deg til en behandler som kan gi deg en diagnose du deretter medisineres i hht. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste behandlingen mot angst er medisiner kombinert med terapi, i følge psykiateren som var her før. Det kan være ganske håpløst å få time hos en psykolog/psykiater. Men kommunene har et lavterskeltilbud til de med lettere psykiske lidelser. Man trenger ikke henvisning til slike tilbud. Anbefaller deg å sjekke på din kommunes hjemmeside, hvilke tilbud de har. Disse tilbudene er som regel gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg skal en tur til legen i slutten av måneden anngående en vanlig legekontroll. Men jeg tenker på å spørre legen min om det er noe som kan brukes mot angst og tvangstanker av medisiner slik at jeg får en lettere hverdag. 

Jeg er skeptisk til medisiner, men angsten er så plagsom iblant, at jeg kunne ønske at jeg kunne bare ta en pille og så forsvant mye av symptomene. 

Noen erfaringer med angst / tvangstanker og piller? 

 

Det beste er benzo i ny og ne ved behov (men aldri fast).

Anonymkode: d7c3b...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Har jeg skikkelig angst tar jeg vival, men står på at jeg skal ta om kvelden da. Er som oftest om kvelden jeg tar. Mot tvangstanker fikk jeg fluoxetin,men det forsvant ikke helt. Og nå sier de jeg har hatt det så lenge at jeg bare må leve med det. 

Jeg tenker på å forsøke noe sånnt fremfor terapi om det er mulig. Skal høre med han. Jeg har det ganske bra iblant men plutselig låser det seg helt og de episodene liker jeg ikke...   Da er det slik at det føles at hodet skal eksplodere...  Takk for tips. Skal høre med han  

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg tenker på å forsøke noe sånnt fremfor terapi om det er mulig. Skal høre med han. Jeg har det ganske bra iblant men plutselig låser det seg helt og de episodene liker jeg ikke...   Da er det slik at det føles at hodet skal eksplodere...  Takk for tips. Skal høre med han  

Tror ikke benzo vil løse det for deg. Hvorfor ikke prøve noen samtaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cilie skrev:

Tror ikke benzo vil løse det for deg. Hvorfor ikke prøve noen samtaler? 

Jeg føler at hvis jeg foreks er på mitt verste, og drikker en boks med alkohol, så er jeg plutselig mye bedre. Og da blir jeg roligere i en lang periode etterpå. Og det kun av en boks alkohol - øl. Men man skal ikke drikke øl for å roe seg ned. Tenkte at kanskje det kunne finnes en medisin som hadde lignende effekt.  

Jeg er ikke så gira på samtaler, og det spørs om legen min sender meg videre for det eller ikke. Men i dag og i går hadde jeg to bra dager, og på slike dager så ser jeg ingen grunn til å ta samtaler, men det er kun på de dagene jeg er på det verste som er helt for kjipe. Da er det som om det er en slags "storm inni hodet mitt", og det føles som om hodet mitt ikke takler mer. Får ganske ekstremt mye migrene, men allikevel så fortsetter tankene. Men jeg skal forklare det til han selv om det er kjipt å måtte prate om det med han. Liker ikke å prate om dette når jeg står foran et menneske. Men jeg vet at jeg må. Jeg orker ikke de dagene når hodet jobber på spreng lenger, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg på de dagene der. Så det må ta det opp. Heldigvis er det ikke en skam for det er jo mange som sliter. Og hadde bare løsningen vært en pille når jeg føler det sånn, istedet for å måtte ty til en boks øl på mitt verste. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er benzo i ny og ne ved behov (men aldri fast).

Anonymkode: d7c3b...5f7

Jeg tenker på en eller annen pille i ny og ne. Altså når jeg sliter som verst som mål med å stoppe det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg føler at hvis jeg foreks er på mitt verste, og drikker en boks med alkohol, så er jeg plutselig mye bedre. Og da blir jeg roligere i en lang periode etterpå. Og det kun av en boks alkohol - øl. Men man skal ikke drikke øl for å roe seg ned. Tenkte at kanskje det kunne finnes en medisin som hadde lignende effekt.  

Jeg er ikke så gira på samtaler, og det spørs om legen min sender meg videre for det eller ikke. Men i dag og i går hadde jeg to bra dager, og på slike dager så ser jeg ingen grunn til å ta samtaler, men det er kun på de dagene jeg er på det verste som er helt for kjipe. Da er det som om det er en slags "storm inni hodet mitt", og det føles som om hodet mitt ikke takler mer. Får ganske ekstremt mye migrene, men allikevel så fortsetter tankene. Men jeg skal forklare det til han selv om det er kjipt å måtte prate om det med han. Liker ikke å prate om dette når jeg står foran et menneske. Men jeg vet at jeg må. Jeg orker ikke de dagene når hodet jobber på spreng lenger, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg på de dagene der. Så det må ta det opp. Heldigvis er det ikke en skam for det er jo mange som sliter. Og hadde bare løsningen vært en pille når jeg føler det sånn, istedet for å måtte ty til en boks øl på mitt verste. 

