Gå til innhold

Så vanskelig å bli gravid....vet ikke hva vi skal gjøre...


Sizz-

Anbefalte innlegg

Jeg spontanaborterte 11.feb, og har ikke hatt mens etterpå. Sist mens var 27.des. Eggløsning vet jeg ikke om jeg har hatt etter SA, men jeg kjenner nå litt på graviditetssymptomer likt de jeg hadde sist graviditet (hard mage, lette humørsvingninger, småkvalm iblant og murringer i livmorområdet siste 1,5 uke. Stram følelse over livmor og oppblåsthet).

er det mulig å bli gravid etter SA uten mens imellom? Vi har prøvd snart 1 år, jeg gikk på hormonspiral som jeg tok ut i april i fjor. Ble lett gravid før (har et barn fra før og en selvbestemt abort da jeg begge gangene ble gravid ved et uhell/overraskelse), så syns det er merkelig at det skal være så vanskelig nå. Jeg er snart 31 år om det har noe å si. Jeg ble som sagt gravid i januar, men endte i spontanabort. 

Når kan jeg forvente å bli gravid igjen? Har testet men de er negative, men vet ikke når det riktige tidspunktet for testing er da jeg ikke vet når eggløsning var etter SA, og her dermed lite å regne ut fra. 

Men er det vanlig å bli gravid igjen fort? Bør jeg ta kontakt med lege pga min alder? Vi har prøvd siden jeg tok ut spiral i fjor april, kan det være hormoner dra den som henger igjen så lenge? Eller har vi bare aldri klaffet? 

Mer vanskelig å se alle andre som får det til på 1. eller andre forsøk, og begynner å bli redd for at jeg er steril /infertil eller noe... vet jo at jeg greier å bli gravid da jeg var det forrige måned, men det er slitsomt og jeg mister rett og slett motet når vi aldri får det til :-/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Eggløsningen kommer før menstruasjon, så det er mulig å bli gravid uten å ha hatt menstruasjon. Hvis du nå har graviditetssymptomer, så ta en test.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Eggløsningen kommer før menstruasjon, så det er mulig å bli gravid uten å ha hatt menstruasjon. Hvis du nå har graviditetssymptomer, så ta en test. Hvis den er negativ, så bør du søke til en gynekolog. Dels for å få tatt hormonprøver, for å sjekke om det er hormonelle forstyrrelser, dels for undersøkelse av livmoren (med ultralyd) for å se om det er feil her (manglende livmorslimhinne).

Vennlig hilsen Mette

Jeg var på Gyn AVD og fikk innvendig ultralyd på sykehuset da jeg aborterte for å sjekke at alt var borte. Og ifølge legen så sa hun at alt så fint ut. Slimhinnen i livmorenså ut som hos en som ikke er gravid, husker jeg hun sa. Om det er et bra eller dårlig tegn vet jeg ikke da.

Men du mener jeg bør få en ny time? 

Endret av Sizz-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg så litt feil ved ditt siste spørsmål med hensyn til når du aborterte. Du hadde abort 11.2. (ikke i desember som jeg feiltolket). Du kan ikke vente å få menstruasjon før etter 4-6 uker. Hvis det har gått mer enn tre måneder, altså midten av  mai, og du ikke har fått menstruasjon, så kan det bli aktuelt med sjekk av livmor og hormoner. Kontroll før den tid ser jeg ingen grunn til. Sjansen for å bli vellykket gravid i en alder av 31 år er ca 17% per måned. Det er først etter 1 år uten resultat at man kan søke hjelp, altså et år etter aborten i februar. Du blir sikkert gravid før den tid, lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg så litt feil ved ditt siste spørsmål med hensyn til når du aborterte. Du hadde abort 11.2. (ikke i desember som jeg feiltolket). Du kan ikke vente å få menstruasjon før etter 4-6 uker. Hvis det har gått mer enn tre måneder, altså midten av  mai, og du ikke har fått menstruasjon, så kan det bli aktuelt med sjekk av livmor og hormoner. Kontroll før den tid ser jeg ingen grunn til. Sjansen for å bli vellykket gravid i en alder av 31 år er ca 17% per måned. Det er først etter 1 år uten resultat at man kan søke hjelp, altså et år etter aborten i februar. Du blir sikkert gravid før den tid, lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Okei, så du mener et år etter første abort, og ikke et år etter man startet prøvingen? Prøvingen vår startet i april i fjor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du får normale menstruasjoner, så venter dere et år fra graviditeten. Hvis menstruasjonen ikke er kommet i løpet av tre måneder, så søker dere lege. Lykke til, hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...