Gå til innhold

Kan en avdød, obduseres eller bli fratatt organer uten nærmeste pårøredes understrekar??


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Vet noen om hvordan regler eller praksis er for det når det finnes nærmeste pårørende og hvordan er reglene når der ikke er påviselig nærmeste pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både organdonasjon og obduksjon krever samtykke fra pårørende. Unntaket er hvis dødsfallet er såpass mistenkelig at det må avklares om det er naturlig eller ligger noe kriminelt bak. Da kan liket bli obdusert av rettslige hensyn.

Organdonasjon krever spesielle forhold, man må f.eks. dø på et sykehus der de kan ordne det praktiske og helst være "under kontroll" i respirator før man dør. Dessuten må man jo ha organer som egner seg. Men det avgjøres av legene dersom alt annet ligger til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Takk for svar. 

Folk er heldigvis fremdeles så forskjellig og har heldigvis fremdeles såå forskjellig interessefelt.😊 Helt garantert.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen kan også ha ett testamente som sier at organer eller hele kroppen kan brukes til forskning og undervisning. Da registrerer man seg i ett register ett eller annet sted (husker ikke hvor nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Maggie55 skrev:

Virker som her er mye uklar informasjon om temaet igrunnen.

Laban svarte godt. Avdøde kan i hvertfall obduseres uten pårørendes signatur ved mistanke om kriminalitet

Anonymkode: f46bf...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Maggie55 skrev:

Pårørende får med andre ord kanskje aldri vite???

Vite hva? 

Anonymkode: f46bf...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vite hva som er skjedd med avdøde og hva som skjer videre.Men der er kanskje rutiner for dette og kontroll med sånne ting??😊

På samme måte som jeg skulle ønske at alle barn som blir slått ned av fremmede barn får slippe disse mennesker resten av livet og får legetilsyn osv osv. Eller at de som urettmessig blir overvåket får dette stoppet og de som har fått ødelagt livet sitt av helsefare på avveie eller forfølgelse av ukjente får dette opp i lovlig rett. også overgrepsrstatninger kanskje.?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Vite hva som er skjedd med avdøde og hva som skjer videre.Men der er kanskje rutiner for dette og kontroll med sånne ting??😊

På samme måte som jeg skulle ønske at alle barn som blir slått ned av fremmede barn får slippe disse mennesker resten av livet og får legetilsyn osv osv. Eller at de som urettmessig blir overvåket får dette stoppet og de som har fått ødelagt livet sitt av helsefare på avveie eller forfølgelse av ukjente får dette opp i lovlig rett. også overgrepsrstatninger kanskje.?????

Får vite hva som har skjedd og hva som skjer videre ja. 

Anonymkode: f46bf...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Noe annet ville ihvertfall virke på meg som om " systemet" ville stoppe enkeltmennesker som tenkte og trodde annerledes enn dem selv og det er jeg imot. Men jeg bekymrer meg ikke for det fordi jeg vet bedre. Jeg vet at det er en umulighet ever. " Correct me If I'm wrong" 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt kan vel egentlig skje hvemsomhelst i dag kan det man føle synes jeg men det har kanskje mest med min historikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Alle er ikke like med helt de samme muligheter i livet er kanskje hva man kan trekke av lærdom om overhodet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alle er ikke like med helt de samme muligheter i livet er kanskje hva man kan trekke av lærdom om overhodet noe.

Sikkert korrekt nok, men hva har det med det som skjer etter at man er død (som organdonasjon og obduksjon) å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det har med min trang til alltid å vite tror jeg. ( har stukket handa ned i ikke så få vepsebol i livet i overført betydning på jobber jeg har hatt en gang i tiden men ikke så alvorlige tabbekvote) Enkelte må ha det fint som ikke tenker så mye på sånne ting. Hvorfor noens liv blir så mye annerledes.

Akkurat nå har jeg merket meg styresmaktenes råd til alle om å spare og senke forbruk. Det er veldig omtenksomt og omsorgsfullt og det mener jeg for vi er en del som nok  ikke er særlig gode på så mangt tror jeg. Har nok bare valgt så mye feil i livet.

Men hva med jobbene nå som alt bare blir mer og mer spesialisert. Folk flest presser seg til det ytterste som det er tror jeg.

Alt trenger man heldigvis ikke når man er alene og ikke så mye hensyn å ta lenger.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

 

Akkurat nå har jeg merket meg styresmaktenes råd til alle om å spare og senke forbruk. Det er veldig omtenksomt og omsorgsfullt og det mener jeg for vi er en del som nok  ikke er særlig gode på så mangt tror jeg. Har nok bare valgt så mye feil i livet.

Men hva med jobbene nå som alt bare blir mer og mer spesialisert. Folk flest presser seg til det ytterste som det er tror jeg.

 

Hva har dette med obduksjon og organdonasjon å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Enkelte må ha det fint som ikke tenker så mye på sånne ting. Hvorfor noens liv blir så mye annerledes.

Hvis det er meg du sikter til, så mener jeg ikke at det er noe galt eller uinteressant med det temaet. Jeg forstår bare ikke hva det har med hva som skjer etter vår død å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Beklager nå var jeg i min egen verden og tenkte helt annerledes.Jeg er veldig opptatt av og synes alle skal ha mest mulig innflytelse eller bestemmelse over eget liv og egen helse  uten at det går på bekostning av lov og rett selvsagt. Det var det som gjorde at jeg spurte som jeg gjorde. 

ttersom jeg ble eldre har det ofte slått meg hvordan ting så sjelden er som man tror. Det er oftest ikke stort man kan gjøre med tingene i sin alminnelighet. Hvordan man tenker om ting er ofte preget av egne erfaringer tror jeg og også mye hva man har sett på TV osv. Det siste kanskje mye mer enn man tror tror jeg. I filmer hopper heltene og heltinner opp igjen etter å ha blitt meis ned. Vi vet jo alle at virkeligheten er det de trauste vanlige menneskene som er de beste og alt er ikke som westernfilmer. Men vi har det ikke likt og det er jeg klar over selv om jeg har slitt med hva psykologien kaller " selvhenføringstendenser" og hørselsforstyrrelser hele livet tror jeg. God grobunn for misforståelser samtidig som jeg bare tror at noen sykdommer og lidelser er bare veldig vanskelige å forstå tror jeg. Dermed er det jo desto vanskeligere å leve med.

I dette fora strever vi mange tror jeg med å gå videre i livet eller jobbe oss gjennom tøffe utfordringer kanskje med uklart mål eller med få muligheter for særlig godt resultat . Mange av oss går kanskje hele livet i motvind .😊Det finnes jo heldigvis positive krefter i verden med mennesker som prøver å forstå og være fornuft og håp i håpløshet. Mennesker som ikke bare tror på skygger fra fortida men kanskje en ny start i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har aldri sett noe statistikk på det men det virker på meg som " det går best" med dem av de psykisk lidende som klare å iallefall ha en fot i arbeidslivet.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...