Gå til innhold

Råd til SSRI oppstart.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig å bruke SSRI uten å slite med søvnløshet?, noen som gode råd til oppstart?.

Har prøvd forskjellige merker, men klarer ikke null søvn.

Er vel Cipralex som er den mest brukte, men vet ikke om denne for mest utover søvnen.

Anonymkode: 52c1d...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du får liten hjelp av å spørre om dette her. Søvnløshet er en svært sjelden bivirkning ved SSRI, så det er det nok ikke mange som kan uttale seg om. Men svaret på ditt spørsmål er at ja det er mulig for mer enn 99% av brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanligvis godt sovehjerte, men så godt som jeg sover på Cipralex har jeg aldri gjort før. 

Min mor slet med søvnløshet, og har fått søvnen tilbake etter at hun begynte med Cipralex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å bruke SSRI uten å slite med søvnløshet?, noen som gode råd til oppstart?.

Har prøvd forskjellige merker, men klarer ikke null søvn.

Er vel Cipralex som er den mest brukte, men vet ikke om denne for mest utover søvnen.

Anonymkode: 52c1d...cec

Har prøvd mange ssri, og må si at jeg sover bedre på brintellix enn på cipralex. Men det er nå min individuelle opplevelse. Ta den om morgenen, og søvnløshet oppstår uansett mest i starten.

Anonymkode: 99a2d...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Har vel aldri kommet meg forbi oppstartfasen. Får kanskje prøve å trappe opp veldig sakte.

Anonymkode: 52c1d...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kanskje søvnen blir bedre etter litt tid. Tror det er værst i oppstartsfasen, det er ofte mye bivirkninger de første ukene.

Om AD/ssri virker, vil det kanskje ha en beroligende effekt på tankespinn og kroppslig uro. Da er det gjerne lettere å få sove.

Selv har jeg akkurat startet Sertralin/Zoloft. Opplever søvnløshet som en av bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, usikker skrev:

Kanskje søvnen blir bedre etter litt tid. Tror det er værst i oppstartsfasen, det er ofte mye bivirkninger de første ukene.

Om AD/ssri virker, vil det kanskje ha en beroligende effekt på tankespinn og kroppslig uro. Da er det gjerne lettere å få sove.

Selv har jeg akkurat startet Sertralin/Zoloft. Opplever søvnløshet som en av bivirkningene.

Er ofte bi virkninger i starten,blir bedre

Anonymkode: 4723b...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det er ikke så uvanlig å oppleve mer angst i en oppstart på et SSRI. Kanskje det er der skoen trykker når det kommer til søvnproblemer? Beste trikset for å unngå dette er å trappe opp sakte. Må ellers også føye meg inn i rekken av fornøyde Brintellix-brukere. Ikke noe ubehag da jeg startet på den, og ingen bivirkninger. Så om det er vanskelig for deg med SSRI, så kunne det kanskje være verdt å diskutere med legen din. Jeg kan bare si hva som funker for meg. Hva som er riktig for deg er noe du og legen din må komme fram til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.4.2018 den 16.34, Samarita skrev:

Vet apoteket har fått inn noe som skal virke avslappende på søvn,ganske nytt.kommer ikke på navnet..

kan uansett anbefale valerina forte. Tar det riktignok sammen med truxal, men merker ganske stor forskjell på før og etter jeg begynte på den. De virker godt sammen, og jeg sover bedre nå enn da jeg bare tok 50 mg truxal, som er det jeg kan ta. Kjøper det på 123apotek.no

Sedix derimot var bare bortkastede penger.

Anonymkode: 99a2d...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Det er ikke så uvanlig å oppleve mer angst i en oppstart på et SSRI. Kanskje det er der skoen trykker når det kommer til søvnproblemer? Beste trikset for å unngå dette er å trappe opp sakte. Må ellers også føye meg inn i rekken av fornøyde Brintellix-brukere. Ikke noe ubehag da jeg startet på den, og ingen bivirkninger. Så om det er vanskelig for deg med SSRI, så kunne det kanskje være verdt å diskutere med legen din. Jeg kan bare si hva som funker for meg. Hva som er riktig for deg er noe du og legen din må komme fram til sammen.

Bruker du Brintellix mot angst?, trodde denne var bedre mot depresjon.

Anonymkode: 52c1d...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...