Gå til innhold

Hvordan begynner overgangsalderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Dette er et tema jeg kan altfor lite om, og som hadde vært fint å få belyst.

Min mor kom i overgangsalderen da hun var 42. Jeg blir 40 om noen uker. Jeg har to barn og alltid hatt svær regelmessig syklus på 28 dager. Det siste året har jeg hatt noe kortere syklus, 26 eller 27 dager. Jeg har også litt lettere menstruasjon enn tidligere. Selv om jeg aldri har vært plaget av voldsom og langvarig menstruasjon, ser jeg nå at det nesten bare er et drøyt døgn hvor jeg faktisk har skikkelige blødninger.

Jeg tenker jo at dette tegn på at min fruktbare alder går mot sin desiderte slutt, noe som i og for seg er uproblematisk da jeg er ferdig med å få barn, men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan "forstadiet" til overgangsalderen forløper.

 

Kan du fortelle litt om det?

Anonymkode: 7355e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det skal jeg gjerne gjøre, men gjør oppmerksom på at overgangsalderen er forskjellig fra kvinne til kvinne, men ofte kan et mønster gå igjen fra mor til datter, fra søster til søster. Jeg beskriver det typiske.

Overgangsalderen er perioden fra det begynner å skje forandringer med syklus til de klassiske symptomer er overstått noen år etter menopausen (siste menstruasjon). Menopausen inntrer i gjennomsnitt ved 52 års alder (fra 40 til 60 år). 1 prosent har menopause før 40 år og 1 promille før 30 år.

  • Første tegn er som du merker, at syklus kan bli noen dager kortere

  • Så kan syklus bli lenger, først en uke, så kanskje en hel måned, altså at det mistes en menstruasjon

  • Noen får veldig uregelmessig blødning, uforutsigbar i tid, varighet og blødningsmengde. Det er tegn på ubalanse i hormoner, ofte på grunn av sviktende eggløsning

  • Ca 25% får hetetokter før menopausen, de kan komme og gå. Kan veksle fra måned til måned. Ofte er de til stede i den periode hvor det ikke er blødninger, og blir borte når det kommer blødninger

  • Etter menopausen får ca 80% hetetokter, hos 30% kan symptomene være så sterke at de søker hjelp. Hetetokter kan være ledsaget av nattesvette og dårlig søvn, tendens til depresjon hos noen.

  • Hetetoktene varer 4-7 år, men ca 15% kan ha symptomer resten av livet.

  • Mangel på østrogen kan gi gener fra skjede og urinveier, tidlig menopause øker risiko for hjertekarsykdommer og benskjørhet.

Det er det som er typisk for overgangsalderen. Ved tidlig menopause, før 45 år, vil man anbefale hormonbehandling til ‘vanlig menopausealder’ for å redusere risiko for benskjørhet, hjertekarsykdommer og kanskje tidlig demens.

Var det tilstrekkelig informasjon?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...