Gå til innhold

Ny stor metastudie viser at antidepressiva virker


Caprioli

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært debattert hvorvidt antidepressiva fungerer bedre enn placebo, men nå viser en ny, stor metastudie at jo -- AD fungerer.

Studien har tatt syv år, er basert på over femhundre tidligere forsøk og er publisert i The Lancet.

Engelske The Guardian har en bra oppsummering.

8eozOPf.png

 

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

innlagtonline

Ok det var bra ville jo vært tidenes svindel om de ikke virket litt positivt på depresjon i snitt :P 

 

Ser at det står at 81% at studiene de brukte har høy eller moderat vurdering av "bias", så vil anta at effekten er noe overdrevet biasen er vel som regel at legemiddelfirmaene betaler for masse studier når de forsøker å få legemiddelet godkjent og kaster de som fremstiller effekten lavest og publiserer de studiene som viser best effekt, selv med redelige forskere vil det være stor varians fra studie til studie så vil tro dette påvirker litt og at effekten vil være noe lavere enn den grafen der sånn reellt sett

Og så er vel det nedsider også på andre områder enn depresjonskriterier, hadde vært fint med en "livskvalitetsvurdering" som både la sammen positive effekter som reduksjon i depressive symptomers intensitet med negatvie symptomer som andre negative bivirkninger som er plagsome, og helst uten bias.

 

edit: ser at de skriver at de brukte alle upubliserte studier de "kunne finne" så som lekmann vet jeg ikke hva det vil si jeg vet ikke hvor godt disse legemiddelfirmaene gjemmer studier de misliker vet ikke prosedyrene der jeg men de har nok gjemt unna en del vil jeg tro ihvertfall

 

edit2: håper de tok en del i studien hvor de sammenlignet effekten av medisinene i de publiserte studiene vs de upubliserte studiene de klarte å finne, det hadde vært litt artig å se :P 

Endret av innlagtonline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caprioli skrev:

Det har lenge vært debattert hvorvidt antidepressiva fungerer bedre enn placebo, men nå viser en ny, stor metastudie at jo -- AD fungerer.

Studien har tatt syv år, er basert på over femhundre tidligere forsøk og er publisert i The Lancet.

Engelske The Guardian har en bra oppsummering.

8eozOPf.png

 

Kan vi stole på studiene? Hvem har finansert dem?

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat betryggende:

New treatments are badly needed, the experts say. Most of the drugs in the study are known as SSRIs, which are thought to work by increasing levels of a chemical messenger called serotonin in the brain, but nobody knows for certain. “We don’t have any very precise treatments for depression at this point in time,” said Geddes.

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mengder av mennesker over hele verden som får god hjelp av antidepressiva, så det var godt å få en skikkelig bekreftelse.

Folk kommer til å få enda bedre hjelp med tiden, nå som det er vist at effekten den enkelte har av SSRI avhenger av gener. Da kan de dyktige folka som jobber med slikt lage mer treffsikre medisiner, og de som ikke har hjelp av en type antidepressiva kan slippe å forgjeves teste den, men få noe annet som virker bedre for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kalevaala skrev:

Det er jo mengder av mennesker over hele verden som får god hjelp av antidepressiva, så det var godt å få en skikkelig bekreftelse.

Folk kommer til å få enda bedre hjelp med tiden, nå som det er vist at effekten den enkelte har av SSRI avhenger av gener. Da kan de dyktige folka som jobber med slikt lage mer treffsikre medisiner, og de som ikke har hjelp av en type antidepressiva kan slippe å forgjeves teste den, men få noe annet som virker bedre for dem. 

Jeg har gått på AD i mer enn 12 år, og stort sett følt meg som en likeglad zombie. Nå kuttet jeg ut i romjulen, og kan ikke huske sist gang jeg har følt meg så fokusert, oppegående, våken og tilstede.

Aldri mer!

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bli deprimert av å gå rundt som en likeglad Zombi også. 

Anonymkode: f8cc5...b54

Noen ganger er kuren verre enn sykdommen.

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat betryggende:

New treatments are badly needed, the experts say. Most of the drugs in the study are known as SSRIs, which are thought to work by increasing levels of a chemical messenger called serotonin in the brain, but nobody knows for certain. “We don’t have any very precise treatments for depression at this point in time,” said Geddes.

Anonymkode: 75475...0e5

Vi vet per i dag lite om hva depresjon er, sånn rent biologisk inne i hjernen, noe som også gjør at behandlingene er litt "vi skøyt med kanon og det ser ut som vi traff. litt."

Men, det er lys tunnelen, blant annet har kinesiske forskere identifisert relevante punkter i rottehjerner (New studies zero in on roots of depression and why ketamine reverses it - Ars Technica). Kanskje om 10-20 år har vi mer målrettet behandling på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

@Caprioli: Det er stygt av deg å forvirre folk med fakta. La dem ha sine feiloppfatninger i fred :-)

Det må være lov å være kritisk og ikke sluke alt rått.

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være lov å være kritisk og ikke sluke alt rått.

Anonymkode: 75475...0e5

Enig 

Anonymkode: 9b868...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når et av verdens tyngste, uavhengige forskningsmiljøer på området publiserer en svært grundig og velforankret metastudie i The Lancet er det nok best å være kritisk, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caprioli skrev:

Når et av verdens tyngste, uavhengige forskningsmiljøer på området publiserer en svært grundig og velforankret metastudie i The Lancet er det nok best å være kritisk, ja ;)

Jeg har ikke fått svar på hvem som har finansiert studiene.

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått svar på hvem som har finansiert studiene.

Anonymkode: 75475...0e5

Det er fritt frem å undersøke. Det er ikke min rapport, jeg bare sier at dette er av de tilfellene som slår meget svakt ut på min skepsisradar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Caprioli skrev:

Det er fritt frem å undersøke. Det er ikke min rapport, jeg bare sier at dette er av de tilfellene som slår meget svakt ut på min skepsisradar.

Så vidt jeg kan se er de fleste finansiert av legemiddelprodusentene. Og da er jeg meget skeptisk.

Anonymkode: 75475...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Verd å merke seg at de gamle trisykliske antidepressivaene fortsatt er de mest effektive. De har sin plass når andre medikamenter ikke virker, og særlig ved melankolske depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...