Gå til innhold

Flere skilsmisser og færre og færre par gifter seg - Et samfunn i oppløsning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det må være noe riv ruskende galt med samfunnet i dag når så mange barn og unge sliter med tildels alvorlig psyske problemer. Jeg tror mye var mer stabilt og bedre for barna i gamle dager.

Anonymkode: 69546...d08

Ja, enig i at det er bekymringsverdig at så mange unge sliter psykisk. På mange måter og fra ulike hold stilles det nok store krav til de unge, og en del føler de kommer til kort. Men jeg tror årsakene til dette er sammensatte, og at det ikke bare kommer av de høye skilsmissetallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.2.2018 den 15.52, AnonymBruker skrev:

 

Hva tenker dere om dette? Stakkars barn som skal vokse opp slik er min tanke. Er det et samfunn i oppløsning vi ser?

Anonymkode: 69546...d08

Jeg tenker to ting:

1.) De to viktigste årsakene til at det er slik, er at vi er uavhengige nå.  Vi er ikke avhengig av en partner annet enn for å dekke våre følelsesmessige behov. Derfor er det lettere å gå.  Og så lever vi lengre. Det går i teorien an å feire to sølvbryllup i løpet av et liv.  Dette er virkeligheten.  Den får vi ikke gjort noe med, men må forholde oss til den på best mulig måte.


2.) Når det nå er slik at mange blir skilsmissebarn i Norge, blir de det i den tryggeste, beste tiden og landet, og derfor går det bra med de aller fleste.  

Svaret på spørsmålet ditt er nei. Det er ikke et samfunn i oppløsning vi ser. Tvert i mot.

Besteforeldrene og oldeforeldrene til barna våre, de levde i et samfunn i oppløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det et uttrykk for at folk flest ikke lenger er så " rotnorske".

Anonymkode: 873c2...adb

Dette skjønte jeg ikke. Kan du utdype hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man skulle ta seg sammen, la være å skille seg for barnas skyld, ihvertfall vente til de har forlatt redet?

Anonymkode: 69546...d08

Tenker du det samme om de som ikke er i jobb også? At de bare skal ta seg sammen for barnas skyld? Og hva mener du ift foreldre med psykiske plager eller diagnoser? Forskning viser jo at barn har det best i et hjem der foreldrene er psykisk stabile og i jobb?

Jeg syns du forenkler veldig, og det er derfor jeg utfordrer deg. 

Uten at jeg egentlig tror det er viktig: Jeg bor selv sammen med mitt barns far på 23. året, så jeg har ingenting jeg har behov for å forsvare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Tenker du det samme om de som ikke er i jobb også? At de bare skal ta seg sammen for barnas skyld? Og hva mener du ift foreldre med psykiske plager eller diagnoser? Forskning viser jo at barn har det best i et hjem der foreldrene er psykisk stabile og i jobb?

Jeg syns du forenkler veldig, og det er derfor jeg utfordrer deg. 

Uten at jeg egentlig tror det er viktig: Jeg bor selv sammen med mitt barns far på 23. året, så jeg har ingenting jeg har behov for å forsvare. 

Du kan ikke sammenligne det der. Det er alt for lett å skille seg i våre dager.  Fra 10% i 1960 til over 50% nå. Folk må rett og slett ta seg sammen.

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne det der. Det er alt for lett å skille seg i våre dager.  Fra 10% i 1960 til over 50% nå. Folk må rett og slett ta seg sammen.

Anonymkode: 69546...d08

Poenget mitt er at det ikke alltid er bare å ta seg sammen, selv om man ikke alltid leverer ideelt eller optimalt.

Kan du forresten dokumentere at skilsmisse nødvendigvis påvirker barns psykiske eller fysiske helse negativt? Jeg er ikke så sikker på at du har rett skjønner du. Som flere har vært inne på er nok dette mer nyansert enn det du argumenterer for her.

Ps. I India er det under 2% som er skilt. Betyr dette at det er bedre å være barn i India tror du?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Kayia skrev:

Poenget mitt er at det ikke alltid er bare å ta seg sammen, selv om man ikke alltid leverer ideelt eller optimalt.

Kan du forresten dokumentere at skilsmisse nødvendigvis påvirker barns psykiske eller fysiske helse negativt?

Ja, det finnes en masse undersøkelser som dokumenterer dette.

https://forskning.no/helse-depresjon-barn-og-ungdom-psykologi-sosiale-relasjoner/2008/02/kva-gjer-ei-skilsmisse-med

Både unge og vaksne barn som har opplevd at foreldra deira har skilt lag, har fleire psykiske plager enn dei som ikkje har skilte foreldre

- Dei som har skilte foreldre, har fleire symptom på angst og depresjon. Dei har eit lågare velvære, og dei har fleire skoleproblem. Funna mine er godt i tråd med internasjonal forsking.

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=251498&a=3

En rekke undersøkelser har funnet at foreldres skilsmisse er forbundet med fire typer av negative effekter for barna:

  • Flere psykiske lidelser preget av angst og depresjon, og gjerne mer hos jenter enn hos gutter.
  • Mindre utdannelse, og da helst for guttene sin del.
  • Flere kroppslige lidelser – og ifølge enkelte undersøkelser – kortere levetid.
  • Flere skilsmisser i egne parforhold senere.

En undersøkelse utført av forskerne Paul Amato og Jacob Cheadle fra universitetet i Pennsylvania fant at foreldres skilsmisse ikke bare virket negativt på barna, men også på barnebarna, med mindre utdannelse, flere negative følelsesmessige belastninger og flere negative relasjoner til begge foreldrene

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/mKGw0/Skilsmissebarn-har-flere-psykiske-plager

https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/skilsmissebarns-mentale-helse/

http://www.sinnetshelse.no/artikler/skilsmisse_barn.html

6 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg er ikke så sikker på at du har rett skjønner du. Som flere har vært inne på er nok dette mer nyansert enn det du argumenterer for her.

Ps. I India er det under 2% som er skilt. Betyr dette at det er bedre å være barn i India tror du?

Nei, men det er sikkert bedre å være barn av gifte foreldre i India.

Anonymkode: 69546...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...