Gå til innhold

Hvordan forklare til legen slik at han forstår alvor?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Fionys skrev:

Diagnosen er ikke så viktig i første omgang, det som er viktig nå er at du får hjelp med det du sliter med.

Det er helt sant Fionys. Jeg har slitt veldig i dag. Så det passer fint å gå til legen i morgen. I dag har jeg vært på jobb, men på jobben så jobbet jeg med fulll angst for disse bildene / filmene i hodet av alvorlige katastofer som jeg er så redd for å oppleve. Men jeg fikk ingen slike bilder i dag, men hadde angst hele tiden for å få de. Og det er tungt å gå rundt å ha det sånn. Så tenkte på det: har han bare en beroliggende pille til meg så blir jeg glad. Men det er viktig å gripe fatt i problemet nå for jeg klarer jo det ikke alene. Det er altfor gale at man skal gå rundt i full angst konstant. Sånn kan man ikke ha det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Hva legen mener om saken beror jo helt og holdent på hvordan du fremstilte situasjonen.

Jeg synes det var veldig synd du ikke fikk henvisning videre, jeg tror ikke situasjonen blir bedre av seg selv.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Denne legen bagatelliserer noe som ødelegger hverdagen for deg. Be en annen lege om en ny vurdering, det har du rett til. For her hjelper det overhodet ikke å puste godt ut og roe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Da må du gjøre som legen sier :)

En ting jeg har lagt merke til er at du grubler veldig mye, jeg tror ikke det er bra for deg å diskutere deg selv så mye, for du finner bare stadig nye ting å bekymre deg for og stresse med. 

Jeg ville forsøkt å rette fokuset utover og bort fra det indre. Om det ikke hjelper tatt en ny tur til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mina1 skrev:

Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang.

Fikk du forklart at du stresser / grubler minst like mye når du har fri?  Inntrykket vi har fått her (som ikke trenger å være noen absolutt sannhet) tyder på at det ikke først og fremst er i situasjoner med mange gjøremål du stresser mest, men når du har fritid til å rette blikket innover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Xtra skrev:

Hva legen mener om saken beror jo helt og holdent på hvordan du fremstilte situasjonen.

Jeg synes det var veldig synd du ikke fikk henvisning videre, jeg tror ikke situasjonen blir bedre av seg selv.

Jeg ga han lappen som jeg skrev. Jeg klarte faktisk å begynne å grine da jeg skulle fortelle det. Men han sa at han mener jeg får disse plagene pga at jeg har for mye å stresse med om gangen. Han ba meg fokusere på en ting om gangen. Og si til meg selv hver gang bildene kommer: nå mina må du stresse ned. Du er ikke avslappet. Og puste ut. Han mener at jeg er for aktiv. Og bør senke skuldrene for ellers blir det for mye for hjernen å håndtere. Ingen psykologbehandling. Ingen medisin var aktuelt sa han. Han mente at det var viktig at jeg ikke sykeliggjør meg selv for da blir symptomene bare verre sa han. Altså han mener at jeg lider av stress og egentlig ikke angst eller noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Fikk du forklart at du stresser / grubler minst like mye når du har fri?  Inntrykket vi har fått her (som ikke trenger å være noen absolutt sannhet) tyder på at det ikke først og fremst er i situasjoner med mange gjøremål du stresser mest, men når du har fritid til å rette blikket innover. 

Ja jeg sa at jeg grubler hele tiden. Tankekjør i hundre. Han sa at det skyldes at jeg har for mye å gjøre av aktiviteter og vil rekke over alt på en gang og da blir det sånn: tankekjør og grubling. Men kaller det ikke tvangsmessig men for en stressrelatert tilstand. Føler meg litt flau av å ha gått til legen med det men jeg ville jo vite hva dette er. Jeg får roe ned så godt jeg klarer slik som han sa.

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg ga han lappen som jeg skrev. Jeg klarte faktisk å begynne å grine da jeg skulle fortelle det. Men han sa at han mener jeg får disse plagene pga at jeg har for mye å stresse med om gangen. Han ba meg fokusere på en ting om gangen. Og si til meg selv hver gang bildene kommer: nå mina må du stresse ned. Du er ikke avslappet. Og puste ut. Han mener at jeg er for aktiv. Og bør senke skuldrene for ellers blir det for mye for hjernen å håndtere. Ingen psykologbehandling. Ingen medisin var aktuelt sa han. Han mente at det var viktig at jeg ikke sykeliggjør meg selv for da blir symptomene bare verre sa han. Altså han mener at jeg lider av stress og egentlig ikke angst eller noe annet. 

Ok, da får du vel forsøke å ta rådene til etterretning, da. Og ikke minst slutte å gruble på hva du til enhver tid kunne gjort annerledes. La være å starte grubletråder her på DOL, de bidrar bare til å sementere stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Ja jeg sa at jeg grubler hele tiden. Tankekjør i hundre. Han sa at det skyldes at jeg har for mye å gjøre av aktiviteter og vil rekke over alt på en gang og da blir det sånn: tankekjør og grubling. Men kaller det ikke tvangsmessig men for en stressrelatert tilstand. 

Mitt inntrykk er ikke at det er aktivitetene som stresser deg, men snarere tankene du til enhver tid har, og kanskje særlig når du IKKE er i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Ok, da får du vel forsøke å ta rådene til etterretning, da. Og ikke minst slutte å gruble på hva du til enhver tid kunne gjort annerledes. La være å starte grubletråder her på DOL, de bidrar bare til å sementere stresset.

