Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som jeg tror forelder stort sett bidrar med hva de har og kan overfor sine barn.

Det er ikke alltid slik at foreldres bidrag er til barnets beste, uansett hvor gode intensjonene er. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare så tragisk og tenk på hvordan det stakkars barnet må ha hatt det på de "fine" skolene. I dette tilfellet har jo mor forsøkt, men man har jo bare vært stygge også mot mor virker det som på meg. Sier mye om hvor lojaliteten til helsevesen og skoleansatte ligger.

I akkurat dette tilfellet virker det som om helsevesen og skoleansatte har forsøkt å hjelpe barnet, men moren har rygget unna hver gang de ikke var helt enige med hennes virkelighetsoppfatning og metoder. Fylkesmannen har gransket saken og ikke funnet noe som tyder på langvarig mobbing på noen av skolene, det er kun moren som har hatt denne opplevelsen.  Skolene har opptrådt helt som de skal, bortsett fra at de har tatt noen snarveier i den formelle saksbehandlingen.

Det var moren som tok datteren ut av skolen og forsvant fra all oppfølging.  Situasjonen var ikke livstruende noen gang så lenge datteren var under behandling.

Offerets morfar er lege.  Jeg lurer på hvor han var den høsten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som jeg tror forelder stort sett bidrar med hva de har og kan overfor sine barn. 

Anonymkode: 3fbf9...c24

Som Laban sier, gode intensjoner er ikke nok, og det er ikke «jeg gjorde så godt jeg kunne» heller.  

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet har jo mor forsøkt men man har jo bare vært stygge også mot mor virker det som på meg. Sier mye om hvor lojaliteten til helsevesen og skoleansatte ligger.

Anonymkode: 3fbf9...c24

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener jeg? Har du fulgt saken og lest hva som har kommet fram? Jeg skjønner ikke at det fremdeles kan være mulig å forsvare denne moren jeg, hun har jo systematisk sviktet som mor gjennom mange, mange år?!!

Jeg har så vondt av dette barnet at jeg har ikke ord. Mange rundt jenta har gjort forsøk på å hjelpe henne, men de har ikke gjort nok. Mor «vant» dessverre. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er velkjent at mange familier synes de ikke får god nok hjelp til sine barn med alvorlige psykiske vansker. Tidvis er det all grunn til å være skeptisk til helsevesenets evne til å samarbeide med familier, men i denne konkrete saken, så er det vanskelig å se hva som kunne vært gjort bedre fra skole og helsevesenets side. Mors intense fokus på det hun oppfatter som mobbing, må etter hvert ha fremstått som svært merkelig for skolen og hennes klaging over at helsevesenet var opptatt av jentas matinntak og vekt, virker også veldig ensidig.

Moren virker å være så rart skrudd sammen, at jeg får assosiasjoner til historier jeg har lest om Munchausen by proxy - men det rimer jo ikke med at hun unndro barnet behandling. Synes fortsatt dette kort og godt er vanskelig å forstå. Moren virker jo så overinvolvert i sin datter at jeg har vanskelig for å tro at hun ønsket henne død.

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser at andre mødre i klassen der datteren gikk på skole har vært i vitneboksen. Det opplever jeg som provoserende og et hån mot mor til avdøde. Hvor objektiv er disse mødrene. De vil selvfølgelig stille sine egne barn i et godt lys. Mobbing kan være utestenging og ganske usynlig for de voksne. Det finnes mange mobbesaker der både skole og andre foreldre nekter for at det skjer. Dette burde ikke vært tatt med i denne rettssaken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at andre mødre i klassen der datteren gikk på skole har vært i vitneboksen. Det opplever jeg som provoserende og et hån mot mor til avdøde. Hvor objektiv er disse mødrene. De vil selvfølgelig stille sine egne barn i et godt lys. Mobbing kan være utestenging og ganske usynlig for de voksne. Det finnes mange mobbesaker der både skole og andre foreldre nekter for at det skjer. Dette burde ikke vært tatt med i denne rettssaken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Synes du det blir mer riktig at disse mødrene og ikke minst deres barn blir hengt ut som mobbere? Det er kommet fram såpass mange ubestridte fakta i denne saken nå, som IKKE støtter opp om mobbing og utestengning, tvert i mot. Dette betyr ikke at skjult mobbing ikke forekommer, men at det etter alt å dømme ikke har skjedd i denne saken. 