 

Jeg syns det er ganske ansvarsløst av legen din om han gir deg beroligende uten å samtidig sende deg til terapi. Benzo fjerner bare symptomene, men ikke sykdommen. Målet bør jo være å bli frisk, slik at man ikke trenger medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jeg har god effekt av SSRI mot tvangstanker, angst og depresjon.  Ble faktisk helt frisk og jobber nå 100%. 

Det er hva jeg håper på. I dag har jeg en slik dag igjen, men jeg forsøker å dempe symptomene så godt jeg kan med å forsøke å være positiv. Jeg hadde to/ tre bra dager, og så ramler jeg uti det igjen.. Altså jeg får et ekstremt kontrollbehov hvor jeg må sjekke at alt står bra til med alt rundt meg. Jeg får angst om alt galt som kan skje osv. Ganske plagsomt. Går å kontrollsjekker alt... og det er så frustrende de dagene, men måtte kjøpe en boks med øl inn til i kveld slik at jeg får roet ned angsten. Er helt forferdelig kjipt, for jeg har så lyst å gi slipp på all angst. Jeg har en sterk angst som går på redselen for å miste de jeg elsker. Og redselen for å såre andre, redsel for å dumme meg ut, redsel for å gjøre feil, osv. Helt frustrende... 

Men godt å høre at du har hatt god effekt av medisiner. Jeg hadde en lege tidligere, men går ikke til han nå lenger men han bare kjørte på medisiner en gang da jeg ble dårlig psykisk av angst. Men de medisinene var ikke særlig til hjelp - ble verre av de.. men jeg håper at de har kommet opp noe bedre i dag, og at en pille på slik dager kan få angsten til å slippe taket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Trine skrev:

Jeg syns det er ganske ansvarsløst av legen din om han gir deg beroligende uten å samtidig sende deg til terapi. Benzo fjerner bare symptomene, men ikke sykdommen. Målet bør jo være å bli frisk, slik at man ikke trenger medisiner.

Det er ikke alt man kan bli frisk av.

Anonymkode: d7c3b...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt man kan bli frisk av.

Anonymkode: d7c3b...5f7

Jeg tror at bare et eller annet beroliggende kan funke om jeg får det riktige medikament kanskje. Hvem vet. Er imot medisiner men leser at andre har det ganske mer avslappet på visse medisiner  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt man kan bli frisk av.

Anonymkode: d7c3b...5f7

Nei, men angst og tvangstanker er det mange som blir friske, eller ihvertfall langt bedre av. Benzo bør ikke være førstevalget, med mindre det er snakk om f.eks flyskrekk og man er ute og flyr en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg føler at hvis jeg foreks er på mitt verste, og drikker en boks med alkohol, så er jeg plutselig mye bedre. Og da blir jeg roligere i en lang periode etterpå. Og det kun av en boks alkohol - øl. Men man skal ikke drikke øl for å roe seg ned. Tenkte at kanskje det kunne finnes en medisin som hadde lignende effekt.  

Jeg er ikke så gira på samtaler, og det spørs om legen min sender meg videre for det eller ikke. Men i dag og i går hadde jeg to bra dager, og på slike dager så ser jeg ingen grunn til å ta samtaler, men det er kun på de dagene jeg er på det verste som er helt for kjipe. Da er det som om det er en slags "storm inni hodet mitt", og det føles som om hodet mitt ikke takler mer. Får ganske ekstremt mye migrene, men allikevel så fortsetter tankene. Men jeg skal forklare det til han selv om det er kjipt å måtte prate om det med han. Liker ikke å prate om dette når jeg står foran et menneske. Men jeg vet at jeg må. Jeg orker ikke de dagene når hodet jobber på spreng lenger, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg på de dagene der. Så det må ta det opp. Heldigvis er det ikke en skam for det er jo mange som sliter. Og hadde bare løsningen vært en pille når jeg føler det sånn, istedet for å måtte ty til en boks øl på mitt verste. 

 

Hva er årsaken til at du ikke vil gå til behandling? Med hjelp kan du lære deg hvordan du kan håndtere disse dagene du føler deg dårlig slik at de blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...