Gå til innhold

Hvordan forklare til legen slik at han forstår alvor?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke lett å bli tvangsinnlagt ;)  Det heter forresten psykiatrisk. 

Beklager skrivefeil ;) Ja, for jeg vet at dette høres sprøtt ut laban. Tenk at jeg har gått rundt i samfunnet i 22 år med slike bilder i hodet iblant, og holdt det for meg selv.... Men det som er bra er at ingen har merket til at jeg fikk bildene, mens jeg går rett ved siden av de, og får ca et slikt anfall hver time på mine verste dager... Helt utrolig at de ikke har merket det. Men det er jo på en måte positivt, for da håper jeg på at han ikke tvangsinnlegger meg.  

Jeg vet at det er ganske alvorlig å ikke klare å skille tanker fra virkeligheten. Det inngår også i angsten min, så det kan være angsten min som bidrar til at jeg får problemer med det. Det er hva jeg tror. Samt livshendelser som blir festet og limt inn i systemet mitt som negativt og bidrar til å forverre symptomene pga dårlig selvfølelse. 

Men jeg håper han gir meg noen piller og at han tar å får gitt meg en diagnose og den hjelp jeg trenger for å leve i det "fengselet" av en situasjon. . :) . Før var jeg som sagt imot piller fordi jeg ble en gang sucidal av det, men nå er jeg for å prøve det igjen fordi jeg er så lei. Altså jeg vil ikke prøve de samme som sist, men noen nye, og noe som legen mener kan virke bedre for meg. 

Takk for at du kan betrygge meg med at det ikke er så lett å bli tvangsinnlagt ;) 

Jeg er faktisk kjempeglad for at sjefen tok meg inn på kontoret om dagen. Det fikk meg til å innse problemet mitt, og at noe må gjøres med det. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja jeg er redd for at han kan tro at jeg er en farlig person, men hadde jeg vært det så hadde det kommet frem for lenge siden. Jeg har gått med dette i 22 år. ;) . Men de sekundene hvor jeg mister meg selv, så har jeg på en måte en bevissthet i at jeg står der og gjør ingenting, og at jeg egentlig bare er svirret borte , og så våkner jeg etter få sekunder og tenker: hjelp hva skjedde... skjedde det en ulykke? skjedde det noe alvorlig med en jeg er glad i? osv.. Jeg får helt sånn panikk. Men forstår som sagt raskt at det er hjernen min og tankene som spiller meg et puss. Men så får jeg angst videre for å miste kontroll over virkelighet og tanker, og går rundt og er redd for nye anfall hele tiden. På fritiden blir jeg mye sittende i samme stilling pga det. 
Jeg kan være overalt når anfallene skjer. : Det har skjedd på kino.. og vedkommende som er med meg og sitter ved siden av meg merker ingenting mens jeg sitter skremt av å ha fått bilder i hodet. Det kan skje på jobben... og ingen merker til det annet enn jeg... og det kan skje på tannlegekontoret eller hvor som helst. Helt skremmende. Det er noe dritt å ha!. Heldigvis så har jeg hatt det i 22 år, så da blir det vel ingen mistanke om at jeg begynner å bli dement ;) . . 

Orker ikke lese alt dette ;) Det går rundt for meg i dag, har prøvd meg på 50 mg seroquel men må visst ta 75 mg. Har jo så lyst å slutte, men men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Orker ikke lese alt dette ;) Det går rundt for meg i dag, har prøvd meg på 50 mg seroquel men må visst ta 75 mg. Har jo så lyst å slutte, men men. 

Huff stakkars deg godeste flotteste stjernestøv :)  <3.  Jeg forstår deg. Jeg har ikke lyst å begynne på medisin selv pga jeg fikk ekstremt ubehagelige bivirkninger av det tidligere, men jeg har bestemt meg for å ta sjansen om han har noe nytt og bra å tilby meg. Hadde han bare hatt en pille som kunne roe dette ned for en stund... fått litt fri fra disse bildene og kroniske ubehagene. Det hadde vært deilig!. Men jeg er ikke for å gå på slikt i lengden, men jeg håper på å kunne fungere bra på jobben og i fritiden, og da må et eller annet til for å hjelpe meg til å klare det uten å måtte slite som om jeg lider av oppkastsyke hele tiden. Det er sånn jeg føler meg.... Ja du vet alt om hvordan det er å slite med sånne ting.... Det er vi to om ;) . 