Anonymkode: b11eb...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at andre mødre i klassen der datteren gikk på skole har vært i vitneboksen. Det opplever jeg som provoserende og et hån mot mor til avdøde. Hvor objektiv er disse mødrene. De vil selvfølgelig stille sine egne barn i et godt lys. Mobbing kan være utestenging og ganske usynlig for de voksne. Det finnes mange mobbesaker der både skole og andre foreldre nekter for at det skjer. Dette burde ikke vært tatt med i denne rettssaken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

De må selvfølgelig få fram alle nyanser i en rettsak. Det er ikke noe hån mot moren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det blir mer riktig at disse mødrene og ikke minst deres barn blir hengt ut som mobbere? Det er kommet fram såpass mange ubestridte fakta i denne saken nå, som IKKE støtter opp om mobbing og utestengning, tvert i mot. Dette betyr ikke at skjult mobbing ikke forekommer, men at det etter alt å dømme ikke har skjedd i denne saken. 

Anonymkode: b11eb...d34

Jeg er ikke ute etter å henge noen ut som mobbere og uansett vil jeg ikke gi andre barn skyld. Men dette burde ikke være med i rettssaken. Den avdøde selv kan ha opplevd å ha blitt mobbet eller følt seg utenfor. Hun kan ikke forsvare seg nå . Det er for mange usikkerhetsmoment og for komplisert til at mødre til de andre i klassen skal komme inn med synsing. Men det er min mening. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter å henge noen ut som mobbere og uansett vil jeg ikke gi andre barn skyld. Men dette burde ikke være med i rettssaken. Den avdøde selv kan ha opplevd å ha blitt mobbet eller følt seg utenfor. Hun kan ikke forsvare seg nå . Det er for mange usikkerhetsmoment og for komplisert til at mødre til de andre i klassen skal komme inn med synsing. Men det er min mening. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Det er på ingen måte snakk om å henge ut avdøde, og hva avdøde har følt eller ikke følt får man aldri vite, som du er inne på. Det er imidlertid høyst relevant for saken om det er sannsynliggjort at det var en reell mobbesak eller ikke. 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter å henge noen ut som mobbere og uansett vil jeg ikke gi andre barn skyld. Men dette burde ikke være med i rettssaken. Den avdøde selv kan ha opplevd å ha blitt mobbet eller følt seg utenfor. Hun kan ikke forsvare seg nå . Det er for mange usikkerhetsmoment og for komplisert til at mødre til de andre i klassen skal komme inn med synsing. Men det er min mening. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Mødrene kommer ikke med synsing? De beskriver konkrete episoder. At det trekkes slutninger i retning av at mor har hatt et ekstremt og usunt kontrollbehov ovenfor datteren og i samspillet med hennes venner er ikke synsing, men fakta. 

Anonymkode: b11eb...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for mange usikkerhetsmoment og for komplisert til at mødre til de andre i klassen skal komme inn med synsing.

Det er vel synsing også hvis én enkelt person skal få definere virkeligheten, når den bryter med oppfatningen de andre foreldrene, naboene, lærerne og andre skoleansatte har?  Tiltalte har skyldt på småjenter som var under ti år da mobbingen angivelig pågikk, såpass konkret at samtlige media som brakte historien videre, ble dømt i Pressens Faglige Utvalg. 

Aktoratet må la dem få komme til orde med sin versjon.  Forsvaret kan føre vitner som har observert mobbingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, laban skrev:

Det er vel synsing også hvis én enkelt person skal få definere virkeligheten, når den bryter med oppfatningen de andre foreldrene, naboene, lærerne og andre skoleansatte har?  Tiltalte har skyldt på småjenter som var under ti år da mobbingen angivelig pågikk, såpass konkret at samtlige media som brakte historien videre, ble dømt i Pressens Faglige Utvalg. 

Aktoratet må la dem få komme til orde med sin versjon.  Forsvaret kan føre vitner som har observert mobbingen. 

Ja, i akkurat denne saken så virker det helt nødvendig å få frem at mor har hatt en usedvanlig sterk tendens til å insistere på at datteren ikke ble godt behandlet, samt dårlig vurderingsevne med tanke på hva som er gode tiltak. 

