Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje
20 timer siden, Kayia skrev:

Det som har kommet fram i dag ryster meg, og jeg har ikke blitt så fysisk kvalm av å lese om et hendelsesforløp som ikke berører meg eller mine personlig siden Utøyahendelsen.   

Så inderlig VONDT den lille jenta må ha hatt det, spesielt de tre siste månedene av sitt liv, eller forsåvidt - sannsynligvis gjennom hele oppveksten sammen med dette utysket av en mor. Tenk, den som skal beskytte deg mot alt vondt er den som påfører deg en så grusom og smertefull hverdag at den bare kan beskrives som brutal tortur. 

Måtte denne moren brenne i helvete. 

Det var bare helt grusomt, det som kom frem i retten i går. Saken går så enormt inn på meg, selv om jeg på ingen måte har noe med den å gjøre. Det er bare så ufattelig at en mor kan gjøre noe slikt med barnet sitt. Og i dag kom det frem at hun sannsynligvis har sendt meldinger fra jentas mobil til sin egen for å "dokumentere" liv, på et tidspunkt da rettsmedisineren sier at hun ikke levde.

At den dama kan møte andre mennesker etter det som nå er kommet frem, er meg helt ubegripelig. Så vidt jeg vet, er hun ikke i varetekt? Noen som vet hvor hun bor når hun ikke er i rettsalen?

De som har støttet henne på FB og andre steder må vel kjenne et vell av kvalme over sin egen uforbeholden støtte og over de kjensgjerninger som nå er kommet frem.

Tenk, den som skal beskytte deg mot alt vondt er den som påfører deg en så grusom og smertefull hverdag at den bare kan beskrives som brutal tortur.

Det er det som er det mest grusomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lydtekniker: – Lite trolig at vi hører Angelica på opptaket

https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/nyheter/lydtekniker-lite-trolig-at-vi-horer-angelica-pa-opptaket/s/5-55-631928

– Hjerte- og lungeredning er fysisk krevende arbeid som lager lyd. Vi hører ingen slike lyder på opptaket, sa lydtekniker Truls Birkeland i retten tirsdag.

I forrige uke ble lydloggen fra Camilla Heggelund Hovds nødsamtale med AMK-sentralen avspilt for retten.

På opptaket høres en tydelig fortvilet og livredd mor som ber om hjelp til sin datter, som hun ikke får kontakt med.

 

Anonymkode: 297b5...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Dette er en vanskelig sak. Spørsmålet blir vel hvorfor hun lot barnet ligge slik å dø. For det er snakk om et barn her. Man kan ikke stille et barn til ansvar for å sulte seg i hel eller etterkomme et barns ønske om å slippe å spise. For det første tenker hun som et barn og for det andre er tankene syke når man er så undervektig .Hun burde ha blitt tvangsinnlagt og fått intravenøs ernæring. Det store spørsmålet er om moren har forstått alvoret eller om hun har vært handlingslammet pga egne psykiske plager. At hun rett ogs lett gav opp kampen i systemet uten å forstå konsekvensene. Jeg vet ikke hva som er rett her. Håper bare at det blir en rettferdig dom i denne saken. I Norge blander systemet seg lett inn i familiesaker og da må de også kunne ta konsekvensene når de feiler. Veldig lett å skylde på mor. Samtidig har vi veldig lett for å skylde på systemet her i Norge. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg skal mene i denne saken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Noen ganger er det riktig at de gjoer det, andre ganger ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mari Y skrev:

Noen ganger er det riktig at de gjoer det, andre ganger ikke. 

Tiltalte valgte å gå i dekning i full isolasjon med datteren,  til tross for at hun hadde et åpenbart kritisk behov for omfattende helsehjelp fra spesialister.

Tiltalte burde vært vel innforstått med at hun hverken hadde kompetanse eller utstyr til å imøtekomme offerets behandlingsbehov da hun valgte å dra til skogs.

Tiltalte valgte deretter å forbli på hytta i full isolasjon med sin synlig dødssyke datter, som ble stadig verre. Hun kunne når som helst tatt datteren med seg til nærmeste sykehus, men valgte å ikke gjøre det. 

Flere aktive valg foretatt av den tiltalte, som med denne flukten i praksis påtok seg ansvaret for offerets liv. Alene. 

Summen av disse valgene ble en ubegripelig smertefull død i kulde og ensomhet. 

Det er for disse valgene hun nå står tiltalt i retten, og det er for disse valgene hun dømmes. For offerets del er det for sent når vi som samfunn først griper inn nå.

