Gå til innhold

Angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 30 år og har blitt undersøkt nedentil tre ganger. Den første gangen var hos fastlegen. Den andre gangen var en vaginal ultralydsundersøkelse i forbindelse med en uønsket graviditet. Tredje gangen var ved selvbestemt abort. Alle opplevelsene var rett og slett forferdelige uten at jeg egentlig kan peke konkrete årsaker. Jeg har ikke blitt utsatt for noen former for seksuelle overgrep i løpet av livet mitt, men disse undersøkelsene er det nærmeste jeg kommer en opplevelse av overgrep. Jeg føler meg så skamfull, blottlagt, sårbar, krenket og maktesløs. Det er som at legen tar all min verdighet fra meg, og jeg er lei meg i dagesvis etterpå. Jeg har tenkt at det vil bli bedre bare jeg gir det litt tid. I dag ble jeg påminnet om å ta celleprøve (noe jeg for øvrig ikke har turt å gjøre enda), og jeg blir på kanten til å hyperventilere og hele kroppen strammer seg bare av tanken på å gjennomgå en gynekologisk undersøkelse igjen. Jeg føler meg så fortvilet over dette, og vet ikke hvordan jeg skal komme over denne angsten. Setter pris på alle råd. 

Anonymkode: f0a41...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 år og har blitt undersøkt nedentil tre ganger. Den første gangen var hos fastlegen. Den andre gangen var en vaginal ultralydsundersøkelse i forbindelse med en uønsket graviditet. Tredje gangen var ved selvbestemt abort. Alle opplevelsene var rett og slett forferdelige uten at jeg egentlig kan peke konkrete årsaker. Jeg har ikke blitt utsatt for noen former for seksuelle overgrep i løpet av livet mitt, men disse undersøkelsene er det nærmeste jeg kommer en opplevelse av overgrep. Jeg føler meg så skamfull, blottlagt, sårbar, krenket og maktesløs. Det er som at legen tar all min verdighet fra meg, og jeg er lei meg i dagesvis etterpå. Jeg har tenkt at det vil bli bedre bare jeg gir det litt tid. I dag ble jeg påminnet om å ta celleprøve (noe jeg for øvrig ikke har turt å gjøre enda), og jeg blir på kanten til å hyperventilere og hele kroppen strammer seg bare av tanken på å gjennomgå en gynekologisk undersøkelse igjen. Jeg føler meg så fortvilet over dette, og vet ikke hvordan jeg skal komme over denne angsten. Setter pris på alle råd. 

Anonymkode: f0a41...dae

Kan du ikke be om beroligende tbl i forkant av undersøkelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, jeg kunne sikkert det. Men problemet er i det hele tatt at undersøkelsen blir gjort og det føles så grusomt og rett og slett unaturlig for meg at noen skal undersøke meg i underlivet at jeg ser ikke helt at beroligende skal hjelpe mot angsten jeg har både i forkant og i etterkant av undersøkelsen. 

Anonymkode: f0a41...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du er ikke ene om å få ubehagelig følelser under en gynekologisk undersøkelse, men heldigvis er det sjelden at reaksjonene er så sterke som hos deg. Du har nå fått påminnelse om celleprøve og det er veldig viktig at prøven tas. De fleste kvinner som i dag får livmorhalskreft, har ikke tatt prøver som anbefalt: hvert 3.år for kvinner mellom 25 og 70 år.

Hvordan skal du få gjennomført en undersøkelse som gir deg så vonde følelser? Tillit til legen er avgjørende. Det må være en lege som du kan fortelle om ditt problem, helst før undersøkelsen så det evt. kan avsettes mer tid. Ta evt et skjørt på, så føler man seg ikke så naken når man legger seg på undersøkelsesbenken, eller legen kan gi deg et stor håndkle som du kan dekke deg med.

Be legen om å forklare deg trin for trin hva som han/hun skal gjøre. Et instrument –et spekel-føres inn for å bedre innsynet. Det kan med fordel være oppvarmet så det ikke kjennes så kaldt. Legen må forklare hvilke prøver som skal tas, hos deg vil det bare være celleprøve som tas med en liten børste/pensel. Så vil det ofte bli foretatt ultralydundersøkelse hvor en plast’probe’ innføres i skjeden for å vurdere livmor og eggstokker. Til slutt undersøker legen med to fingre i skjeden og en hånd på magen for å vurdere evt ømme punkter. Det er mulig å foreta utvendig ultralyd fra magen, men det blir ikke så bra som innvendig ultralyd. Det som innføres i skjeden er smurt med ‘glidemiddel’, så det glir lett inn.

Som sagt er tillit til legen alfa og omega. Hvis du ønsker kvinnelig lege kan det som oftest ordnes da de fleste yngre leger i dag er kvinner. Det kan også være mulig å henvise til gynekolog som jo er enda mer erfaren i undersøkelsesteknikk enn en allmennpraktiserende lege. Husk at du kan ta med en ledsager til undersøkelsen.

Jeg vil sterkt anbefale deg å ta HPV-vaksine som forebygger livmorhalskreft.

Jeg håper at du får overvunnet din angst for gynekologisk undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...