Gå til innhold

Hva slags diagnose er dette? Psykopati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg mislikter andre mennesker og mener de er imbesile idioter og mener menneskeheten er en kvalmende parasitt.

Anonymkode: 589c5...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nok litt mer til, enn én litt asosial mening, for å smykke seg med en sånn diagnose. 

Anonymkode: ff4d9...840

Må absolutt si meg enig (selv om "smykke" kanskje kan diskuteres).

 

Først, det står utrolig mye tull om dette tema på nett. Både artikler og forum burde tolkes kritisk, ikke minst "tester" som gjerne er laget i kjelleren til mamma for å tjene penger.

1. Psykopati er ingen diagnose i det moderne europeiske diagnosesystemet ICD-10 (se dyssosial personlighetsforstyrrelse (EU), asosial personlighetsforstyrrelse bl.a. (US)). " Historisk sett har psykopati vært et samlebegrep for lidelser hvor intelligensen er normal, og der det ikke er sikre holdepunkter for de vanlige symptomer på psykisk lidelse slik som angst, depressive eller psykotiske symptomer " jf. SML

2. Dyssosial personlighetsforstyrrelse er som ordlyden tilsier en personlighetsforstyrrelse. Ergo må vilkår for dette oppfylles i første omgang. "Vi kaller det personlighetsforstyrrelse dersom personligheten over tid avviker betydelig fra hva man forventer i en gitt kultur og i tillegg medfører at man fungerer dårligere mellommenneskelig og psykososialt" jf. NSP.

3. Dyssosial personlighetsforstyrrelse er en antatt kronisk lidelse som må være tilstedeværende før vedkommende er 15 år eller yngre. Les om diagnosen med streng kildekritikk og bruk ICD-10 som utgangspunkt.

Dersom tankene dine rundt andre vedvarende hemmer eller skaper problemer for deg i hverdagen, anbefaler jeg å snakke med en lege om dette, da mtp. utreding for personlighetsforstyrrelser.

Det finnes mange mennesker som bl.a. er asosiale, egoistiske, uempatiske, voldelige osv. osv., UTEN å være såkalte "psykopater".

Husk at det ikke en personlighetsforstyrrelse å f.eks. være en egoistisk drittsekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar innover seg den store kostnadsveksten i absolutt alt i dag. tror jeg.Kanskje psykiatriens måte å spare penger på. Diagnosen kan ikke misforstås og kan ikke bli mer farlig og alvorlig. Men hvor fruktbar er en sånn diagnose hvis den bare ikke er riktig da. Jeg tror alle mennesker utvikler seg og er i vekst selv om det ikke alltid er like synlig for alle andre fra vugge til grav. Menneskeslekten er helt spesielle sånn tror jeg. En annen sak er jo at psykiatrien føler sikkert mye ansvar for at vi ikke skal få mere  vold og traumer også i vårt samfunn. At det da kommer opp mange nye problemer til debatt. For å aktivisere oss mentalt kanskje. Man gjør seg så mange tanker i dag når man hører og ser media. Alt dreier seg om penger ofte.

Anonymkode: 9357b...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg mislikter andre mennesker og mener de er imbesile idioter og mener menneskeheten er en kvalmende parasitt.

Anonymkode: 589c5...797

Har en slik person på jobb. Hun er sint på verden og det går utover andre. 

Anonymkode: 94166...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, påstanden din om at formålet med diagnosesystemet er å spare penger stemmer ikke, systemet er ikke nytt. Mener du skal lete lenge etter noen med en offisiell diagnose som "psykopat" i Norge.

Formålet med sammenslåing av div. diagnoser som psykopat, sosipat, narsissist osv. er problematikken tilknyttet overlapping av symptomer. Det er vanskelig å skille disse personlighetene fra hverandre. Dermed kan diagnosen din "psykopat" i høyeste grad misforstås.

I USA er diagnosene noe mer adskilt, og det er impulser fra dette diagnosesystemet som smitter over til Europa via div. medier.

