Gå til innhold

Hvordan forklare til legen slik at han forstår alvor?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
4 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Kanskje du skal fokusere mer på den friske siden i steden for den psyke siden ? 

Tror mye ordner seg hvis du slutter å lage så mye styr og oppmerksomhet rundt deg selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på om du har mulighet til å betale litt selv for å få snakke med noen. Det går egentlig an å få hjelp innen få dager om man bare vil investere litt i det. Absolutt alle kan ha behov for å snakke med noen i blant. Ang stress, samlivsproblemer , angst, traumatiske opplevelser , bekymringer , lavt selvbilde osv. Jeg betalte  en privat terapaut en gang da jeg trengte hjelp til å sotere ting. Bare noen timer. Jeg har også prøvd psykolog på nettet. Det er billigere. Der skrev jeg ned det jeg strev tenkte på og fikk svar på mail. Det går også an å snakke direkte med de via nettet. Du kan da velge hvilken psykolog på listen du kan tenke deg å snakke med. De har gjerne ulike spesialfelt. Noen ganger kan det være mer tyngde i svar fra profesjonelle enn å høre på oss på nettet. Dessuten blir det bare mellom dere to. 

Anonymkode: b198c...1e2

Jeg tenker litt på det med privat psykolog. Kanskje jeg burde forsøkt noe sånnt. Men det er sikkert dyrt. Jeg er overrasket over hvor enkelt legen så på dette. Men han ville ikke at jeg skulle sykeliggjøre meg selv med å tro at dette er unormalt sa han. Han mener at alle kan ha litt av de samme problemene som meg. Og at det er normalt når man er i mye stress. Og at hjernen min ikke helt fikk fred og ro pga den var overbelastet av stress. Og derfor får jeg de bildene og tankene osv. Egentlig en grei forklaring men det er tungt. Men viktig å stoppe å fokusere på det tunge og finne gledene i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg tenker litt på det med privat psykolog. Kanskje jeg burde forsøkt noe sånnt. Men det er sikkert dyrt. Jeg er overrasket over hvor enkelt legen så på dette. Men han ville ikke at jeg skulle sykeliggjøre meg selv med å tro at dette er unormalt sa han. Han mener at alle kan ha litt av de samme problemene som meg. Og at det er normalt når man er i mye stress. Og at hjernen min ikke helt fikk fred og ro pga den var overbelastet av stress. Og derfor får jeg de bildene og tankene osv. Egentlig en grei forklaring men det er tungt. Men viktig å stoppe å fokusere på det tunge og finne gledene i livet. 

Det er veldig dyrt og kanskje ikke rom for det, da burde du heller bli henvist. Jeg hadde bare sagt at «jeg ønsker / trenger en terapeut å snakke med.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har vært hos legen. Han mener at dette er stressbetinget. Og at det ikke er en psykose eller noe mer enn som så. Men noe som kommer av stress. Fikk beskjed om å stresse ned og  puste ut og ikke stresse så mye i gjøremål med mange ting på en gang. Han mener at det ikke er behov for psykologhjelp. Og heller ikke medisiner. 

Syns du legen tok deg på alvor? Det virker jo ikke sånn, du burde jo få hjelp. Søke etter privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi vurderte ADHD medisiner, som hun aldri har prøvd, selv om fikk utskrevet dette av den psykiateren som utredet henne. for noen år siden. Sist da hun var hos fastlegen, så tok hun dette opp med henne. Legen bare flirte av henne og sa noe som at " du har ikke ADHD du " Legen er vikar , og hennes måte å være på da kona traff henne for første gang, ikke hilste eller presenterte seg ? Er det arroganse, makt ?  Eller er det bare skikk og bruk der hun kommer fra, nemlig Russland.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg tenker litt på det med privat psykolog. Kanskje jeg burde forsøkt noe sånnt. Men det er sikkert dyrt. Jeg er overrasket over hvor enkelt legen så på dette. Men han ville ikke at jeg skulle sykeliggjøre meg selv med å tro at dette er unormalt sa han. Han mener at alle kan ha litt av de samme problemene som meg. Og at det er normalt når man er i mye stress. Og at hjernen min ikke helt fikk fred og ro pga den var overbelastet av stress. Og derfor får jeg de bildene og tankene osv. Egentlig en grei forklaring men det er tungt. Men viktig å stoppe å fokusere på det tunge og finne gledene i livet. 

Jeg tror du skal høre mer på legen din enn på andre brukere her inne. Du har selv gjentatte ganger sagt at du klarer deg fint i hverdagen, selv om livet også kan være strevsomt innimellom. De utfordringene du beskriver har du jo mestret rimelig bra i veldig mange år, og det er ikke gitt at behandling vil gjøre livet ditt bedre. All oppmerksomheten som har blitt viet dine vansker her på forumet, ser ut til å bidra til at du blir mer stresset og at problemene øker. 

