Gå til innhold

Kan vrangforestillinger gi grunnlag til sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mye med at jeg iblant det som minner om vrangforestillinger. Jeg får veldig med angst etterpå men forstår at det må være usant og at det er kun i hode mitt. Og at det er angsten som skaper det. 

Jeg føler at jeg ikke klarer å prestere så bra som jeg ellers hadde gjort pga det. Er dette noe som gir grunnlag for sykemelding frem til jeg får mer bukt med det?.

Jeg har fått en time hos legen. Har kun angstnevrose som diagnose fra tidligere  

Anonymkode: 08897...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hvordan du fungerer som avgjør hvorvidt du skal ha sykmelding.

Men for ordens skyld: Det du beskriver er ikke vrangforestillinger. Det høres ut som et utslag av angst. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det er hvordan du fungerer som avgjør hvorvidt du skal ha sykmelding.

Men for ordens skyld: Det du beskriver er ikke vrangforestillinger. Det høres ut som et utslag av angst. 

Det er det jeg har og, angst. Men de mener det er pga min grunnlidelse, men hvordan vite forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det er det jeg har og, angst. Men de mener det er pga min grunnlidelse, men hvordan vite forskjell?

Hvis du mener du bli besøkt av små grønne menn fra Mars er det vrangforestillger. :huh:

Anonymkode: a24df...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det er det jeg har og, angst. Men de mener det er pga min grunnlidelse, men hvordan vite forskjell?

Du vil ikke selv stille spørsmål rundt en vrangforestilling. 

F.eks Illuminati. Du stiller ikke spørsmål rundt dette. Du er redd for Illuminati, men det er en angst som følge av det som objektivt sett er en vrangforestilling. Det er noe annet enn om du hadde vært redd for om det fantes Illuminati. Ser du forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener du bli besøkt av små grønne menn fra Mars er det vrangforestillger. :huh:

Anonymkode: a24df...7e9

Tsssss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du vil ikke selv stille spørsmål rundt en vrangforestilling. 

F.eks Illuminati. Du stiller ikke spørsmål rundt dette. Du er redd for Illuminati, men det er en angst som følge av det som objektivt sett er en vrangforestilling. Det er noe annet enn om du hadde vært redd for om det fantes Illuminati. Ser du forskjellen? 

Er jo redd for å gå ut og, og f.eks tannlege? Vil si jeg har hatt angst hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er jo redd for å gå ut og, og f.eks tannlege? Vil si jeg har hatt angst hele livet. 

Jeg er redd for alt mulig. Jeg er redd for at det jeg tenker på er virkelighet. Har problemer å skille mellom tanker og virkelighet. Det er ganske plagsomt. Jeg mener at det gir grunnlag for sykemelding og å forsøke å få bedret helsa. Jeg fungerer dårligere på jobb pga det. 

Anonymkode: 08897...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for alt mulig. Jeg er redd for at det jeg tenker på er virkelighet. Har problemer å skille mellom tanker og virkelighet. Det er ganske plagsomt. Jeg mener at det gir grunnlag for sykemelding og å forsøke å få bedret helsa. Jeg fungerer dårligere på jobb pga det. 

Anonymkode: 08897...ddd

Kjenner meg igjen, tenker det jeg tenker er virkelig. Og på et plan er det jo det også. Jeg fungerer og dårlig pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det. Folk har så mange forskjellige oppfatninger om ting og tang også i vår tid.

ikke noe god parallell men på samme måte som mange elsker pizza mens mange synes det er pyton spise selv vegetar er det så forskjellige oppfatninger og meninger om alt ute i virkeligheten.

Anonymkode: 6d263...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, kupton skrev:

Husk: Tanker er bare tanker.

Jeg vet det innerst inne. Men jeg har iblant og ofte nok like store problemer å skille det fra virkeligheten som man har når man drømmer. 

Anonymkode: 08897...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kjenner meg igjen, tenker det jeg tenker er virkelig. Og på et plan er det jo det også. Jeg fungerer og dårlig pga det. 

Da er vi to som opplever det samme. Jeg blir redd for at det jeg tenker er virkelig. Og får panikk. Derfor sliter jeg ekstra i jobben min. 

Anonymkode: 08897...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stjernestøv skrev:

Tsssss!

Broren min tror han er Jesus. Han venter bare på å bli kallet, da skal han helbrede mennesker bare ved å ta på dem. Han er i full jobb og fungerer greit sosialt bortsett fra at han snakker mye om sine vrangforestillinger som for han er høyst reellt. Synes du det høres sykt ut? 

Anonymkode: 11985...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi to som opplever det samme. Jeg blir redd for at det jeg tenker er virkelig. Og får panikk. Derfor sliter jeg ekstra i jobben min. 

Anonymkode: 08897...ddd

Det er forståelig at du sliter i jobben da, jeg hadde ikke klart å jobbe med alt som foregår hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min tror han er Jesus. Han venter bare på å bli kallet, da skal han helbrede mennesker bare ved å ta på dem. Han er i full jobb og fungerer greit sosialt bortsett fra at han snakker mye om sine vrangforestillinger som for han er høyst reellt. Synes du det høres sykt ut? 

Anonymkode: 11985...2e7

Kan jo hende han er en healer da og alle har jo kristus i hjerte sitt, men å tro han er Jesus er vel litt drøyt. Har han latenstid og virker urolig? Det har ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Kan jo hende han er en healer da og alle har jo kristus i hjerte sitt, men å tro han er Jesus er vel litt drøyt. Har han latenstid og virker urolig? Det har ikke jeg. 

For folk som ikke kjenner han virker han normal. 

Anonymkode: 11985...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er forståelig at du sliter i jobben da, jeg hadde ikke klart å jobbe med alt som foregår hele tiden. 

Det er slik jeg har det. Jeg tror vi har det ganske likt. Jeg blir helt skremt iblant av alle de forestillingene jeg får oppi hodet mitt. Livredd. Det har noe med angst å gjøre. Har time hos lege på onsdag. Må nødt å få fortalt hvor ille det er. For her har jeg gått rundt i hele dag lamslått av skrekk pga jeg ikke alltid klarer helt å skille mellom tanker og virkelighet. Har mange sånne dager. Men noen dager er det bedre. Varierer. Men det er så vanskelig å konsentrere seg. 

Anonymkode: 08897...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For folk som ikke kjenner han virker han normal. 

Anonymkode: 11985...2e7

Ok. Som meg da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ok. Som meg da :) 

Stjernestøv : vi er som vi er. Noe er plagsomt å ha. Spesiellt levende tanker. Men vi er flere som har det. Du har det. Og jeg har det. 

Anonymkode: 08897...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...