Gå til innhold

Noen som har studert psykologi profesjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal søke studier nå, og klarer ikke helt å bestemme meg. Det står mellom:

Medisin
Sykepleie (spesialisering senere)
Psykologi

Karakterene er gode, så dette er ikke en helt urealistisk ønskeliste, i tilfelle noen lurte. Som dere ser vil jeg jobbe med mennesker. Det jeg frykter, er å velge et alt for stressende studie som fører til en alt for stressende jobb. Jeg har pratet med både medisinstudenter og sykepleiestudenter, og har fått inntrykk at at disse studiene er SVÆRT så stressende. Psykologistudenter, der i mot, har jeg ikke snakket med. Derfor lurer jeg på om noen her har innspill? Jeg er litt sårbar hvis ting blir alt for hektisk da jeg selv har en sykdom, selv om jeg fint kan leve med den. Jeg heller altså litt mot psykologi fordi jeg håper det er et ok stressnivå i dette studiet og yrket. Det er selvfølgelig stress i alle yrker, men jeg vil helst unngå de aller mest hektiske. 

:) 

Anonymkode: 83547...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør om to ting: Studiet og yrket.

Studiet: Psykologistudiet inneholder i hvert fall stress i starten. For å komme inn på profesjonsstudiet må du ha toppkarakterer fra årsenhet/grunnfag psykologi. Nest beste resultat holder ikke. Universitetsstudier av høyere grad (medisin og psykologi) er nok langt hardere og varer dobbelt så lenge som sykepleien.

Yrket: Her er nok muligheten for en roligere jobb med ordnet arbeidstid best for psykologene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Du spør om to ting: Studiet og yrket.

Studiet: Psykologistudiet inneholder i hvert fall stress i starten. For å komme inn på profesjonsstudiet må du ha toppkarakterer fra årsenhet/grunnfag psykologi. Nest beste resultat holder ikke. Universitetsstudier av høyere grad (medisin og psykologi) er nok langt hardere og varer dobbelt så lenge som sykepleien.

Yrket: Her er nok muligheten for en roligere jobb med ordnet arbeidstid best for psykologene.

Psykologistudiet er ikke lenger organisert på den måten. Nå kommer du inn på hele studiet om du har et høyt nok snitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, cilie skrev:

Psykologistudiet er ikke lenger organisert på den måten. Nå kommer du inn på hele studiet om du har et høyt nok snitt. 

Tror h*n bør oppdatere seg litt. 

Anonymkode: f6b7a...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, cilie skrev:

Jeg trodde alle universitetene hadde endret psykologistudiet til profesjonsstudium, men Tromsø har tydeligvis den gamle modellen fortsatt da. 

Hva er forskjellen på et profesjonsstudium og det gamle systemet?

Anonymkode: feda9...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på et profesjonsstudium og det gamle systemet?

Anonymkode: feda9...849

Det var jo profesjonsstudium det og - ordla meg litt dumt - men da var det mange som startet på psykologi grunnfag uten å komme videre. I dag er det slik at det ligner mer på feks medisin. Altså at du kommer inn på hele studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært profesjonsstudium. Det er det studiet som fører frem til klinisk psykolog - de som behandler personer med psykiske lidelser.

Det vi diskuterer er inntaket på dette studiet. Tidligere var det slik på alle norske universitet slik det fortsatt er i Tromsø: En tok først psykologi grunnfag som igjen var utgangspunkt for inntak på profesjonsstudiet.

Nå søker en seg direkte inn på profesjonsstudiet direkte fra videregående skole. Slik sett er den nye inntaksprosedyren lik det en f. eks. har på medisinstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så har jeg et karaktersnitt som ER godt nok for å komme inn - antageligvis. Snittet mitt er høyere enn forårets gjennomsnitt. Jeg lurte altså ikke på hvordan jeg skal komme inn, men på hvor stressende studiet og yrket egentlig er :) 

Anonymkode: 83547...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann!

Jeg skal søke studier nå, og klarer ikke helt å bestemme meg. Det står mellom:

Medisin
Sykepleie (spesialisering senere)
Psykologi

Karakterene er gode, så dette er ikke en helt urealistisk ønskeliste, i tilfelle noen lurte. Som dere ser vil jeg jobbe med mennesker. Det jeg frykter, er å velge et alt for stressende studie som fører til en alt for stressende jobb. Jeg har pratet med både medisinstudenter og sykepleiestudenter, og har fått inntrykk at at disse studiene er SVÆRT så stressende. Psykologistudenter, der i mot, har jeg ikke snakket med. Derfor lurer jeg på om noen her har innspill? Jeg er litt sårbar hvis ting blir alt for hektisk da jeg selv har en sykdom, selv om jeg fint kan leve med den. Jeg heller altså litt mot psykologi fordi jeg håper det er et ok stressnivå i dette studiet og yrket. Det er selvfølgelig stress i alle yrker, men jeg vil helst unngå de aller mest hektiske. 

:)

Anonymkode: 83547...28e

Er ikke enig med andre her at psykologi IKKE er stressende yrke men av de 3 yrkene du skisserer er det psykologi som havner på tredjeplass. Om du er sensitiv for stress ville jeg valgt et helt annet yrke.

Anonymkode: ef145...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...