Jeg synes også at du skal prøve å gjennomføre noe du sa du ville for litt tid tilbake, du sa du ville la være å skrive så mye om ting du synes er vanskelig og i stedet delta i "positive tråder". 

Du klarer å ha omsorg for barn, du mestrer jobben din og du ser ut til å ha stor glede av løpingen din. Hold fast ved at du mestrer mye og har mange positive opplevelser, og gjør mer av det som fungerer:-)

Anonymkode: ba01a...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, cilie skrev:

Det er veldig dyrt og kanskje ikke rom for det, da burde du heller bli henvist. Jeg hadde bare sagt at «jeg ønsker / trenger en terapeut å snakke med.»

Fastlegen har kanskje erfaring med at det ikke nytter å henvise til dps med en slik begrunnelse. For å henvise til spesialisthelsetjenesten så er det nødvendig at fastlegen vurderer dette som nødvendig og hensiktsmessig. Men det er selvfølgelig en mulighet med kommunal psykiatritjeneste. 

Anonymkode: ba01a...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Syns du legen tok deg på alvor? Det virker jo ikke sånn, du burde jo få hjelp. Søke etter privat?

Jeg visste at han ville reagere slik på forhånd.... Han er fryktelig flink på fysiske ting og tang. Beste legen jeg har hatt på det, men på det psykiske så har han en tendens til å si pytt pytt... det er ingenting. Men han forsto at jeg har hatt det veldig vondt med å ha det slik i så lang tid. Men han mente at jeg måtte si til meg selv hver gang jeg fikk angsten: "Ro ned Mina... dette er ingenting å tenke på. Det er bare du som har stresset litt for mye nå, og nå må du puste ut og tenke at alt går bra, for det går bra tross at hjernen roter litt med meg når jeg er stresset". Jeg forsøker å si det til meg selv nå. Det hjelper litt, men jeg har angsten i meg ennå. Men han mener at i mitt tilfelle så trengs verken medisinering, eller psykolog. Men hvordan må det være for at det trengs? Jeg stiller meg selv det spørsmålet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen har kanskje erfaring med at det ikke nytter å henvise til dps med en slik begrunnelse. For å henvise til spesialisthelsetjenesten så er det nødvendig at fastlegen vurderer dette som nødvendig og hensiktsmessig. Men det er selvfølgelig en mulighet med kommunal psykiatritjeneste. 

Anonymkode: ba01a...57b

-Selvsagt i kombinasjon med det jeg slet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du skal høre mer på legen din enn på andre brukere her inne. Du har selv gjentatte ganger sagt at du klarer deg fint i hverdagen, selv om livet også kan være strevsomt innimellom. De utfordringene du beskriver har du jo mestret rimelig bra i veldig mange år, og det er ikke gitt at behandling vil gjøre livet ditt bedre. All oppmerksomheten som har blitt viet dine vansker her på forumet, ser ut til å bidra til at du blir mer stresset og at problemene øker. 

Jeg synes også at du skal prøve å gjennomføre noe du sa du ville for litt tid tilbake, du sa du ville la være å skrive så mye om ting du synes er vanskelig og i stedet delta i "positive tråder". 

Du klarer å ha omsorg for barn, du mestrer jobben din og du ser ut til å ha stor glede av løpingen din. Hold fast ved at du mestrer mye og har mange positive opplevelser, og gjør mer av det som fungerer:-)

Anonymkode: ba01a...57b

Jeg klarer meg, men jeg sliter med å klare å få ting til. Jeg forklarte han dette. Jeg klarer foreks. ikke å få alt til pga psyken, men han mener at jeg må ikke sykeliggjøre meg selv, og tenke at jeg stresser altfor mye, og derfor klarer ikke alltid hjernen min å henge med, og den begynner da å ramle i sin egen verden, som en slags liten psykoseverden. Men han sier at det skjer pga stress, og at han forstår at det er vondt, men at jeg må forsøke å komme ut av den negative stress-sirkelen sin. Og begynner jeg på medisiner og terapi så mener han at jeg sykeliggjør meg selv i høyeste grad på noe som skyldes kun at hjernen er overbelastet av stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker: ville noen leger ha sendt meg videre pga dette? Jeg ga han lappen som skrevet oppe i tidligere innlegg... Eller er dette noe jeg faktisk bør klare selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg visste at han ville reagere slik på forhånd.... Han er fryktelig flink på fysiske ting og tang. Beste legen jeg har hatt på det, men på det psykiske så har han en tendens til å si pytt pytt... det er ingenting. Men han forsto at jeg har hatt det veldig vondt med å ha det slik i så lang tid. Men han mente at jeg måtte si til meg selv hver gang jeg fikk angsten: "Ro ned Mina... dette er ingenting å tenke på. Det er bare du som har stresset litt for mye nå, og nå må du puste ut og tenke at alt går bra, for det går bra tross at hjernen roter litt med meg når jeg er stresset". Jeg forsøker å si det til meg selv nå. Det hjelper litt, men jeg har angsten i meg ennå. Men han mener at i mitt tilfelle så trengs verken medisinering, eller psykolog. Men hvordan må det være for at det trengs? Jeg stiller meg selv det spørsmålet... 