Det er imidlertid fortsatt mulig å ivareta det som er igjen av barnets rettssikkerhet og vern. Fortrinnsvis ved å sørge for at personen som gjorde dette mot henne stilles til ansvar og får sin straff. 

En dom kan ikke bli mer enn en symbolsk oppreisning, men den er umåtelig viktig. Det er den eneste muligheten vi som samfunn har til å fortelle tiltalte at hun gjorde galt. Vi svikter offeret enda en gang om vi ikke benytter denne muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3/1/2018 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Samtidig har vi veldig lett for å skylde på systemet her i Norge. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg skal mene i denne saken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Det har kommet frem ganske mye informasjon de siste dagene. Vet du fortsatt ikke hva du skal mene?

Anonymkode: 297b5...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til deler av saken utenom det som har vært i media. Kjenner det er en sak som opprører meg og jeg er glad ting kommer frem i lyset. 

Det er så jævlig at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: de823...623

Det må være forferdelig å kjenne til en eller flere som er involvert... da kommer det jo enda nærmere innpå en. 

Er så glad for at det ser ut til at aktoratet har gjort en grundig jobb. Får bare håpe at juryen/rettens medlemmer ikke synes for mye synd på mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det høres ut som ei nevrotisk mor som har vært alt for overbeskyttende ,  men sviktet totalt når det virkelig gjaldt som mest. 

Enten har hun dårlig vurderingsevne eller enda verre,  så det en bevisst handling for å skaffe seg oppmerksomhet. 

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 minutter siden, Janus30 skrev:

 

Det er for disse valgene hun nå står tiltalt i retten, og det er for disse valgene hun dømmes. For offerets del er det for sent når vi som samfunn først griper inn nå.

Det er imidlertid fortsatt mulig å ivareta det som er igjen av barnets rettssikkerhet og vern. Fortrinnsvis ved å sørge for at personen som gjorde dette mot henne stilles til ansvar og får sin straff. 

En dom kan ikke bli mer enn en symbolsk oppreisning, men den er umåtelig viktig. Det er den eneste muligheten vi som samfunn har til å fortelle tiltalte at hun gjorde galt. Vi svikter offeret enda en gang om vi ikke benytter denne muligheten. 

Veldig enig med deg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Janus30 skrev:

Tiltalte valgte å gå i dekning i full isolasjon med datteren,  til tross for at hun hadde et åpenbart kritisk behov for omfattende helsehjelp fra spesialister.

Tiltalte burde vært vel innforstått med at hun hverken hadde kompetanse eller utstyr til å imøtekomme offerets behandlingsbehov da hun valgte å dra til skogs.

Tiltalte valgte deretter å forbli på hytta i full isolasjon med sin synlig dødssyke datter, som ble stadig verre. Hun kunne når som helst tatt datteren med seg til nærmeste sykehus, men valgte å ikke gjøre det. 

Flere aktive valg foretatt av den tiltalte, som med denne flukten i praksis påtok seg ansvaret for offerets liv. Alene. 

Summen av disse valgene ble en ubegripelig smertefull død i kulde og ensomhet. 

Det er for disse valgene hun nå står tiltalt i retten, og det er for disse valgene hun dømmes. For offerets del er det for sent når vi som samfunn først griper inn nå.

Det er imidlertid fortsatt mulig å ivareta det som er igjen av barnets rettssikkerhet og vern. Fortrinnsvis ved å sørge for at personen som gjorde dette mot henne stilles til ansvar og får sin straff. 

En dom kan ikke bli mer enn en symbolsk oppreisning, men den er umåtelig viktig. Det er den eneste muligheten vi som samfunn har til å fortelle tiltalte at hun gjorde galt. Vi svikter offeret enda en gang om vi ikke benytter denne muligheten. 

Som Kristoffer-saken, da? Der så man det heller ikke foer han doede. Jeg tror det er lett å lukke oynene. De som misshandler er vel gjerne mennesker og ikke monstre, og der er vel det vi ofte ikke ser. 

 

Når det likevel gjelder barnevernet tenker jeg at det er baade og. Det kommer helt sikkert ann på hvilke saksbehandlere man har med å gjoere, og hvilken kommune eller fylke det jobbes innenfor. Barnevernets historie har nok ikke alltid vaert så veldig bra. Men jeg tror det er ganske variert hvordan det fungerer i dag. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Det høres ut som ei nevrotisk mor som har vært alt for overbeskyttende ,  men sviktet totalt når det virkelig gjaldt. 