Når den første informasjonen om hendelsen kom, så antok jeg at datteren hadde blitt mobbet noen år tidligere, men tenkte allikevel at mor overdrev når hun vel mente at de hun hadde utpekt som mobbere på den første barneskolen, ikke skulle kunne være i nærheten av hennes datter i ungdomsskolen. Jeg antok imidlertid at det hadde foregått en usedvanlig grov mobbing siden moren mente dette. Etter hvert som flere og flere fakta blir kjent i denne saken, så sitter jeg litt lamslått tilbake mht. hvor fritt moren slapp til med sine beskyldninger mot andre barn i pressen. 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter å henge noen ut som mobbere og uansett vil jeg ikke gi andre barn skyld. Men dette burde ikke være med i rettssaken. Den avdøde selv kan ha opplevd å ha blitt mobbet eller følt seg utenfor. Hun kan ikke forsvare seg nå . Det er for mange usikkerhetsmoment og for komplisert til at mødre til de andre i klassen skal komme inn med synsing. Men det er min mening. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Verken Angelica eller de andre barna er på tiltalebenken her. Angelica har så langt jeg har sett, overhodet ikke blitt beskyldt for noe. 

Siden mor har gått så høyt ut på banen med sin virkelighetsoppfatning og bruker den som begrunnelse for sine handlinger, så mener jeg det er nødvendig at hennes virkelighetsfremstilling blir motsagt. 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Det er ikke alltid slik at foreldres bidrag er til barnets beste, uansett hvor gode intensjonene er. 

I akkurat dette tilfellet virker det som om helsevesen og skoleansatte har forsøkt å hjelpe barnet, men moren har rygget unna hver gang de ikke var helt enige med hennes virkelighetsoppfatning og metoder. Fylkesmannen har gransket saken og ikke funnet noe som tyder på langvarig mobbing på noen av skolene, det er kun moren som har hatt denne opplevelsen.  Skolene har opptrådt helt som de skal, bortsett fra at de har tatt noen snarveier i den formelle saksbehandlingen.

Det var moren som tok datteren ut av skolen og forsvant fra all oppfølging.  Situasjonen var ikke livstruende noen gang så lenge datteren var under behandling.

Offerets morfar er lege.  Jeg lurer på hvor han var den høsten?

 

Angående det at morfar er lege. Det at han er lege trenger ikke å si noe som helst.     

1.  Det å være lege er ikke noe kvalitetsstempel i seg selv, men betyr bare at en har bestått medisinsk eksamen. Har møtt flere som absolutt ikke burde vært lege, spesielt en.

2. Det kan være at moren ikke slapp morfaren til. (Synsing fra min side)

Må si at jeg aner ikke hvem morfaren er, han kan selvfølgelig være en dyktig lege.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Angående det at morfar er lege. Det at han er lege trenger ikke å si noe som helst.     

1.  Det å være lege er ikke noe kvalitetsstempel i seg selv, men betyr bare at en har bestått medisinsk eksamen. Har møtt flere som absolutt ikke burde vært lege, spesielt en.

2. Det kan være at moren ikke slapp morfaren til. (Synsing fra min side)

Må si at jeg aner ikke hvem morfaren er, han kan selvfølgelig være en dyktig lege.

 

Jeg er ikke uenig i dette, men i vår tid burde alle leger kjenne såpass til spiseforstyrrelser at de var ørlite aktive hvis de hadde et tilfelle så tett innpå seg - og tenkt at det kanskje ikke var noen god idé å isolere seg i månedsvis uten oppfølging. 

Men vi aner jo ikke hva slags versjon av saken han har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Min sympati for kvinnen har senket seg flere hakk. Synes hun bør straffes hardt. Jo mer jeg leser og hører, jo værre blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har jo allerede dømmt henne. Dere er skråsikre på at mødrene i klassen har rett og at Angelica har blitt behandlet strålende fra alle rundt. Dere er enig i at moren er et monster som dramatiserer og lyger. Det er jammen godt at vi har et rettsvesen som også ivaretar de som sitter på tiltalebenken. Det hele er en dyp menneskelig tragedie. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at andre mødre i klassen der datteren gikk på skole har vært i vitneboksen. Det opplever jeg som provoserende og et hån mot mor til avdøde. Hvor objektiv er disse mødrene. De vil selvfølgelig stille sine egne barn i et godt lys. Mobbing kan være utestenging og ganske usynlig for de voksne. Det finnes mange mobbesaker der både skole og andre foreldre nekter for at det skjer. Dette burde ikke vært tatt med i denne rettssaken. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Har du i det hele tatt tenkt på hvor alvorlig det er å beskylde andre barn for å være skyldig i sin venninnes død. ? 

