Gå til innhold

Cyster på eggstokkene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er ei 18 år gammel jente, som nettopp vært hos gynekolog og fått påvist cyster på eggstokkene. Jeg har også veldig mye hårvekst, både på kroppen og litt i ansiktet. Likevel har jeg normale hormonnivåer og ganske regelmessig menstruasjon (vanligvis 26-28 dagers syklus), men får sterke menssmerter. Jeg er normalvektig. Men jeg har lest mye på nett, og funnet at mange andre med PCOS sjeldent får mensen, er mye plaget med kviser, overvekt og andre ting. Jeg har også normalt blodsukker og insulin. Men har alltid hatt mye hårvekst på kroppen, og er litt usikker på om det skyldes cystene på eggstokkene? Eller er dette bare begynnelsen, og jeg kommer til å få flere symptomer og mer hår? 

I fjor sommer begynte det å skje litt forandringer i syklusen. Ca. midt i syklusen begynte jeg å få litt vondt i magen, og jeg ble også veldig varm, spesielt om nettene og det ble altfor varmt å sove med klær, helt til jeg fikk mensen. Dette skjer fortsatt. Så jeg lurer på om det kan ha vært på denne tiden jeg fikk cyster, siden jeg begynte å få vondt, eller har det ikke noe med det å gjøre? En annen ting er at på denne tiden (i fjor sommer) ble det slik at 1. menstruasjonsdag blør jeg bare litt, så stopper det, deretter starter mensen på "ordentlig" dagen etter (blødningen er som det alltid har vært før). På denne tiden begynte jeg også å ta naproxen mot menssmerter (noe jeg fortsatt gjør), kan det ha noe med det å gjøre? Før det tok jeg ibux. Jeg har hørt at de med PCOS ikke får eggløsning, men kan man se det utfra blodprøver? For jeg har tatt hormonprøver, og legen sa at det var normalt. 

Jeg har lest at symptomene blir bedre av å gå ned i vekt, men for noen år siden gikk jeg ned mange kg (jeg var overvektig før), men jeg fikk verken mindre hår eller mindre menssmerter av det. 

Nå har jeg blitt satt på p-piller (Loette) og gynekologen sa at jeg etter hvert skal begynne på Diane. Jeg er ganske skeptisk til dette, mtp. bivirkninger og jeg har også hørt at hormonbalansen i kroppen blir forstyrret og ikke kommer tilbake til det normale igjen. Har også hørt at hårveksten kommer tilbake hvis jeg slutter å ta pillene, så det virker litt bortkastet. Min mor har sagt at hun også hadde økt hårvekst, men håret falt av etter at hun tok p-piller i noen måneder, og kom aldri tilbake igjen. Men hun hadde ikke cyster. 

Jeg er litt redd for å ha blitt feil undersøkt/behandlet, eller at cystene kan skyldes noe annet enn PCOS, eller eggstokkkreft eller noe sånn? Siden jeg er jomfru, ble det ikke tatt ultralyd gjennom skjeden, så gynekologen sa det var litt vanskelig å se, men at hun så mange cyster.

Beklager at det ble så langt. Tusen takk på forhånd. 

Anonymkode: c9941...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her er resultatet fra blodprøvene. Jeg tok dem på dag 24, og fikk mensen på dag 27:

FSH: 5

LH: 6

Prolaktin: 221

Østradiol: 0,5

Progesteron: 23

Testosteron: 1,5

Synes du det er normalt? Hadde jeg eggløsning? 

Anonymkode: c9941...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var et langt brev og jeg skal forsøke å få oversikt over det som egentlig er dine plager og bekymringer.

For at ta det første sist, det er iallfall ikke noe som tyder på eggstokkreft, så det kan du glemme.

Jeg vet ikke hva som var årsak til at du gikk til legen, men det jeg kan forstå, var det er flere problemer.

  • Mye hårvekst som din mor også har hatt. Ja, det kan være tegn på tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom). For å stille diagnosen kreves to av tre av disse symptomene:

    1. Øket hårvekst, evt kviser og/eller forhøyde verdier av mannlig hormon i blodet

    2. Sjeldne eller ingen menstruasjoner på grunn av uregelmessig eller ingen eggløsning. Du har regelmessige menstruasjoner. Om du har eggløsning, kan man bare sjekke ved å måle hormonet ‘progesteron’ ca. en uke før start av menstruasjon. Men det er ikke nødvendig med regelmessig syklus. (Naproxen kan nok påvirke menstruasjonen)

    3. Mange små eggposer på eggstokkene betegnes som PCO (altså uten ‘s’ på slutten). Det betegnes som cyster, men vanligvis snakker vi ikke om cyster før de er over 4 cm. Eggposene ved PCOS er mindre enn 1 cm, så det er i realiteten ikke cyster. PCO finnes hos ca 20% av normale kvinner.