Det som er tungt for meg er at jeg går på jobb for å glede jobben hver dag, slik at de slipper å skaffe vikarer. Fordi jeg ønsker å mestre, men egentlig så føler jeg meg ganske syk. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Huff stakkars deg godeste flotteste stjernestøv :)  <3.  Jeg forstår deg. Jeg har ikke lyst å begynne på medisin selv pga jeg fikk ekstremt ubehagelige bivirkninger av det tidligere, men jeg har bestemt meg for å ta sjansen om han har noe nytt og bra å tilby meg. Hadde han bare hatt en pille som kunne roe dette ned for en stund... fått litt fri fra disse bildene og kroniske ubehagene. Det hadde vært deilig!. Men jeg er ikke for å gå på slikt i lengden, men jeg håper på å kunne fungere bra på jobben og i fritiden, og da må et eller annet til for å hjelpe meg til å klare det uten å måtte slite som om jeg lider av oppkastsyke hele tiden. Det er sånn jeg føler meg.... Ja du vet alt om hvordan det er å slite med sånne ting.... Det er vi to om ;) 

Håper han kan hjelpe med noe medisin, jeg tipper en liten dose ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Håper han kan hjelpe med noe medisin, jeg tipper en liten dose ap. 

Du vet hva som hjelper på deg, og du har mye av det samme, og det er mulig at jeg får en lignende type behandling som deg. Vi lider jo litt av det samme utifra hva du har beskrevet. Dersom det er en her inne som kan si at hun kjenner seg igjen i meg så er det deg. Sammen er vi sterke ;) . 

Jeg har altså fortsatt ingen diagnose, men jeg vet at jeg har en lidelse, utifra plagene mine. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Du vet hva som hjelper på deg, og du har mye av det samme, og det er mulig at jeg får en lignende type behandling som deg. Vi lider jo litt av det samme utifra hva du har beskrevet. Dersom det er en her inne som kan si at hun kjenner seg igjen i meg så er det deg. Sammen er vi sterke ;) 

Ja sammen er vi sterke ;) Føler meg svak i dag, ganske dopet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja sammen er vi sterke ;) Føler meg svak i dag, ganske dopet...

Det er hva jeg er redd for,.. altså det at man kan føle seg svak og dopet av medisinene. Men for meg er det bedre å føle meg dopet litt ned enn å måtte gå med den panikkangsten som jeg har. Den er et mareritt i seg selv. ;) . En virkelig belastning i livet mitt som har ført meg i mye ufrivillige problemer hele tiden, og nå er det nok!. Burde egentlig takke sjefen min for at han kallte meg inn på kontoret sitt :) . Det gikk et lys opp for meg at jeg kan ikke gå rundt syk på jobben hele tiden. Jeg må bli frisk!. Så han gjorde meg en stor tjeneste!. Jeg tror faktisk at sjefen forsto at jeg sliter med noe. Det virket sånn. Selv om jeg ikke har sagt noe eller innrømmet det, så er det vel ikke noe å skamme seg over. Jeg beundrer jo deg stjernestøv, og du sliter med noe som minner om det jeg sliter med <3 . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er hva jeg er redd for,.. altså det at man kan føle seg svak og dopet av medisinene. Men for meg er det bedre å føle meg dopet litt ned enn å måtte gå med den panikkangsten som jeg har. Den er et mareritt i seg selv. ;) . En virkelig belastning i livet mitt som har ført meg i mye ufrivillige problemer hele tiden, og nå er det nok!. Burde egentlig takke sjefen min for at han kallte meg inn på kontoret sitt :) . Det gikk et lys opp for meg at jeg kan ikke gå rundt syk på jobben hele tiden. Jeg må bli frisk!. Så han gjorde meg en stor tjeneste!. Jeg tror faktisk at sjefen forsto at jeg sliter med noe. Det virket sånn. Selv om jeg ikke har sagt noe eller innrømmet det, så er det vel ikke noe å skamme seg over. Jeg beundrer jo deg stjernestøv, og du sliter med noe som minner om det jeg sliter med <3 . 

Føler meg dopet uten medisiner jeg da, og når jeg tar mindre. Vet ikke hvorfor. Jeg er ikke mye å beundre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Føler meg dopet uten medisiner jeg da, og når jeg tar mindre. Vet ikke hvorfor. Jeg er ikke mye å beundre ;) 

God bedring kjære gode stjernestøv <3. Du er bedre innimellom sant? . Du er uansett en skjønn og god person <3 . Jeg synes du er en herlig person!

