Gå til innhold

Fikk si opp arbeidstagere med svært høyt sykefravær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En uheldig utvikling for de med dårlig helse? Samtidig messer politikerne på mantraet om "arbeidslinja", mens de syke blir kasteball i systemet. Forstå det den som kan.

https://www.an.no/jobb/okonomi-og-naringsliv/sykdom/fikk-si-opp-arbeidstagere-med-svart-hoyt-sykefravar/s/5-4-702739

Fire arbeidsgivere vant frem i lagmansretten i 2017 med å si opp ansatte med svært høyt sykefravær.

Felles for dommene er at retten har, basert på omfang, hyppighet og varighet av sykefraværet, konkluderte med at sykdomsfraværet også vil vedvare i fremtiden. Derfor kan ikke ansvaret lenger ligge på arbeidsgiver, men må overtas av fellesskapet.

Elin Ørjasæter, redaktør for nettavisen Arbeidsnytt ved Høyskolen Kristiania, er positiv til de fire dommene.

- Jeg er ikke bekymret for at det skal bli for lett å si opp sykmeldte, jeg tror heller dette er en nødvendig utvikling. Mange arbeidsgivere har fått nok av å måtte ta ansvaret for sykefravær som åpenbart burde vært samfunnets ansvar. Det virker helt opplagt for meg at flere av disse menneskene dommene omtaler burde hatt en uførediagnose, eller i alle fall en delvis uførediagnose, sier Ørjasæter til Nettavisen.

Anonymkode: a8c93...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En uheldig utvikling for de med dårlig helse? Samtidig messer politikerne på mantraet om "arbeidslinja", mens de syke blir kasteball i systemet. Forstå det den som kan.

https://www.an.no/jobb/okonomi-og-naringsliv/sykdom/fikk-si-opp-arbeidstagere-med-svart-hoyt-sykefravar/s/5-4-702739

Fire arbeidsgivere vant frem i lagmansretten i 2017 med å si opp ansatte med svært høyt sykefravær.

Felles for dommene er at retten har, basert på omfang, hyppighet og varighet av sykefraværet, konkluderte med at sykdomsfraværet også vil vedvare i fremtiden. Derfor kan ikke ansvaret lenger ligge på arbeidsgiver, men må overtas av fellesskapet.

Elin Ørjasæter, redaktør for nettavisen Arbeidsnytt ved Høyskolen Kristiania, er positiv til de fire dommene.

- Jeg er ikke bekymret for at det skal bli for lett å si opp sykmeldte, jeg tror heller dette er en nødvendig utvikling. Mange arbeidsgivere har fått nok av å måtte ta ansvaret for sykefravær som åpenbart burde vært samfunnets ansvar. Det virker helt opplagt for meg at flere av disse menneskene dommene omtaler burde hatt en uførediagnose, eller i alle fall en delvis uførediagnose, sier Ørjasæter til Nettavisen.

Anonymkode: a8c93...ebf

Jeg vet at arbeidsgivere setter høy pris på at man ikke er syk. Det er et pluss i margen, selv om de ikke sier det. Men jeg kan egentlig forstå det. Men samtidig så kan man ikke hjelpe for at man blir syk. 

Jeg har mange ganger følt at jeg burde være hjemme fra jobben, men jeg går allikevel. Skal mye til for at jeg holder meg hjemme. Jeg føler også en plikt. Plikt for å hjelpe til uansett om formen er dårlig. Men iblant så har man ikke et eneste valg, og det er jo kjipt for de som blir syke om de kan miste jobben pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det går an å gjøre sånn med folk som er sykemeldt.Det er jo aldri for ingenting. Tar dyp avstand fra slik rettsforatåelse. Men å sparke folk som ligger nede er visst bare OK i dag. Ikke rart folk flest mister interesse for politikk. Man får lett inntrykk at alt bare er helt " honkey tooncky".

 

Anonymkode: cd06d...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart det går an å gjøre sånn med folk som er sykemeldt.Det er jo aldri for ingenting. Tar dyp avstand fra slik rettsforatåelse. Men å sparke folk som ligger nede er visst bare OK i dag. Ikke rart folk flest mister interesse for politikk. Man får lett inntrykk at alt bare er helt " honkey tooncky".

 

Anonymkode: cd06d...35c

Derfor det er viktig å engasjere seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skape litt balanse: Nå var jo dette helt spesielle tilfeller, og de var oppe i retten, det var ikke sånn at arbeidsgiver bare sa dem opp og slapp unna med det uten videre. 

I alle tilfellene hadde arbeidsgiver strukket seg svært langt for å oppfylle kravene til tilrettelegging for å unngå nye sykefravær.  Likevel var fraværet på nærmere 40 prosent av tiden i år etter år.  I det ene tilfellet hadde den ansatte nektet alle tilbud om tilrettelegging og omplassering og vært sykemeldt i 7 av 21 år. 

Retten har ikke funnet noe som tyder på at situasjonen kommer til å forandre seg, arbeidsgiver må altså regne med at den ansatte kommer til å fortsette å ha fravær på over 1/3 av tiden.  Arbeidslivet bør ha spesielle ordninger hvis man skal forlange at slike tilfeller skal være i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så skremt inntil det inviladiserende hvordan det er gått opp for meg mer og mer først nå i siste del av livet hvordan helse er nøkkel til alt i livet for oss alle i absolutt alle situasjoner. Jeg var ikke klar over det som ung hvordan dette er blitt tilfelle. En persons helse er nøkkel til alt slik det nå er. Solidaritet med de svakeste er glemt. Blir man utsatt for noe er det bare å luske bort med halen mellom bena. Nytter ikke engang å møte opp personlig for å argumentere mot kanskje et vedtak. Det er ikke noe sted å møte.

Anonymkode: cd06d...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nytter ikke engang å møte opp personlig for å argumentere mot kanskje et vedtak. 

Ethvert vedtak fra det offentlige kommer skriftlig med lange avsnitt om klagerett? Man må riktignok klage skriftlig også. Det kan du få hjelp til hos NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...