Gå til innhold

Problemer etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min datter er nå 15mnd. Jeg har siden jeg fikk henne slitt med å gå på do. Jeg må hjelpe med hånden for å få avføringen ut. Jeg har også vondt under sex. Jeg kjenner også en klump i vagina(tror kansje det er den som gjør det vondt under sex). Jeg har googlet litt og finner en del likheter med noe som heter rectocele, og fremfall av livmor. Kan dette stemme? Er dette noe gynekolog kan sjekke? Jeg vil bestille time hos en privat gynekolog og ikke gå til fast lege. 

Anonymkode: 83cfd...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg glemte og skrive at jeg var hos gynekolog ca 8mnd etter fødsel. Jeg nvnte kun for hun at jeg hadde vondt under sex, men hun så ikke noe. Mente det kunne ha sammen heng med amming. Men nå er det 2mnd siden jeg sluttet og amme. Og dette er mitt andre barn, slet ikke med noe av dette etter første barn.

Anonymkode: 83cfd...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Min datter er nå 15mnd. Jeg har siden jeg fikk henne slitt med å gå på do. Jeg må hjelpe med hånden for å få avføringen ut. Jeg har også vondt under sex. Jeg kjenner også en klump i vagina(tror kansje det er den som gjør det vondt under sex). Jeg har googlet litt og finner en del likheter med noe som heter rectocele, og fremfall av livmor. Kan dette stemme? Er dette noe gynekolog kan sjekke? Jeg vil bestille time hos en privat gynekolog og ikke gå til fast lege. 

Anonymkode: 83cfd...3ee

Rectocele er jo at bakre skjedevegg "kollapser" inn i skjeden og da vil jo tykktarmen følge med og det blir vanskelig å få avføringen ut. Be fastlegen din henvise deg til gynekolog, da blir det ikke så kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver lyder som en slapphet av bakveggen av skjeden, den delen som vender mot rektum. Ja, det er hva man betegner som rectocele. (Er det slapphet i forreste skjedevegg så  blæren faller ned, betegnes det som cystocele). Rectocele medfører problem med å tømme tarmen effektivt fordi muskulaturen også er slapp. Det er dessverre en konsekvens av graviditet og fødsel, og knipeøvelser er ikke alltid effektivt for å forebygge og behandle. Du beskriver at du også har smerter ved samleie. Det er sannsynligvis ikke på grunn av rectocelet, men kan skyldes hormonmangel i skjeden. Har du fått menstruasjon tilbake? Hvis det ikke er tilfelle, synes jeg du skal se det an til du har hatt menstruasjon i noen måneder. Er det fortsatt problem, så kan en gynekolog se på det. Har du fått de barn du ønsker, er det mulig relativt enkelt å foreta en liten kirurgisk korreksjon i lokalbedøvelse hvor man strammer skjedeveggen.

Jeg synes at du skal snakke med din fastlege om problemet og få en henvisning til en gynekologisk poliklinikk som kan vurdere deg for operasjon. Det er rette veien å gå, sparer tid og penger.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...