Gå til innhold

Beroliggende medisiner mot angst og tvangstanker


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Fionys skrev:

Hva er årsaken til at du ikke vil gå til behandling? Med hjelp kan du lære deg hvordan du kan håndtere disse dagene du føler deg dårlig slik at de blir bedre. 

Ikke alle som klarer nyttegjøre seg av behandlig, eller i det hele tatt får tilbud om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Trine skrev:

Nei, men angst og tvangstanker er det mange som blir friske, eller ihvertfall langt bedre av. Benzo bør ikke være førstevalget, med mindre det er snakk om f.eks flyskrekk og man er ute og flyr en sjelden gang.

Hvis en får tilbud om behandlig så. Men det er det ikke alle som gjør. 

Ellers er det ikke som får noe som helst ut av å sitte «å prate» med en «behandler». Benzo virker. Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fionys skrev:

Hva er årsaken til at du ikke vil gå til behandling? Med hjelp kan du lære deg hvordan du kan håndtere disse dagene du føler deg dårlig slik at de blir bedre. 

Jeg ønsker ikke å prate om hva det gjelder. Ønsker å bli kvitt det uten å prate om det. I kveld har jeg drukket en boks øl . Får lov når det er helg. Og da blir jeg mer likegyldig til de ting som er sårt for meg. Så da bryr det meg ingenting å prate om det. Men jeg er glad for å bare føle en indre ro slik som jeg gjør med en boks øl. Kunne tenke meg det i medisinform.. pille istedet for å trøste meg med øl når jeg er full i tvangstanker og angst. Det demper angsten og da roer tvangstankene seg også. Liker ikke å sitte å fortelle alt jeg føler til en fremmed person. Men vet at det jeg føler er nok ikke så rart og spesiellt. Vi er alle sårbare. Men har ikke lyst å bruke tid på terapi. Derfor tenker jeg : pille hver gang jeg blir skikkelig stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gråstein skrev:

Hvis en får tilbud om behandlig så. Men det er det ikke alle som gjør. 

Ellers er det ikke som får noe som helst ut av å sitte «å prate» med en «behandler». Benzo virker. Garantert.

Enig med deg i at mange får ikke tilbud om behandling. Jeg spurte legen tidligere men han sa at dette skulle jeg klare selv. Men jeg skal forsøke igjen. Og spørre etter Benzo... Om det kunne være mulig å få noe sånnt mot angstanfallene mine.  Og tvangstankene som kan være som en låst sirkel som man ikke finner vei ut av på de verste dagene. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gråstein skrev:

Hvis en får tilbud om behandlig så. Men det er det ikke alle som gjør. 

Ellers er det ikke som får noe som helst ut av å sitte «å prate» med en «behandler». Benzo virker. Garantert.

Ikke på DPS nei, det er beregnet på de litt mer kompliserte tilfellene. Men som jeg skrev til @Mina1 , kommunene har et lavterskeltilbud, beregnet nettopp på tilfeller som henne. 

Nei, det er ikke alle som får noe ut av behandling, det vet man ikke før man har prøvd. Men de fleste som sliter litt med angst, uten å ha andre diagnoser som ikke kan behandles, blir bedre av terapi. Så å bare dele ut vanedannende medisiner, sånn helt uten videre, syns jeg er ansvarsløst. I hvert fall når det finnes behandling, som ikke er vanedannende, og som kan gjøre at hun faktisk fungerer også på de dårlige dagene.

Det står også i legemiddelhåndboka at benzo ikke skal være førstevalget, og det skal kun være kortvarig behandling mot angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mina1 skrev:

Enig med deg i at mange får ikke tilbud om behandling. Jeg spurte legen tidligere men han sa at dette skulle jeg klare selv. Men jeg skal forsøke igjen. Og spørre etter Benzo... Om det kunne være mulig å få noe sånnt mot angstanfallene mine.  Og tvangstankene som kan være som en låst sirkel som man ikke finner vei ut av på de verste dagene. 

Kan hende jeg bommer på kommunen du bor i, men i så fall kan du jo bare søke selv, på riktig kommune. Du trenger ikke engang gå via legen. https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/helse/helsetjenester/hjemmesykepleie/psykiske-helsetjenester-i-kommunen

Jeg skjønner at det virker mye enklere å bare putte i seg en pille, men på lang sikt er det mye bedre å faktisk jobbe med problemet. Det er nok av eksempler på folk som har fått ødelagt livet sitt pga benzo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg ønsker ikke å prate om hva det gjelder. Ønsker å bli kvitt det uten å prate om det. I kveld har jeg drukket en boks øl . Får lov når det er helg. Og da blir jeg mer likegyldig til de ting som er sårt for meg. Så da bryr det meg ingenting å prate om det. Men jeg er glad for å bare føle en indre ro slik som jeg gjør med en boks øl. Kunne tenke meg det i medisinform.. pille istedet for å trøste meg med øl når jeg er full i tvangstanker og angst. Det demper angsten og da roer tvangstankene seg også. Liker ikke å sitte å fortelle alt jeg føler til en fremmed person. Men vet at det jeg føler er nok ikke så rart og spesiellt. Vi er alle sårbare. Men har ikke lyst å bruke tid på terapi. Derfor tenker jeg : pille hver gang jeg blir skikkelig stresset. 

Du blir ikke kvitt det med benzo, du bare fjerner symptomene for en kortere periode. Eneste forskjellen på å fjerne symptomene med benzo enn med øl, er at benzo er reseptbelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gråstein skrev:

Ikke alle som klarer nyttegjøre seg av behandlig, eller i det hele tatt får tilbud om det.

Det er et poeng. For det er ikke alltid/ alt behandling hjelper mot. Selv om jeg mener det bør prøves da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Caprioli skrev:

For å være helt ærlig så tror jeg behovet for oppmerksomhet rundt lidelse er større enn det reelle behovet for hjelp og behandling.

??????

Anonymkode: f82ec...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 den 22.11, Mina1 skrev:

Jeg tenker på en eller annen pille i ny og ne. Altså når jeg sliter som verst som mål med å stoppe det. 

Det er for å greie å håndtere og redusere antall dager du er nede du trenger terapeutisk behandling. Benzo eller alkohol er bare et plaster over et åpent sår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange medisiner som kan virke mot tvangslidelse.

Førstevalg er vel å prøve SSRI i høy dose (maks tolererte dose) i 3 måneder. Noen får bedre effekt av klomipramin (et gammelt antidepressiv) enn SSRI uten at man helt vet hvorfor. Men denne har ofte mer bivirkninger. Dette hjelper 50-70%

Hvis dette har feilet, er det mulig å legge til et AP i middels dose. Noen hevder at Risperdal virker noe bedre enn andre AP.

Hvis dette ikke virker, kan det hjelpe med Lamictal eller Lyrica. Det finnes også alternative behandlingsmetoder som memantin (et demensmiddel), Topimax eller inositol. Dessverre er det sjeldent at medisiner fører til fullstendig symptomfrihet, men de kan være god hjelp.

Å bruke benzo/alkohol (sidestiller disse) mot en kronisk lidelse er ikke så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...