Enten har hun dårlig vurderingsevne eller enda verre,  så det en bevisst handling for å skaffe seg oppmerksomhet. 

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro. 

Hun har tviholdt på jenta gjennom mange år og overdrevet omsorgen og beskyttelsen et barn trenger, slik at ikke jenta har kunnet ha et selvstendig liv. Når hun ikke fikk det som hun ville, flyttet de, og hun trodde kanskje at å bo på fjellet skulle gi henne og jenta et lykkelig liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, Mari Y skrev:

Som Kristoffer-saken, da? Der så man det heller ikke foer han doede. Jeg tror det er lett å lukke oynene. De som misshandler er vel gjerne mennesker og ikke monstre, og der er vel det vi ofte ikke ser. 

Veldig viktig det du sier. Mye verre å oppdage mennesker som gjør vondt mot andre når de i mange sammenhenger virker sympatiske og snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Veldig viktig det du sier. Mye verre å oppdage mennesker som gjør vondt mot andre når de i mange sammenhenger virker sympatiske og snille.

Jeg tenker at mange barnemisshandlere og voldelige partnere er ikke noedvendigvis onde mennesker, men de sliter enten med selvkontroll eller rus. Eller psykiske problemer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortsett fra å "bevise" at datteren levde, kan jeg ikke se at de siste tekstmeldingene gjør saken bedre for moren: https://www.tv2.no/nyheter/9723527/

De gjør det i hvert fall vanskelig å opprettholde illusjonen om at hun ikke forsto hvor farlig situasjonen var blitt. Du krangler ikke med en så syk / svak person på SMS, du får henne på sykehus for sondeernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, påskelilje skrev:

Hun har tviholdt på jenta gjennom mange år og overdrevet omsorgen og beskyttelsen et barn trenger, slik at ikke jenta har kunnet ha et selvstendig liv. Når hun ikke fikk det som hun ville, flyttet de, og hun trodde kanskje at å bo på fjellet skulle gi henne og jenta et lykkelig liv...

Ja, men null omsorg på selve hytta. 

Jeg forstår ikke hvordan hun kan ha tenkt? Det virker som hun har vært fryktelig paranoid og stolte ikke på andre enn seg selv. 

Bare det at hun brukte voldsalarm pga av faren som bodde i USA og som hun ikke hadde sett siden datteren var 2 år, sier jo litt om hvor paranoid hun må ha vært. 

Synsing dette, men kanskje hun har en paranoid personlighetsforstyrrelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, laban skrev:

Bortsett fra å "bevise" at datteren levde, kan jeg ikke se at de siste tekstmeldingene gjør saken bedre for moren: https://www.tv2.no/nyheter/9723527/

De gjør det i hvert fall vanskelig å opprettholde illusjonen om at hun ikke forsto hvor farlig situasjonen var blitt. Du krangler ikke med en så syk / svak person på SMS, du får henne på sykehus for sondeernæring.

Grusomt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, men null omsorg på selve hytta. 

Jeg forstår ikke hvordan hun kan ha tenkt? Det virker som hun har vært fryktelig paranoid og stolte ikke på andre enn seg selv. 

Bare det at hun brukte voldsalarm pga av faren som bodde i USA og som hun ikke hadde sett siden datteren var 2 år, sier jo litt om hvor paranoid hun må ha vært. 

Synsing dette, men kanskje hun har en paranoid personlighetsforstyrrelse ?

Histronisk pf

Anonymkode: de823...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne saken blir bare mer og mer rar. Vanskelig å se logikken i morens overbeskyttende/kontrollerende holdning i forhold til lekekamerater og den ekstreme omsorgssvikten de siste månedene. Det er helt uforståelig at hun lot datteren bo i den ene hytta alene, med dårlig oppvarming og stadig redusert allmenntilstand. 

 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Histronisk pf

Anonymkode: de823...623

Googlet det og ja det kan sikkert stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det kan finnes " håpløse situasjoner" På samme måte som jeg tror forelder stort sett bidrar med hva de har og kan overfor sine barn. Dette er bare så tragisk og tenk på hvordan det stakkars barnet må ha hatt det på de " fine" skolene. I dette tilfellet har jo mor forsøkt men man har jo bare vært stygge også mot mor virker det som på meg. Sier mye om hvor lojaliteten til helsevesen og skoleansatte ligger. Bare tragisk at voksne godt garsjerte er så lite selvstendige at det må gå liv til før noen reagerer. Bare tragisk å høre om.

Anonymkode: 3fbf9...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...