Gå til innhold

P—stav uttak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Juli 2017 tok jeg ut min p-stav etter å ha hatt den inni 2 1/2 år. Vi har siden den gang prøvd å bli gravide. Jeg og min samboer har fra før en gutt som ble født i 2014, da var jeg 19 år gammel. Siden jeg tok ut p-staven har jeg hatt mensen to ganger, første gang i november og andre i januar. De hadde normal lengde 6-7 dager. Jeg bestilte meg en vanlig gynokolog time for en måned tid siden for å ta en generell test med celleprøver og innvendig ultralyd, alt stod bra til med alt. Så til spørsmålet mitt, har jeg eggløsning?, selvom jeg ikke har mensen? Finnes det muligheter for å få mensen tilbake?? Jeg skal til legen min med dette på mandag, hva kan jeg forvente der? Ble langt dette innlegget her, men håper på litt svar 😄 

Anonymkode: a7360...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter eggløsning vil det komme menstruasjon i løpet av ca to uker, hvis du da ikke er gravid. Manglende menstruasjon betyr manglende eggløsning, men blødning er ikke garanti for at det har vært eggløsning. Fint at ultralyd var normal.

Det er vanligvis ikke vanskelig å få igjen eggløsning, men man må prøve å finne årsak. Det betyr at det må tas en hormonanalyse angående følgende hormoner: FSH, LH, østradiol, prolaktin, TSH og evt testosteron og SHBG (de siste to analyser spesielt hvis du har tendens til uren hud eller kviser). Når du har fått svar, kan jeg gjerne vurdere resultatet.

Vennlig hilsen Mette

PS din lege vil evt gi deg Proveratabletter i 10 dager. Det kan gi blødning, men setter ikke noe i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Merkelig med det, men dagen etter jeg skrev dette til deg, så meldte mensen sin ankomst, så skal si det hjalp👍🏼😄 Som jeg skrev i den første meldingen så hadde jeg første mens i november, deretter i januar så nå fikk jeg i mars. Ca 60 dager mellom hver gang. Er det bare kroppen som holder på å stabilisere seg? Regner med den må begynne å bli litt mer i syklus nå, og så får vi håpe at eggløsning er om 14 dager, selom det sikkert blir 60 dager til neste mens 😄

Anonymkode: a7360...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har eggløsning om 14 dager, så har du menstruasjon om 28 dager, hvis du da ikke er blitt gravid. Det er fast sammenheng mellom eggløsning og menstruasjon på 10-16 dager. Det er det eneste sikre i en syklus. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...