Lett sagt. Jeg har lett for å gruble over ting. Og det er kjipt. Men får bare forsøke å roe ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Mitt inntrykk er ikke at det er aktivitetene som stresser deg, men snarere tankene du til enhver tid har, og kanskje særlig når du IKKE er i aktivitet.

Aktiviteter stresser meg. Jeg har mye jeg tenker på å rekke over hele tiden. Jeg er i farten nå. Og det er jeg hele tiden. Jeg sitter på mobilen. Jeg er ganske aktiv. Mer enn du tror. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mina1 skrev:

Lett sagt. Jeg har lett for å gruble over ting. Og det er kjipt. Men får bare forsøke å roe ned. 

Du kan selv styre i hvilken grad du f.eks. skriver om grublingen og på den måten vedlikeholder den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg er i farten nå. Og det er jeg hele tiden. Jeg sitter på mobilen.

Du kan jo begynne med å gå 20 år tilbake i tid når det gjelder mobilbruk.  Ikke ta den fram hver gang du har to minutter med dødtid, men konsentrere deg om det som du egentlig er i gang med.  Bruk mobilen som kontaktmiddel, ikke altoppslukende informasjonskilde på toppen av andre ting.  Ta heller en halvtime ved PCen til en fast tid, slik du ville forlangt av et ukonsentrert barn. 

Dette kalles vel mindfulness i våre dager, for meg som er eldgammel faller det mer naturlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg litt at legen er så sikker i sin sak. Personlig opplevde jeg noe lignende men etter flere legetimer henviste legen meg til en psykolog. Det var først der etter en del samtaler at psykologen kunne si hva som var problemet mitt og gi meg riktig behandling. Da hadde jeg slitt lenge med psykiske plager og det hadde blitt kronisk. Det som også forundrer meg er at han kan si at du BARE har stessproblemer og at du BARE må stresse ned. Mange trenger faktisk hjelp til dette. Tror egentlig at legen tenker mer på de knappe ressursene i systemet. Det burde egentlig være nok at du ønsker å snakke med terapaut . At ikke alt dreier seg om en diagnose. Men hvis du er glad for at legen på en måte « friskmeldte « deg så skal ikke jeg rippe opp i dette. Jeg hadde virkelig unnet deg å kunne få snakke med noen og blir trist av at du blir møtt med bagatellisering og en leges personlige mening. 

Anonymkode: b198c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forundrer meg litt at legen er så sikker i sin sak. Personlig opplevde jeg noe lignende men etter flere legetimer henviste legen meg til en psykolog. Det var først der etter en del samtaler at psykologen kunne si hva som var problemet mitt og gi meg riktig behandling. Da hadde jeg slitt lenge med psykiske plager og det hadde blitt kronisk. Det som også forundrer meg er at han kan si at du BARE har stessproblemer og at du BARE må stresse ned. Mange trenger faktisk hjelp til dette. Tror egentlig at legen tenker mer på de knappe ressursene i systemet. Det burde egentlig være nok at du ønsker å snakke med terapaut . At ikke alt dreier seg om en diagnose. Men hvis du er glad for at legen på en måte « friskmeldte « deg så skal ikke jeg rippe opp i dette. Jeg hadde virkelig unnet deg å kunne få snakke med noen og blir trist av at du blir møtt med bagatellisering og en leges personlige mening. 

Anonymkode: b198c...1e2

Jeg føler meg ganske teit nå som gikk til legen med dette. Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg føler meg ganske teit nå som gikk til legen med dette. Hva mener dere ?

Det fremgår vel av svarene til de av oss som allerede har svart  i tråden. Om du ikke ser det: Nei, du er på ingen måte teit som gikk til legen med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Det fremgår vel av svarene til de av oss som allerede har svart  i tråden. Om du ikke ser det: Nei, du er på ingen måte teit som gikk til legen med dette.

Bra. Jeg følte meg så rar etterpå. Men jeg tror ikke at han legen er så god på det psykiske. Er svært godt fornøyd med han ellers men er det snakk om noen psykiske ting så virker det som om han mener at det der fikser du selv samme hvor lenge du har gått med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om du har mulighet til å betale litt selv for å få snakke med noen. Det går egentlig an å få hjelp innen få dager om man bare vil investere litt i det. Absolutt alle kan ha behov for å snakke med noen i blant. Ang stress, samlivsproblemer , angst, traumatiske opplevelser , bekymringer , lavt selvbilde osv. Jeg betalte  en privat terapaut en gang da jeg trengte hjelp til å sotere ting. Bare noen timer. Jeg har også prøvd psykolog på nettet. Det er billigere. Der skrev jeg ned det jeg strev tenkte på og fikk svar på mail. Det går også an å snakke direkte med de via nettet. Du kan da velge hvilken psykolog på listen du kan tenke deg å snakke med. De har gjerne ulike spesialfelt. Noen ganger kan det være mer tyngde i svar fra profesjonelle enn å høre på oss på nettet. Dessuten blir det bare mellom dere to. 

Anonymkode: b198c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Nå vet jeg ikke helt hvordan du fremstilte deg selv for legen, men det kan virke som om du ikke fikk godt nok frem hva du sliter med i hverdagen. Kanskje det forsvant i resten av det du fortalte?

Uansett er ikke stress bra og det kan være lurt å prøve og roe ned der du kan roe ned. Tankekjør og grubling kan minkes ved for eksempel å unngå situasjoner der du vet tankekjøret og grublingen vil øke sånn som her på på DOL. Noen ganger kan det være greit å avlede tankene og grublingen med noe annet. Av og til kan det være greit å skrive ned tankene for å få orden på de, du finner sikkert informasjon på internett om hvordan du kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...