Håper det vil hjelpe deg da...legens råd. Men jeg mener du hadde trengt psykolog, men så er ikke jeg lege heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg tenker litt på det med privat psykolog. Kanskje jeg burde forsøkt noe sånnt. Men det er sikkert dyrt. Jeg er overrasket over hvor enkelt legen så på dette. Men han ville ikke at jeg skulle sykeliggjøre meg selv med å tro at dette er unormalt sa han. Han mener at alle kan ha litt av de samme problemene som meg. Og at det er normalt når man er i mye stress. Og at hjernen min ikke helt fikk fred og ro pga den var overbelastet av stress. Og derfor får jeg de bildene og tankene osv. Egentlig en grei forklaring men det er tungt. Men viktig å stoppe å fokusere på det tunge og finne gledene i livet. 

Jeg synes ikke du skal begynne å bruke penger på psykolog som ikke dekkes av det offentlige. Det koster som regel minst 1000 kroner timen, noen steder nesten 2000. 

Hvis du gjerne vil ha noen timer til å drøfte hvordan du har det, så kan du sjekke ut kommunens nettside og se om din kommune tilbyr lavterskeltilbud i forhold til lettere psykiske lidelser og hvor du ikke trenger henvisning. Noen steder finnes det kommunal psykolog som man kan få snakke med noen ganger, andre steder tilbys psykisk helsearbeider. Det varierer fra sted til sted hva som tilbys. 

Anonymkode: ba01a...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, FGT skrev:

Kona mi vurderte ADHD medisiner, som hun aldri har prøvd, selv om fikk utskrevet dette av den psykiateren som utredet henne. for noen år siden. Sist da hun var hos fastlegen, så tok hun dette opp med henne. Legen bare flirte av henne og sa noe som at " du har ikke ADHD du " Legen er vikar , og hennes måte å være på da kona traff henne for første gang, ikke hilste eller presenterte seg ? Er det arroganse, makt ?  Eller er det bare skikk og bruk der hun kommer fra, nemlig Russland.  

Man føler seg litt rar når man tar opp noe som en føler en ikke mestrer og noe som en føler er et virkelig stort problem, og så får man bare høre: du lider av stress, og ingenting annet..... og derfor kan du bare stresse ned .::;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Håper det vil hjelpe deg da...legens råd. Men jeg mener du hadde trengt psykolog, men så er ikke jeg lege heller da. 

Jeg vet ikke hva dere andre hadde følt om dere var meg? Ville dere følt at alt sto på at dere bare kunne ta dere sammen? ..... Jeg tviler på om jeg klarer å ta meg sammen.... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Syns du legen tok deg på alvor? Det virker jo ikke sånn, du burde jo få hjelp. Søke etter privat?

En skal være veldig dårlig for å få hjelp av det offentlige. Der er kapasiteten sprengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg vet ikke hva dere andre hadde følt om dere var meg? Ville dere følt at alt sto på at dere bare kunne ta dere sammen? ..... Jeg tviler på om jeg klarer å ta meg sammen.... 

Jeg larer ikke ta meg sammen, det er sikkert. Det er ikke lett. Men hvis du har så mye å gjøre, kan du prøve å gjøre mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gråstein skrev:

En skal være veldig dårlig for å få hjelp av det offentlige. Der er kapasiteten sprengt.

Det virker som om det er helt håpløst. Jeg føler meg helt elendig dårlig, men allikevel så sa han : "dette klarer du selv med litt egeninnsats. Du sykeliggjør deg selv. Du har ikke en psykisk sykdom du" sa han. ;) . Jøss... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg larer ikke ta meg sammen, det er sikkert. Det er ikke lett. Men hvis du har så mye å gjøre, kan du prøve å gjøre mindre?

Ikke jeg heller.... Jeg forsøkte etterpå.. klarte det litt med litt innsats, men jeg sliter med det... Forsøker å tenke på hva han sa jeg skal si til meg selv når jeg føler det blir for mye.. Og det hjalp litt, men jeg følte meg helt dum, og så begynte jeg på igjen med dvelingen min og tankene..... selv om jeg var i full aktivitet i hele dag. Huff angrer på at jeg dummet meg ut å gikk til legen med dette.... Men som dere sa: det er så ille at jeg burde... For dere har jo sett all tankekjøret mitt.. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gråstein skrev:

En skal være veldig dårlig for å få hjelp av det offentlige. Der er kapasiteten sprengt.

Ja det ser jo sånn ut. Min sønn ble avvist, men når legen sendte på ny at han var ustabil og paranoid, med mistanke om bipolar eller PF fikk han time. Virker som det skal mye til,det legen skrev er jo vås. Kanskje han skrev det for å få han inn? Det blir jo helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...