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

God bedring kjære gode stjernestøv <3. Du er bedre innimellom sant? . Du er uansett en skjønn og god person <3 . Jeg synes du er en herlig person!

Tusen takk snille deg, du skriver så mye fint om meg...det rører! <3. Du er en god person :) Er bedre innimellom ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Nå har jeg skrevet en liten lapp som jeg tar med og gir han. : Tok dine råd. 

På lappen står det.  (tar den med til legen på onsdag slik at jeg slipper å sitte å måtte fortelle alt det. Det er så vanskelig å si det uten å begynne å grine. 

Problemer som bidrar med at jeg sliter i hverdagen med å prestere, på jobb, og i fritid: 

1. Sliter iblant med å skille mellom tanker og virkelighet.

2. Kronisk angst

3. Tankekjør

4. Tvangshandlinger

5 Mye daglige plager som fysiske ubehag som migrene, magesmerter, kvalme, munntørrhet og muskelstivhet - som virker til å skyldes det psykiske. 

 

Så flott at du søker hjelp Mina1. Listen din er kjempe fin. Jeg lover at du hverken havner på tvang eller på lukket avdeling, du kan ta det helt med ro. Jeg ville tatt med et punkt 6 her- du ønsker henvisning til en psykolog/psykiater. Bare som en slik "just in case",- i tilfelle han ikke forstår at dette er slitsomt å håndtere for deg (og fordi det finnes mye god hjelp som forhåpentligvis kan gjøre hverdagen din litt enklere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mina1 skrev:

Det var pga sjefen tok meg inn til samtale, som fikk meg til å forstå at jeg hadde et alvorlig problem. Han er meget godt fornøyd med meg som person, og væremåte og kundebehandling. Han ser på meg som en positiv dame som alltid er blid og hyggelig og glad. Og at jeg er en topp personlighet. Men han ser at jeg kan være litt slurvete med visse ting som han ba meg skjerpe meg på. Men han sa samtidig : du har ikke vært syk på mange år.. du stiller alltid opp for jobben... du er enestående der. Men da kom jeg på en ting: jeg klarer ikke alltid å gjøre alt så bra som jeg ville, pga jeg sliter, og det må jeg ta med lege slik at jeg får en diagnose på det, og det må gjøres noe med slik at jeg ikke har et sant helvete hver dag med belastningen av å gå rundt sånn. 

Takker for veldig gode råd og innspill laban, og jeg tror det er lurt å ikke prate for mye heller til legen om det. Jeg har begynte å innse meg selv laban. Jeg innser at jeg har et problem som jeg behøver å få bukt på. Om 2 dager skal jeg til legen, og jeg regner med at da må det tas tak altså!. Jeg skal være klar og tydelig nå. Er det lurt å notere på en lapp? eller bare si det? 

Jeg skal heller ikke skamme meg over dette. Jeg skal være stolt som våger å gjøre noe med det. 

Du skal ikke under noen omstendigheter skamme deg over å fortelle dette til legen. Rett og slett fordi det ikke er noe å skamme seg over.

Ønsker deg lykke til hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mina1 skrev:

Nå har jeg skrevet en liten lapp som jeg tar med og gir han. : Tok dine råd. Problemer som bidrar med at jeg sliter i hverdagen med å prestere, på jobb, og i fritid: 

1. Sliter iblant med å skille mellom tanker og virkelighet.

2. Kronisk angst

3. Tankekjør

4. Tvangshandlinger

5 Mye daglige plager som fysiske ubehag som migrene, magesmerter, kvalme, munntørrhet og muskelstivhet - som virker til å skyldes det psykiske. 

6. Svært dårlig selvtillit og selvbilde, og tror ikke jeg er bra nok eller ser bra nok ut

7. Har vanskelig for å sette grenser, og har derfor opplevd å bli værende i relasjoner som ikke har vært bra for meg 

Veldig fin liste! Har lagt til to punkt som jeg også tenker at du burde inkludere, og så er jeg enig med XbellaX i at du bør konkludere med et ønske om å henvises til en psykolog. Masse lykke til! :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
20 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg er redd å forklare om psykiske plager til fastlegen min. Er redd at han tror at jeg er lat og ikke har orket å ta tak i plagene mine selv. Er redd at han tror at jeg ikke har noen plager psykisk og bare syter.  Hvordan forklarte du om dine plager til legen? Holder det med å være kort? 