Endret av Dysso.P.88
Manglende sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange tar innover seg den store kostnadsveksten i absolutt alt i dag. tror jeg.Kanskje psykiatriens måte å spare penger på. Diagnosen kan ikke misforstås og kan ikke bli mer farlig og alvorlig. Men hvor fruktbar er en sånn diagnose hvis den bare ikke er riktig da. Jeg tror alle mennesker utvikler seg og er i vekst selv om det ikke alltid er like synlig for alle andre fra vugge til grav. Menneskeslekten er helt spesielle sånn tror jeg. En annen sak er jo at psykiatrien føler sikkert mye ansvar for at vi ikke skal få mere  vold og traumer også i vårt samfunn. At det da kommer opp mange nye problemer til debatt. For å aktivisere oss mentalt kanskje. Man gjør seg så mange tanker i dag når man hører og ser media. Alt dreier seg om penger ofte.

Anonymkode: 9357b...3fd

Vel, påstanden din om at formålet med diagnosesystemet er å spare penger stemmer ikke, systemet er ikke nytt. Mener du skal lete lenge etter noen med en offisiell diagnose som "psykopat" i Norge. 

Formålet med sammenslåing av div. diagnoser som psykopat, sosipat, narsissist osv. er problematikken tilknyttet overlapping av symptomer. Det er vanskelig å skille disse personlighetene fra hverandre. Dermed kan diagnosen din "psykopat" i høyeste grad misforstås. 

I USA er diagnosene noe mer adskilt, og det er impulser fra dette diagnosesystemet som smitter over til Europa via div. medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting har lett for å gå i arv.Også holdninger til andre mennesker. Muligens noe du har hørt om av skolekamerater eller i hjemmets lune rede om en type mennesker.????

Anonymkode: 9357b...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på en sosiopat og en psykopat? Forskjellige ord for det samme?

 

Psykopat er noe alle slenger rundt seg med. Jeg har selv gjort det. haha

I ungdommen var jeg en rønner, og hadde nok pseudopsykopatisk schizofreni. Som jeg vokste av meg (pseudopsykopatien altså, ikke schizofrenien).

Anonymkode: b3902...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ting har lett for å gå i arv.Også holdninger til andre mennesker. Muligens noe du har hørt om av skolekamerater eller i hjemmets lune rede om en type mennesker.????

Anonymkode: 9357b...3fd

Hæ? Det forstod jeg ikke. Hva mener du jeg har hørt fra skolekamerater? :) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg mislikter andre mennesker og mener de er imbesile idioter og mener menneskeheten er en kvalmende parasitt.

Anonymkode: 589c5...797

Dette alene gir ikke grunnlag for å si noe om diagnose. Har du hatt slike tanker hele livet, eller er det noe som har dukket opp i voksen alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker betegnelsen psykopati på alt de vil ta avstand fra. Andre sier at i moderne fagtermer heter det sosiopat og er mye mer sykdomsrelaterte ."Den onde" kommer visst ibare ngen forbi. Kanskje er det inkarnaliseringen av seg selv man kjenner på. Vondt og vanskelig å støte på sånne mennesker i livet og attpå til kanskje mange av dem tenker jeg. Vanskelig å komme videre etter noe sånt.

Anonymkode: 9357b...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kupton skrev:

Dette alene gir ikke grunnlag for å si noe om diagnose. Har du hatt slike tanker hele livet, eller er det noe som har dukket opp i voksen alder?

Dukket opp i voksen alder, og bare i dårlige perioder.

Anonymkode: 589c5...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig forskjellen på en sosiopat og en psykopat? Forskjellige ord for det samme?

 

Psykopat er noe alle slenger rundt seg med. Jeg har selv gjort det. haha

I ungdommen var jeg en rønner, og hadde nok pseudopsykopatisk schizofreni. Som jeg vokste av meg (pseudopsykopatien altså, ikke schizofrenien).

Anonymkode: b3902...cc7

Både og. Begge vil få diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse. Men der en regner at soiopatene har blitt som de er blitt pga traumer etc. De er mindre manipulerende og fasadefokuserte. Mer åpent empatiløs hensynsløs drittsekk.

Anonymkode: ff4d9...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kupton skrev:

Og de dårlige periodene, er det depresjoner?

Vet ikke. Det varer ofte i kun noen dager, kanskje det bare er dårlig humør pga asperger problematikk og en dårlig livssituasjon.

Anonymkode: 589c5...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...