Slik jeg oppfatter det hele var de gode gode venner, men mor ødela ved å hause opp hver lille ting som skjedde. 

I steden for å lære opp datteren sin til ikke å bry seg om små kommentarer, at små krangler går over , gjorde hun det motsatte. Små ting ble store og alvorlige. Da blir det vanskelig å hanskes med livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo allerede dømmt henne. Dere er skråsikre på at mødrene i klassen har rett og at Angelica har blitt behandlet strålende fra alle rundt. Dere er enig i at moren er et monster som dramatiserer og lyger. Det er jammen godt at vi har et rettsvesen som også ivaretar de som sitter på tiltalebenken. Det hele er en dyp menneskelig tragedie. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Vi kan være skråsikre på følgende:

Tiltalte tok med seg sin dødssyke og sterkt hjelpetrengende datter til en avsidesliggende hytte. Her fikk ikke jenta tilsyn av noen som helst. 

Jenta ble gradvis sykere, hun raste ned i vekt og befant seg i en livstruende situasjon lenge før dagen hun døde. Likevel valgte tiltalte å være passiv tilskuer til det hele. Hun så lidelsene, men valgte å ikke ta med den dødssyke til sykehus for livreddende behandling.

Til slutt orket ikke den lille kroppen mer. Jenta led sultedøden i total ensomhet, foran øynene på en mor som valgte bort å ta henne til sykehus. 

Det er for dette hun står tiltalt, og det er alene mer enn nok til å få mange år i fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo allerede dømmt henne. Dere er skråsikre på at mødrene i klassen har rett og at Angelica har blitt behandlet strålende fra alle rundt. Dere er enig i at moren er et monster som dramatiserer og lyger. Det er jammen godt at vi har et rettsvesen som også ivaretar de som sitter på tiltalebenken. Det hele er en dyp menneskelig tragedie. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Jeg er ikke skråsikker på at Angelica ble behandlet "strålende fra alle rundt", og jeg tror også det er fullt mulig at moren fra tid til annen ikke har blitt møtt på måter, for eksempel i helsevesenet, som har bidratt konstruktivt. Men jeg klarer ikke å forstå hvordan moren kan beskrive datteren som ved god helse like før hun døde, samtidig som hun i tekstmeldinger til datteren snakker om at nakken kan brekke og hjerte stoppe om hun står oppreist. Det er for mange ting av det moren sier som skurrer. 

Hvorvidt man da primært skal forstå moren som "et monster som dramatiserer og lyver" eller som en kvinne med manglende evne til å oppfatte virkeligheten slik de fleste av oss gjør, vet jeg ikke. Jeg synes saken er uforståelig, - det eneste som er sikkert er at Angelicas skjebne er til å grine over. Hun ble sviktet. 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke skråsikker på at Angelica ble behandlet "strålende fra alle rundt", og jeg tror også det er fullt mulig at moren fra tid til annen ikke har blitt møtt på måter, for eksempel i helsevesenet, som har bidratt konstruktivt. Men jeg klarer ikke å forstå hvordan moren kan beskrive datteren som ved god helse like før hun døde, samtidig som hun i tekstmeldinger til datteren snakker om at nakken kan brekke og hjerte stoppe om hun står oppreist. Det er for mange ting av det moren sier som skurrer. 

Hvorvidt man da primært skal forstå moren som "et monster som dramatiserer og lyver" eller som en kvinne med manglende evne til å oppfatte virkeligheten slik de fleste av oss gjør, vet jeg ikke. Jeg synes saken er uforståelig, - det eneste som er sikkert er at Angelicas skjebne er til å grine over. Hun ble sviktet. 

Anonymkode: 9e071...841

Det er ikke alle som har « pakket det så fint inn» som du her beskriver. Jeg har personlig vært med på en rettssak der jeg visste sannheten men folk rundt, aktor og media klarte å forvrenge fakta og sverte den tiltalte til det ugjenkjennelige. Jeg mener også at denne kvinnen har hatt manglende evne til å oppfatte virkeligheten. Og hvorfor hun har reagert slik kan man jo spørre seg. Hun har uansett mistet det viktigste i livet sitt og må leve med en enorm skyldfølelse. Triste greier.  

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...