       

      Så ut fra 1 og 3 kan du i realiteten ha en ‘snev av PCOS’. Det er fint å holde normal vekt, vektøkning kan forverre bildet. Hvis du ønsker å forsøke behandling for rikelig hårvekst, så kan du forsøke p-pille, men Loette er ikke den mest velegnete.  Diane er for sterk og har størst risiko for blodpropp. Jeg vil anbefale Yasminelle  eller Yaz og ta den uten pause så du slipper menstruasjon. Det er ikke lurt p skifte p-pille merke for ofte, det vil øke risiko for blodpropp.

       

  • Det er at du får smerter midt i syklus og har symptomer frem til menstruasjon, kan skyldes den godartede tilstand endometriose hvor livmorslimhinne er på ‘feil plass’ (lese mer i Helsebiblioteket). Det har ikke relasjon til ‘cystene’. Naproxen er bra også ved menstruasjonssmerter som skyldes endometriose. Endometriose kan bare diagnostiseres ved kikkhullsoperasjon i narkose. Det vil også være lurt her å forsøke p-pille, og da vil Loette være et godt førstevalg.

Konklusjonen min er at du kan ha tendens til PCOS og muligens kan ha lett endometriose. Jeg vil foreslå Loette tatt uten pause. Det kan komme småblødninger, ta da en pause på tre dager og fortsett. Du kan også se det hele an uten behandling og bare starte med p-pille hvis du i tillegg har behov for prevensjon. Helt OK å bruke Naproxen el. lignende ved menstruasjonssmerter.

Ingen grunn til bekymring, men nå vet du hva jeg tenker som mulig forklaring på dine symptomer.

Vennlig hilsen Mette

 

PS Jeg ser nå at det også var vedlagt hormonprøver. De viser normale forhold og sikkert tegn på at det har vært eggløsning. Intet som tyder på PCOS ved disse prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Setter pris på at du tok deg tid til å svare. 

Grunnen til at jeg gikk til legen, var at jeg hadde hår på steder som er vanlige for menn - som mage, bryst og i ansiktet. Da tok jeg hormonprøver, og legen sa de var normale. Da sa jeg at jeg også hadde sterke menssmerter, og da ble jeg henvist til gynekolog for å sjekke om det var noe på eggstokkene. Jeg sa ikke noe til legen om smertene midt i syklusen og at jeg blir varm, for jeg kjente det mer før og det plager meg egentlig ikke så mye (bare litt vondt), og jeg har ikke blitt så varm nå i det siste, men kanskje det har noe med været å gjøre(?). Men nå når de fant disse eggposene tenkte jeg at det kanskje er et problem. 

Når du sier tendens til PCOS, betyr det at jeg kan få flere symptomer hvis jeg blir overvektig? Hvis jeg går ned noen kg, kan det hende eggposene forsvinner og det blir mindre hår? 

Hvorfor oppstår cyster/eggposer? forsvinner de etter hvert eller kommer jeg til å ha dem hele tiden?

Når du sier at jeg kan ta p-piller hele tiden slik at jeg ikke får mensen, tenker du pga. menssmerter? eller for å ikke få flere eggposer eller noe sånn? 

Anonymkode: c9941...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Når du sier tendens til PCOS, betyr det at jeg kan få flere symptomer hvis jeg blir overvektig? Hvis jeg går ned noen kg, kan det hende eggposene forsvinner og det blir mindre hår? 

Svar: ja, du kan muligens få PCOS hvis du går opp i vekt, men 'posne' forsvinner neppe ved vekttap.

Hvorfor oppstår cyster/eggposer? forsvinner de etter hvert eller kommer jeg til å ha dem hele tiden?

Svar: eggene kan ble noe stimulert og da danner det seg en vannpose rundt dem. Normalt vil den bli ca 2 cm rett før eggløsning. Ved PCOS kan eggløsning være hemmet, egget utvikles ikke fullstendig, det blir hengende i sin lille pose (under 1 cm). Det er min 'populære' forklaring. Ved overgangsalderen forsvinner posene. 

Når du sier at jeg kan ta p-piller hele tiden slik at jeg ikke får mensen, tenker du pga. menssmerter? eller for å ikke få flere eggposer eller noe sånn?

Svar: ja, det er for å hindre menstruasjonssmerter. Ikke for å behandles PCOS.

 

Vennlig hilsen Mette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du det kan hende at jeg har hatt unormale hormonverdier tidligere, slik at det ble dannet eggposer og jeg fikk mye hår og slikt? eller kan de dannes uansett? Er litt nysgjerrig på dette...

Anonymkode: c9941...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...