Jeg synes det blir helt feil at vi skal gi deg råd om hvordan du skal legge frem plagene dine. Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan du har det. 

Jeg ser deg bare utenifra og mitt inntrykk av deg i forhold til hvordan du selv oppfatter deg,  er ikke nødvendigvis den samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens :). Ja jeg tar med den listen som jeg skrev pluss mulig en eller to punkter til og leverer det til legen på onsdag. Jeg er fast bestemt på å gjøre alt som skal til for å bli frisk eller i såfall friskere. Selv om jeg ikke har noen diagnose ennå så vet jeg at min psykiske helse har det ikke bra. Og jeg skal egentlig være takknemlig for at sjefen min på jobben fikk meg til å våkne. Det fikk meg til å se alvoret av hvordan jeg har det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk folkens :). Ja jeg tar med den listen som jeg skrev pluss mulig en eller to punkter til og leverer det til legen på onsdag. Jeg er fast bestemt på å gjøre alt som skal til for å bli frisk eller i åfall friskere. Selv om jeg ikke har noen diagnose ennå så vet jeg at min psykiske helse har det ikke bra. Og jeg skal egentlig være takknemlig for at sjefen min på jobben fikk meg til å våkne. Det fikk meg til å se alvoret av hvordan jeg har det. 

Masse lykke til 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MxxM skrev:

Masse lykke til 😘

Takk :) <3. Jeg ser faktisk frem til å få sagt dette som det faktisk er til legen nå. Det kan hjelpe meg til å fungere bedre. Jeg sto over en halvtime på jobbe bevisst i dag slik at jeg får tid og ro på meg til å få gjort alle oppgavene på en grundig måte. Jeg er en pliktoppfyllende person selv om plagene mine ikke alltid er så lett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kayia skrev:

Veldig fin liste! Har lagt til to punkt som jeg også tenker at du burde inkludere, og så er jeg enig med XbellaX i at du bør konkludere med et ønske om å henvises til en psykolog. Masse lykke til! :) 

Kayia, de to punktene var faktisk ganske bra. Jeg synes spesiellt den siste: Hadde det ikke vært for disse psykiske plagene mine så hadde faktisk jeg forlatt min siste partner helt i starten av kontakten. Men på grunnlag av at min psyke har vært så ekstremt dårlig så gikk jeg ikke. Jeg aksepterte mer enn jeg hadde sunt av. Alt skyldes mine psykiske plager som jeg hadde i meg allerede før jeg møtte han, og som igjen gjorde at jeg rotet det til med en som jeg aldri skulle innvolvert meg i.  Noe som gjorde svært vondt etterpå fordi jeg vet at jeg tillot han å gå langt over mine grenser, men jeg hadde ingen grensesetting grunnet plagene mine, og derfor gjorde det ekstra vondt etterpå når jeg forsto hvor vondt jeg hadde gjort meg selv. For jeg skadet meg selv med å ikke ha grensesettingen i orden. Takk for tipset. Jeg skal føye til et lignende argument ( hvis jeg ikke skal ta det med hvis jeg får terapitimer en eller annen plass). :) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til lege i morgen, og jeg skal ta alt dette opp på skikkelig måte. Har lappen klar. Lurer egentlig fælt på hvilke diagnose man kan sitte på meg. Men gjetter at han vil kalle det angst men at jeg får problemer med å skille mellom tanker og virkelighet pga angsten. Men vi får se. Jeg vet ikke om en lege kan sitte en diagnose eller om det er kun psykriatere som kan. Er også spent om hva som blir gjort i henhold til jobben min. Jeg ønsker jo å fungere på jobb, men er spent på hva han sier om det. Jeg kan ikke risikere å få sparken pga angsten min eller psykiske ting. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Skal til lege i morgen, og jeg skal ta alt dette opp på skikkelig måte. Har lappen klar. Lurer egentlig fælt på hvilke diagnose man kan sitte på meg. Men gjetter at han vil kalle det angst men at jeg får problemer med å skille mellom tanker og virkelighet pga angsten. Men vi får se. Jeg vet ikke om en lege kan sitte en diagnose eller om det er kun psykriatere som kan. Er også spent om hva som blir gjort i henhold til jobben min. Jeg ønsker jo å fungere på jobb, men er spent på hva han sier om det. Jeg kan ikke risikere å få sparken pga angsten min eller psykiske ting. 

Diagnosen er ikke så viktig i første omgang, det som er viktig nå er at du får hjelp med det du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...